مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نرخ باروری اگر در یک جامعه از ۲.۱ کمتر باشد بعد از دو نسل نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد و این مسئله خطرناکی برای هر جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، طاهره لباف مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره با روند کاهش جمعیت کشور، اظهار کرد: نرخ باروری به معنای تعداد فزرندانی است که یک زن به دنیا می آورد و در حقیقت آن فرزندان جانشین پدر و مادر می شومند.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظر جمعیت شناسان درباره نرخ باروری افزود: نرخ باروری اگر دریک جامعه از 2.1 کمتر باشد بعد از دو نسل نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد و این مسئله خطرناکی برای هر جامعه می شود.

این جراح متخصص زنان، زایمان و ناباروری با اشاره به این که علیرغم این که سازمان ملل از مسئولین مملکتی ایران در وزارت بهداشت و درمان خواسته بود در سال 64 تا 90 نرخ رشد جمعیت ایران به 2.1 برسد اما مسئولان بهداشت کاری کردند که این نرخ در سال 79 یعنی 11 سال قبل نرخ باروری ایران به 2.1 رسید.

وی با اشاره به نرخ باروری در کل ایران گفت: این نرخ درحال حاضر بین 1.6-1.7 است. این نرخ برای تمام ایران با پوشش شیعه و سنی نشین است که جای تامل دارد. نرخ باروری در اهل تسنن 4 و در مناطق شیعه نشین زیر 1.3 است.

لباف با اشاره به جامعه زنان ایرانی در سن باروری مطرح کرد: در حال حاضر از جامعه 76 میلیونی ایران 22 میلیون زن وجود دارد که 14 میلیون این آمار متاهل هستند و 8 میلیون مجرد یا مطلقه هستند که نمی توانند فرزند آوری داشته باشند و این سبب می شود که ما سالانه 1400000 هزار زایمان داشته باشیم.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان شعار امسال سازمان ملل برای کشورهای اروپایی، خاطرنشان کرد: جمعیت عامل قدرت و ثروت است و اگر جمعیت نباشد تولید کننده تشویق نمی شود و اشتغال تعطیل می شود و خود به خود مسائل روانی و اجتماعی را همراه با کمبودهای اقتصادی به وجود می آورد.

این جراح متخصص زنان، زایمان و ناباروری، با تاکید به سخنرانی های مقام معظم رهبری در دو سال گذشته مبنی بر تقلیل جمعیت و بحران پیری جمعیت، گفت: مقام معظم رهبری در این مدت در 10 سخنرانی به مسئولان در این رابطه تذکر دادند و خواستار جبران این اتفاق شدند.

وی با اشاره به نرخ باروری اسرائیل اظهار کرد: در اسرائیل نرخ باروری 3.2 بوده که ظرف دو سال این نرخ را به 2.8 رساندند و این در حالی است که 55 سال است که کشورهای آمریکایی، اروپایی و اسرائیل همراه با 180 کشور دنیا سیاست تشویق به فرزند آوری را در پیش گرفته اند.

لباف با اشاره به نظر متخصصان جمعیت شناسی تاکید کرد: اگر ایران جبران جمعیتی را نداشته باشد در سال های 1470-1480 جمعیت ایران به 19 میلیون نفر می رسد.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جمعیت 15 میلیونی زوج های ایرانی خاطرنشان کرد: از این جمعیت سه میلیون نفر نابارور و سه میلیون هم در مراکز دولتی عقیم شده اند، البته باید مد نظر داشت که برخی هم در مراکز غیر دولتی عقیم می شوند./س

برچسب ها: قم ، آمار ، نرخ ، باروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.