مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه موسیقی از مهم‌ترین ملزومات هنر تعزیه است، گفت: توجه به موسیقی تعزیه از عوامل حفظ و نگهداری این میراث معنوی است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، ارجمند در شهرستان تفرش و در آئین تجلیل از خادمان، پیشکسوتان،‌ پژوهشگران و فرهیختگان مانوس با تعزیه که طی دو سال اخیر موفق به کسب مقام کشوری شده‌اند، اظهار داشت: تعزیه گونه‌ای از هنر چند رسانه‌ای در فرهنگ ایران است که قرن‌ها پیش در بافت فرهنگی مردم ایران رسوخ کرده است.

وی افزود: هنرهای مختلف در همه جا موسیقی مختص به خود را دارند که این نواها سبب رونق آن هنر و افزایش علاقه بازدیدکنندگان می‌شود.

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری کشور تصریح کرد: ارتباط میان تعزیه و موسیقی تنها از طریق آواز نیست، بلکه سازهای موسیقی نیز در مجالس تعزیه به ‌کار گرفته می‌شوند، چنانکه گاه پیش از آغاز تعزیه و به جای «پیش‌خوانی» با نواختن برخی سازها، مانند شیپور، طبل، دُهُل، کَرنا، سُرنا، نی‌لبک، نی، قره‌نی، نقاره و سنج، تماشاگران را برای شنیدن و دیدن تعزیه آماده می‌کنند.

ارجمند اظهار داشت: در گذشته برای ترغیب مردم به حضور در مجالس تعزیه از ابزار‌آلات استفاده نمی‌شد و بیشتر نوای خوش شبیه خوانان مسبب حضور مردم در مکانی حتی بدون سقف برای تماشای تعزیه می‌شد و خوشبختانه نوای خوش بسیاری از شبیه خوانان همچون استاد رضا حیدری در عصر حاضر گواه بر این مطلب است.

وی با بیان اینکه امروزه تهاجم فرهنگی و برنامه‌ریزی برای عداوت بیشتر با تشیع از سوی دشمنان اسلام تهدیدی بزرگ در جوامع اسلامی محسوب می‌شود، بیان کرد: توجه به عرصه فرهنگ توسط مسئولین و افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فرهنگی می‌تواند سدی در برابر این تهدیدها ایجاد کند.

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری کشور خاطرنشان کرد: رنگ‌های مختلف در تعزیه نشانه نقش موافق خوان و مخالف خوان است و استفاده از موسیقی با ریتم‌های مختلف نشانه ورود و خروج نقش‌های اشقیا و اولیا می‌باشد.

ارجمند با بیان اینکه آموزش از مهم‌ترین مولفه‌های موسیقی تعزیه است اضافه کرد: آموزش صحیح سبب احیای موسیقی تعزیه به شکل صحیح بوده و اثرگذاری بیشتری در تعزیه دارد و مردم مهم‌ترین حافظان میراث معنوی تعزیه هستند که می‌توانند عامل رونق این هنر معنوی باشند./س

برچسب ها: موسیقی ، ملزومات ، تعزیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.