رئيس پيشين موساد در مقاله‌اي نوشت: اقدام رئيس جمهور آمريکا در وتوي مصوبه احتمالي آينده کنگره اين کشور عليه ايران، شکست مضاعفي براي تل آويو خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، «افرايم هالوی» در  مقاله‌ای در روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت نوشت: چند هفته پيش براي من اين امکان فراهم شد که در جلسه سخنراني يک تحليلگر برجسته ايراني-که نامش را ذکر نکرد- درباره دستاوردهاي  ايران پس ازتوافقنامه هسته اي ژنو حضور يابم. اين تحليلگر ايراني سه دستاورد براي ايران دراين باره برشمرد؛ دستاورد اول اين بود که ايران با توافقنامه ژنو توانست طرح اسرائيل در کشاندن آمريکا به جنگ با ايران را به شکست بکشاند. دستاورد دوم اين بود که ايران نقشه اسرائيل براي تحريک مجلس نمايندگان آمريکا جهت موضعگيري عليه باراک اوباما- رئيس جمهور آمريکا- وسياست هايش را نقش برآب کرد. دستاورد سوم نيز اين بود که ايراني ها توانستند لابي قدرتمند يهوديان در واشنگتن را شکست دهند و با وجود مخالفت اسرائيل به توافق با آمريکا برسند.

هالوی در ادامه نوشت: اين تحليلگر ايراني عقيده داشت که نتيجه کلي دستاوردهاي ايران از توافقنامه هسته اي ژنو، افزايش و تعميق شکاف در روابط ميان اسرائيل وآمريکا بود. 

رئيس پيشين موساد تصريح کرد اما ديدگاه اسرائيل با ديدگاه اين تحليلگر ايراني متفاوت است زيرا ما اسرائيلي ها معتقديم که روابط اسرائيل با آمريکا در بعد امنيتي همچنان مستحکم است با اين حال ما ديدگاه ايراني ها دراين باره را بايد با اهميت بشماريم، ديدگاه ايراني ها بايد موجب نگراني ما شود و اسرائيل پيش از آغاز سال 2014 ميلادي محاسبه نفسي در اين باره بايد داشته باشد. اکنون مسئله اين است که  مذاکرات هسته‌اي ژنو بار ديگر در ماه مارس 2014 از سر گرفته مي شود و کنگره آمريکا ماه آينده مذاکرات و مباحثاتي درباره تشديد تحريم ها عليه ايران خواهد داشت اما اوباما گفته است اگر تحريم تازه اي عليه ايران تصويب شود عليه آن موضع مي گيرد پس پرسشي که مطرح مي شود اين است که اسرائيل از شکست مجدد دراين زمينه چه نتيجه اي مي خواهد بگيرد؟ و روشن است که وتوي اوباما دراين زمينه، فاصله ميان اسرائيل و آمريکا را افزايش مي دهد. درصورت وقوع چنين حالتي، انتظار مي رود که ايراني‌ها سود مضاعفي بدست آورند و اسرائيلي‌ها زياني مضاعف.

افرايم هالوی نوشت: اکنون من به جنبه ديگري از موضوع فاصله گرفتن آمريکا از سياست‌هاي اسرائيل مي پردازم و آن جنبه اين است که با سفر هفته گذشته وزير امورخارجه چين به اسرائيل، شرايط سياسي براي طرح اهميت روابط راهبردي تل آويو با پکن فراهم شد و نتانياهو نيز به ارزش هاي مشترک ميان اسرائيلي ها و چيني ها از جمله ارزش خانواده ميان ملت هاي دو کشور و نيز اهميت تجاري خط آهن بندر ايلات- در درياي سرخ- به بندر اشدود- در درياي مديترانه- براي چين اشاره کرد.

رئيس پيشين موساد افزود من دراينجا مي خواهم بگويم درست است که ارزش هاي مشترک ميان اسرائيل و چين وجود دارد و همچنين درست است که چيني ها در اثناي جنگ جهاني دوم به يهوديان فراري از اروپا حق پناهندگي به چين دادند اما اسرائيلي ها به اين امر نيز بايد توجه داشته باشند که چين به مدت 40 سال به دشمنان اسرائيل کمک کرد و استقلال اسرائيل را به رسميت نشناخت. چيني ها در ابتداي دهه نود قرن بيستم ميلادي داراي دو همپيمان مهم درمنطقه خاورميانه يعني ايران و سوريه شدند و همچنان به کمک به اين دو همپيمان ادامه مي دهند. بنابراين بايد توجه داشته باشيم که چين نمي تواند جاي آمريکا را براي اسرائيل بگيرد و ما اسرائيلي ها نبايد در رقابت تجاري ميان آمريکا و چين بر سر بنادر و راههاي دريايي در قرن بيست و يکم به چيني ها کمک کنيم زيرا سودي نصيب اسرائيل از اين بابت نمي‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار