معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره پيش دبستاني بايد به عنوان زيرساخت ابتدايي تعميم يابد كه اين نكته در سند تحول بنيادين هم آمده است.

به گزارش  گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران محمد ديمه ور به جايگاه آموزش ابتدايي در نظام تعليم و تربيت اشاره كرد و افزود: در سند چشم انداز و سند تحول بنيادين اولويت بخشي به آموزش ابتدايي است.

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، بر گسترش دوره پيش دبستاني به خصوص در مناطق محروم تاكيد كرد و خاطر نشان ساخت: دوره پيش دبستاني بايد در حد امكان و با مشاركت بخش غيردولتي، مبتني بر آموزه هاي قرآني ، تربيت بدني و اجتماعي، به عنوان زير ساخت ابتدايي تعميم يابد كه اين نكته در سند تحول بنيادين هم آمده است.

وي به برخي از شاخصهاي آموزش ابتدايي اشاره كرد و گفت: پوشش پيش دبستاني از 50 درصد به 36 درصد رسيده است كه اين پوشش تحصيلي نامتقارن است و در مناطق روستايي از 21 درصد به 6 درصد رسيده است كه اين امر نشان دهنده عدم تحقق سياستها طي چند سال اخير بوده است.

ديمه ور با اشاره به اينكه دوره پيش دبستاني به عنوان يك دفتر مستقل، مجددا به معاونت آموزش ابتدايي منتقل شد، افزود: اميدواريم با اولويت دادن به دوره پيش دبستاني در مناطق محروم ، مرزي و دوزبانه به توسعه آموزش و پرورش كشور كمك كنيم.

معاون آموزش ابتدايي، به جذب مربيان پيش دبستاني بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و اضافه كرد: با جذب اين نيروها توسعه شتابنده دوره پيش دبستاني مورد توجه قرار گرفته كه بخشي از نيروهاي مورد نياز دوره دبستان نيز تامين مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه 57.4 درصد جمعيت دانش آموزي كشور در سال 93-92 معادل 7 ميليون و 2 هزار دانش آموز در دوره ابتدايي مشغول تحصيل هستند، افزود: 339 هزار و 357 همكار در دوره ابتدايي شاغلند كه بيشترين حضور همكاران را در همين دوره شاهد هستيم.

ديمه ور در ادامه خاطر نشان ساخت: هنوز تعدادي از معلمان و كاركنان ابتدايي هستند كه نياز به ارتقاء تحصيلات دارند كه اميدواريم اين نياز با همكاري دانشگاه فرهنگيان محقق شود.

معاون آموزش ابتدايي،با اشاره به اينكه 92 درصد كاركنان ابتدايي، كادر آموزشي (معلم، مدير، معلم ورزش) هستند، تصريح كرد: 41 درصد كاركنان ابتدايي در مناطق روستايي و 62 درصد از معلمان ابتدايي، خانم هستند.

وي به وجود حدود 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز در كشور اشاره كرد و گفت: در سال 78-77 كه 18 ميليون دانش آموز در كشور تحصيل مي كردند همين تعداد معلم كه هم اكنون شاغل هستند، فعاليت مي كردند و اين امر نشان دهنده آن است ساماندهي و بازنگري در توزيع منابع انساني بعنوان يك اولويت جدي بايد در دستور كار قرار گيرد.

ديمه ور به لزوم افزايش بهروري نيروي انساني در دوره ابتدايي اشاره كرد و گفت: عليرغم ورود افراد دوره متوسطه به دوره ابتدايي ما همچنان با كمبود نيروي انساني مواجه هستيم.

معاون آموزش ابتدايي گفت: تراكم دانش آموزي از 20 نفر در كلاس درس در سال 86-85 ، امروز به 23.4 نفر رسيده كه بخش قابل توجهی از اين افزايش تراكم به تك نوبته كردن مدارس، اجراي ساختار جديد و اضافه شدن پايه ششم به مدارس ابتدايي مربوط است.

وي در ادامه يكي از مشكلات اساسي آموزش و پرورش روستايي را تشكيل كلاسهاي چند پايه متشكل از چهار يا پنج و بعضا شش پايه ي تحصيلي عنوان كرد و بيان داشت: اين كلاسها فاقد كيفيت استاندارد است و فشار زيادي بر معلمان اين بخشها وارد مي سازد.

ديمه ور كلاسهاي درس چند پايه را با توجه به اجراي ارزشيابي كيفي - توصيفي، تنوع كتب درسي و وجود دانش آموزان با ظرفيتهاي متفاوت ياديگري را از عوامل مهم كاهش كيفيت آموزشي در اين نوع كلاسها دانست و افزود: اگر بخواهيم كيفيت بخشي در فعاليتهاي آموزش و پرورش تحقق يابد بايد تعداد دانش آموزان كلاسهاي چند پايه را همگون كاهش دهيم.


انتهاي پيام/
برچسب ها: گسترش ، مناطق ، تراکم ، محروم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار