یک مقام مسئول فلسطینی گزارش داد ، رژیم صهیونیستی 26 نفر از اسرای فلسطینی را آزاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، 18 تن از اسرای آزاد شده فلسطینی بامداد سه‌شنبه وارد مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله در کرانه باختری رود اردن شدند،‌جایی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و نزدیکان این زندانیان، انتظار آنها را می‌کشیدند.
 
این اسرای آزاد شده همچون قهرمان ملی و در فضایی سرشار از شادی و احساسات، مورد استقبال صدها فلسطینی‌ای قرار گرفتند که پرچم‌ فلسطین و عکس‌هایی از اسرای آزاد شده را در دست داشتند. خانواده‌های این اسرا نیز در سالنی بزرگ گردهم آمدند.
 
محمود عباس در این مراسم گفت: به شما قول می‌دهم تا زمانی که تمام زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد نشوند و به خانه‌های خود باز نگردند، هیچ توافق‌نامه‌ای با اسرائیل نهایی نخواهد شد.
 
پنج زندانی دیگر نیز در شرق بیت‌المقدس آزاد شدند. خانواده‌های آنها نیز در یک مرکز ایست و بازرسی در مرز فلسطین اشغالی به استقبال آنها آمدند. سه زندانی دیگر نیز وارد نوار غزه شدند.
 
پیشتر حدود دویست تظاهرکننده اسرائیلی با برپایی تظاهرات مقابل دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تصمیم وی مبنی بر آزادی پنج زندانی فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس انتقاد کردند.
 
نتانیاهو قبلاً قول داده بود زندانیان ساکن این منطقه را آزاد نکند.
 
آزادی این اسرا در راستای اجرای تعهدات اسرائیل برای ازسرگیری فرایند صلح خاور میانه صورت می‌گیرد.
 
این سومین مرحله از آزادی زندانیان فلسطینی به شمار می‌رود. پیشتر نیز شماری زندانی فلسطینی در روزهای سیزدهم اوت و سی‌ام اکتبر آزاد شده بودند. قرار است چهارمین مرحله از آزادی زندانیان فلسطینی نیز انجام شود.
 
آزادی این زندانیان اندکی پیش از سفر جان کری به منطقه صورت می‌گیرد. وی قرار است روز پنجشنبه برای دهمین بار طی مارس گذشته تاکنون، به منطقه سفر کند.
 
نخست وزیر اسرائیل در توجیه این اقدام گفت: مدیریت سیاسی، بر اساس توانمندی‌اش برای اتخاذ تصمیمات دشوار، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
رادیو دولتی اسرائیل به نقل از وی افزود: مذاکرات با فلسطینی‌ها در راستای تامین منافع راهبردی اسرائیل صورت می‌گیرد.
 
قادوره فارس رئیس باشگاه زندانیان فلسطینی نیز گفت چهارمین مرحله از آزادی این زندانیان دشوار و دردسرساز خواهد بود.
 
جمیله سلمان از اهالی بیت لاهیا در نوار غزه در این باره گفت:به امید خدا تمامی زندانیان از جمله شوهرم آزاد می شوند.
 
نظار شهاده از اهالی رام الله در کرانه باختری رود اردن هم گفت:من زمانی که پنج سال داشتم برادرم بازداشت شد و حالا من سی و چهار سال دارم و حتی بچه دارم.من در بیست و نه سال گذشته او را ندیده ام.
 
بنابه گفته رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو قصد دارد از آزادی زندانیان عرب اسرائیلی خودداری کند.
 
در حال حاضر حدود پنج هزار زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی به سر می‌برند.
در همین راستا یک مقام اسرائیلی نیز گفت هم‌زمان با آزادی 26 اسیر فلسطینی، دولت اسرائیل قرار است برنامه‌های خود را برای احداث شهرک‌ در کرانه باختری اشغالی و شرق بیت‌المقدس اعلام کند.
 
بر اساس مطالب مندرج در مطبوعات، قرار است 1400 واحد مسکونی دیگر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین احداث شود.
 
آمریکا و اتحادیه اروپا مصرانه از اسرائیل خواسته‌اند همزمان با فرایند آزادی زندانیان فلسطینی، از اعلام مناقصه برای احداث این واحدهای مسکونی خودداری کند.
 
این در حالی است که نتانیاهو هفته گذشته هشدار داده بود این درخواست‌ها را نادیده خواهد گرفت.
 
آمریکا روز دوشنبه اقدام رژیم صهیونیستی را در آزاد کردن 26 زندانی فلسطینی گامی مثبت ارزیابی کرد.
 
آزادی این زندانیان در حالی صورت گرفته است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است بار دیگر به منطقه سفر کند.
 
ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگویی مطبوعاتی گفت: تعهد اسرائیل برای آزاد کردن زندانیان فلسطینی در راستای ادامه مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل نهایی صورت می‌گیرد و گامی مثبت در روند برقراری صلح در منطقه به شمار می‌رود.
 
وی افزود: جان کری نیز از تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای اجرای فاز سوم آزادی زندانیان فلسطینی استقبال کرده است.
 
وزیر خارجه آمریکا قرار است برای ششمین بار به منطقه سفر کند.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار