گولن هیچگاه مستقیماً از رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب حمایت نکرده اما از آنجا که این کشورها دشمن اردوغان محسوب می‌شوند، دوستان گولن به شمار می‌آیند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از موسسه گیت استون، فتح الله گولن که خصومتی دیرینه با رجب طیب اردوغان دارد، جنجال سیاسی کنونی ترکیه را از پیش برنامه ریزی کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، و فتح الله گولن، از دیرباز در تقابل بوده اند. از سال 2002 که اردوغان و طرفدارانش تشکیل دولت دادند، گولن و نیروهای مخفی اش همواره در پس زمینه بودند و با ساخت مدارس خصوصی و تبلیغ آیین خود در ترکیه، آمریکا و دیگر نقاط جهان بر قدرت خود افزودند. در 1999، گولن با مشکلاتی قضایی روبرو شد و در طی تبعیدی خودخواسته به آمریکا رفت و همچنان در ملکی مجلل در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند. 

در 31 ماه می 2010، دولت اردوغان از ناوگروه کشتی‌های ترک که برای فلسطینیان در نوار غزه آذوقه می بردند پشتیبانی کرد. گولن برای تنبیه غیرمستقیم اردوغان در نوشته ای به چاپ مجله وال استریت ژورنال ادعا کرد از آنجا که نوار غزه قانوناً(!) تحت سلطه اسرائیل است، ناوگروه ترکیه می بایست از رژیم صهیونیستی برای توقف در آنجا اجازه میگرفته. اگرچه گولن مستقیماً از اردوغان انتقاد نکرد اما با واژگان خود اردوغان را برای ایجاد بحران سرزنش کرد.

گولن هیچگاه مستقیماً از رژیم صهیونیستی، آمریکا و غرب حمایت نکرده اما از آنجا که این کشورها دشمن اردوغان محسوب می‌شوند، دوستان گولن به شمار می آیند. درواقع گولن از دشمنان دشمن خود به عنوان همپیمانانی سودمند بهره خواهد برد.

با اینکه گولن در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد اما حامیان و طرفداران وی که از مهره های اصلی بروکراسی ترکیه به حساب می آیند، نفوذی عمیق برای وی در قوه قضاییه و پلیس ترکیه ایجاد و همچنین شدیداً در سرویس های مخفی، سازمان های اعمال قانون و حتی در حزب حاکم عدالت و توسعه رخنه کرده‌اند.

در ماه گذشته، مناقشه میان گولن و اردوغان در طرح اردوغان برای تعطیلی شبکه مدارس خصوصی که حزب گولن آن را اداره می‌کنند، علنی و رسانه‌ای شد. طرفداران گولن در تلافی این طرح، 52 نفر از اطرافیان اردوغان، از جمله دو تن از پسران وزیران کابینه او را به اتهام فساد مالی دستگیر کردند. شایعاتی مبنی بر این که نزدیکان اردوغان نیز در این توطئه دست داشتند، در ترکیه پراکنده شده است. 

علاوه بر این اقدامات، همزمان با این جریان، ژنرال بازنشسته ترکیه، «چویک بیر» که از حامیان سرسخت روابط میان ترکیه با آمریکا و ناتو است، از زندان آزاد شد. چویک بیر که از مهره های اصلی جریان 28 فوریه بود، از معماران تجدید رابطه میان ترکیه و اسرائیل در دهه 1990 محسوب می‌شود. 

نکته قابل توجه این است که ژنرال بیر یکی از مخالفان سرسخت گولن است و وی را تهدیدی جدی برای ترکیه میداند. حال چرا چویک بیر که از دشمنان گولن به شمار میرود باید توسط یک دادگاه حامی حزب گولن از زندان آزاد شود؟

گرچه اهداف پشت پرده آزادی چویک بیر هنوز آشکار نیست اما امر مسلم این است که بیر، به عنوان یکی از مخالفان اردوغان، میتواند یکی از همپیمانان گولن به حساب آید.

چند روز پیش، فرانک ریکاردونه، سفیر واشنگتن در آنکارا از موضع قدرت سخن گفت و به دیپلمات های غربی اعلام نمود که «امپراطوری (اردوغان) رو به زوال است». در پی این سخنان، اردوغان، سفیر آمریکا را توبیخ و تهدید به اخراج از ترکیه کرد.

در این میان، بدون شک تنها جبهه هایی که از این جنجال سیاسی ترکیه سود میبرند آمریکا، اسرائیل، غرب و ناتو هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار