کميته وزارتي قانونگذاري کنست رژيم صهيونيستي روز يکشنبه درباره طرح اعمال حاکميت اين رژيم بر شهرکهاي اشغالي در دره اردن، تصميم گيري خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ اين طرح که ميري رگو عضو پارلمان رژيم صهيونيستي پيشنهاد داده است با هدف مقابله با طرح امنيتي آمريکا براي دره اردن مورد بحث قرار خواهد گرفت.  اين طرح درست چند روز قبل از ورود جان کري وزير امور خارجه آمريکا به منطقه براي از سرگيري گفتگوهاي به اصطلاح صلح مطرح مي شود.

در صورتي که اين طرح به قانون تبديل شود بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي قادر نخواهد بود طرح آمريکا را درباره دره اردن بپذيرد. طرح آمريکا، دره اردن را به عنوان بخشي از دولت آينده فلسطيني مي پذيرد و بر اساس آن نيروهاي اسرائيلي مي توانند در اين منطقه بمانند. اين طرح همچنين قوانين اسرائيل را درباره شهرکهاي يهودي و جاده هاي منتهي به آنها اجرايي خواهد کرد.

رگو که عضو حزب ليکود به رياست بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل است، در صفحه فيسبوک خود نوشت «هدف از اين طرح اين است که اطمينان حاصل شود همان طور که دولتهاي قبلي اسرائيل خط دفاعي شرقي را حفظ کرده اند،دولت فعلي نيز همين سياست را ادامه دهد. وي نوشت:« بر کسي پوشيده نيست شهرهايي که در دره اردن قرار دارند از منظر دفاعي و راهبردي اهميت زيادي دارند.»

رگو در اين پيام خود نوشت قرار نيست هر دور از مذاکرات صلح به اعطاي زمين و تخليه اجباري شهرهاي اسرائيلي منجر شود. بر اساس اعلام دفتر رگو، وزراي عضو حزب ليکود به جز نتانياهو از اين طرح حمايت مي کنند. نتانياهو هنوز  در اين زمينه اظهار نظر نکرده است. با اين حال به نظر مي رسد اين طرح در نشست روز يکشنبه کميته وزارتي کنست راي کافي به خود اختصاص دهد.

تزيپي ليوني رياست اين کميته را به عهده دارد که خود مذاکره کنند ارشد اسرائيل در گفتگوهاي صلح با فلسطيني ها است. انتظار مي رود وي از تصويب اين طرح جلوگيري کند. اسرائيل در جريان جنگ خاورميانه در سال 1967 دره اردن را اشغال کرد. فلسطينيها معتقدند که اسرائيل بسيار بيشتر از ديگر مناطق کرانه باختري،  از زمينها و منابع آب دره اردن بهره برداري کرده و عملا آن را ضميمه خود کرده است. 

انتهای پیام / 
برچسب ها: اردن ، تلاش ، اسرائیل ، فلسطین ، اشغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار