مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متخصصان جمعیت‌شناسی معتقد هستند اگر کشور ایران در زمینه جبران جمعیت اقدامی انجام ندهد جمعیت ایران طی سال‌های 1470 تا 1480 به 19 میلیون نفر می‌رسد که این مسئله خطرناک است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، طاهره لباف ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره تعریف نرخ باروری اظهار کرد: تعداد فرزندانی که یک زن به عنوان جانشین پدر و مادر به دنیا می‌آورد، نرخ باروری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به احساس خطر در زمینه کاهش نرخ باروری گفت: اگر نرخ باروری در جامعه‌ای کمتر از 1,2 باشد پس از 2 نسل به صفر می‌رسد و این امر خطر بزرگی محسوب می‌شود.

این متخصص زنان، زایمان و ناباروری خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست سازمان ملل مبنی بر رسیدن نرخ جمعیت به 1,2 در سال‌های 64 تا 90، مسئولان وزارت بهداشت کاری کردند که نرخ باروری در سال 79 به میزان تعیین شده برسد.

لباف با بیان اینکه اکنون از 76 میلیونی ایرانی، 22 میلیون نفر جمعیت زنان است، گفت: 14 میلیون این آمار متاهل هستند و هشت میلیون نفر مجرد یا مطلقه بوده که قادر به فرزندآوری نیستند.

وی با بیان اینکه جمعیت در قدرت و ثروت موثر است، تصریح کرد: در صورت نبود جمعیت، تولید و اشتغال تعطیل می‌شود و این امر مسائل روانی، اجتماعی و کمبودهای اقتصادی را به دنبال دارد.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه کاهش جمعیت و بحران پیری اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف بر این امر تاکید کردند و خواستار جبران این مسئله شدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید در نظر داشت نرخ باروری اسرائیل 2,3 بود ولی آن‌ها توانستند در مدت 2 سال نرخ باروری خود را به 8,2 برسانند.

لباف یادآور شد: البته کشورهای آمریکایی و اروپایی با 180 کشور دیگر سیاست تشویق به فرزندآوری را از مدت‌ها پیش در اولویت قرار داده‌اند.

وی یادآور شد: متخصصان جمعیت‌شناسی معتقد هستند اگر کشور ایران در زمینه جبران جمعیت اقدامی انجام ندهد جمعیت ایران طی سال‌های 1470 تا 1480 به 19 میلیون نفر می‌رسد که این مسئله خطرناک است.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: 15 میلیون نفر زوج در کشور وجود دارد که از این میزان سه میلیون نفر نابارور بوده و سه میلیون نفر نیز در مراکز دولتی و غیردولتی نابارور شده‌اند./س

برچسب ها: قم ، ایران ، جبران ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.