قائم مقام وزير نيرو از تكميل ظرفيت استفاده از آب در 40 درصد دشت هاي كشور خبر داد و گفت: در ساير مناطق نيز آب كيفيت مناسب ندارد و يا متقاضي براي مصرف نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو در برنامه ي راديو فرهنگ با تشريح اهم وظايف وزارت نيرو، اين وزارتخانه را مردمي خواند و گفت: در زمان كنوني 29 ميليون مشترك برق و 22 ميليون مشترك آب در كشور وجود دارد.

وي بابيان اينکه 98.6 درصد از جمعيت شهري كشور زير پوشش آب آشاميدني سالم و بهداشتي هستند افزود: اين شاخص درمقايسه با شاخص جهاني در رتبه مطلوبي قرار دارد و در دنيا نيز به ندرت اين شاخص به 100 درصد مي رسد.

محمودي ادامه داد: در حوزه آب روستايي 77 درصد از جمعيت تحت پوشش قرار دارند که  درمقايسه با ميانگين جهاني عقب و در قياس با كشورهاي در حال توسعه داراي رقم مناسبي است.

قائم مقام وزير نيروهمچنين در باره ي جمعيت تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب نيز گفت:39 درصد از جمعيت كشور زيرپوشش فاضلاب شهري هستند كه درمقايسه با  كشورهاي همسايه داراي وضعيت مناسبي هستيم اما نسبت به شاخص هاي جهاني چندان مطلوب نيست.

*** در همه جا امکان تخصيص "حق آبه" جديد وجود ندارد 

وي  با بيان اينكه درباره آب هاي زيرزميني در كشور با مشكلاتي مواجه هستيم، گفت: نسبت ميزان تقاضا براي آب زيرزميني بسيار بيشتر از ظرفيت موجود است و گاهي امكان  تخصيص جديد وجود ندارد اما در برخي سرشاخه ها كه هنوز امكان استفاده از آب رودخانه وجود دارد، به متقاضيان با نظر كارشناسي آب تخصيص مي يابد.

محمودي شماره تلفن 81606662، تلفن گويا به شماره 88644850 و حوزه بازرسي به شماره 81606582 را راه هاي ارتباط مردمي وزارت نيرو عنوان كرد و ادامه داد: مردم هر مشكلي كه در زمينه تخصيص منابع آب دارند، مي توانند ازطريق شماره هاي اعلام شده پيگيري كنند.

قائم مقام وزير نيرو افزود: ايران  كشوري خشك و نيمه خشك است كه 85 درصد مساحت آن جزو مناطق خشك و تنها 15 درصد جزو مناطق مرطوب و نيمه مرطوب است.

وي گفت: وقتي تقاضا زياد و منابع كم مي شود، بايد اعتدال به كار برد و منابع را به نيازهاي اصلي تخصيص داد.

محمودي با بيان اينكه در زمان كنوني عمق چاه ها در برخي از دشت هاي كشور از 70 تا 80 متر به 170 تا 180 متر رسيده است، تصريح کرد: حفر چاه در بسياري از مناطق كشور به دليل پايين آمدن عمق آب ديگر به صرفه نيست.

وي كاهش بارش ها در 46 سال گذشته، گرم شدن زمين، كاهش رواناب ها، تغييرهاي آب و هوايي و عملكرد نادرست انسان ها در مصارف شرب، كشاورزي و صنعت را از دلايل مهم كاهش منابع آبي كشور عنوان كرد و ادامه داد: حدود 40 درصد از دشت هاي كشور امكان پذيرش مشترك جديد را ندارد و 60 درصد باقي مانده نيز معمولا مناطقي است كه يا آب كيفيت لازم را ندارد و يا مناطقي است كه متقاضي وجود ندارد.

*** انتقال آب محيط زيست خط قرمز وزارت نيرو

قائم مقام وزير نيرو در ادامه با تشريح آخرين وضعيت انتقال آب درياي خزر به مناطق كوير مركزي، اظهار داشت: با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص ايران، عمده منابع آب كشور در حوضه دريا يا ارتفاع ها و بخش جمعيتي در دشت ها و مناطق مركزي است.

وي افزود: در كوير و مناطق مركزي منايع آب زيرزميني فقير است و وقتي جمعيت در منطقه اي زياد مي شود، چاره اي جز انتقال آب از حوضه اي ديگر وجود ندارد و بايد تحت شرايط خاص انتقال آب صورت گيرد.

وي با بيان اينكه بايد شيوه انتقال، حوضه مبدا و حوضه مقصد و اقتصادي بودن طرح مطالعه و بررسي شود، گفت: در زمان كنوني مطالعه هاي طرح انتقال آب درياي خزر به كوير مركزي آغاز شده و فاز نخست آن در حال اتمام است.

وي افزود: مراوده هاي بين وزارت نيرو و سازمان محيط زيست گام به گام در حال انجام است و به محض تصويب، موارد جديد اطلاع رساني خواهد شد.

محمودي با بيان اينكه حفظ محيط زيست از مسايل مهم و خط قرمز دولت و وزارت نيرو است، گفت: تا مسايل زيست محيطي طرحي لحاظ نشود، هيچ انتقالي صورت نمي گيرد.

***تغيير الگوي کشت راه نجات برداشتهاي غير مجاز

وي با بيان اينكه افرادي كه برداشت غير مجاز از چاه ها دارند اگرچه غير قانوني عمل كرده اند اما به هر حال ممر زندگي آنان از اين آب است، گفت: بنابراين بايد با اعمال موارد قانوني و با كمترين آسيب، مشكل اين افراد حل شود.

وي افزود: حل اين مشكل تنها در اختيار وزارت نيرو نيست و خوشبختانه چند سالي است كه كشور در اين كار وارد شده و اكنون دولت مصمم است كه منابع آب را به تعادل برساند و اين موضوع در شوراي عالي آب نيز در جريان است.

محمودي درخصوص اقدام هاي فرهنگي وزارت نيرو براي كاهش مصرف آب، گفت: بايد اين فرهنگ جا بيافتد كه هر كشوري با توجه به شرايط اقليمي منطقه خود، به صورت بهينه از منابع آب  استفاده كند و اكنون ديگر توان منابع آبي كشور به شيوه اي نيست كه هر كشتي در هر منطقه اي انجام شود.

وي به ساماندهي الگوي كشت توسط وزارت جهاد كشاورزي و رعايت الگوي آبياري اشاره كرد و گفت: مردم بايد به اين باور برسند كه استفاده نادرست از منابع آبي لطمه هاي جبران ناپذيري براي نسل آينده دارد.

قائم مقام وزير نيرو خاطرنشان کرد: اگر در همه مصارف شرب، كشاورزي و صنعت به اين باور برسيم كه ديگر آب نداريم و نمي توانيم سخاوتمندانه مصرف كنيم، بايد نوع مصرف را تغيير دهيم.

انتهاي پيام/.
برچسب ها: جمعیت ، آبرسانی ، روستیی ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار