اعضای شورای پروانه نمایش برای بیان موضوعاتی همچون داستان فیلم "نیلوفر" شهامت بیان و نمایش در سینما را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، سلسله نشست های سینما تک خانه هنرمندان این هفته به نمایش و نقد فیلم "نیلوفر" با حضور فرشته طائرپور(تهیه کننده)، هنگامه قاضیانی( بازیگر)، بهرام بدخشانی (مدیر فیلمبرداری)، آنتونیا شرکا و کیوان کثیریان( منتقد سینما) شامگاه 9 دی ماه برگزار شد.

در ابتدا فرشته طائرپور ، تهیه کننده فیلم "نیلوفر"، در خصوص شکل گیری و ساخت این فیلم گفت: داستان این فیلم از سوی یک کارگدان دورگه ای لبنانی و فرانسوی به ما پیشنهاد شد و قرار بود این فیلم در لبنان ساخته شود اما زمانی که امکانات برای تولید در ایران وجود داشت از این کار صرف نظر کردیم.

وی ادامه داد: فیلم نامه به دلیل شرایط سینمای ایران و برخی محدودیت ها نیاز به بازنویسی داشت و تحول و تغییر و بازنگری در آداب و رسوم در خانواده ها مهم ترین پیام انی فیلم است و ما با پرداخت  مناسب به این موضوع 5 سال است که توقیف مانده است.

طائرپور در خصوص علت اصلی مجوز ندادن به این فیلم عنوان کرد: بعد از تماشای مجدد این فیلم چیزهایی دیدم که تصورم بر این است که مانع اصلی در صادر نکردن مجوز نمایش برای این فیلم به شهامت نداشتن اعضای شورا برای بیان این موضوعات بر می گردد.

وی با اشاره به پرداخت "عروس آتش" به این موضوع افزود: همه عوامل این فیلم از اهالی سینمای خودمان بودند برخی ها فکر می کنند تولید مشترک یعنی نمایش چند تصویر از صحنه های خارجی است اما معنای درست آن یعنی اینکه اعتماد و همکاری متقابل میان دو کشور است.

طائرپور ادامه داد: با وجود اینکه 5 سال در ایران توقیف بوده است اما اکران های محدود و در جشنواره های برلین و لس آنجلس  حضور داشته است.

هنگامه قاضیانی ، بازیگر این فیلم، در خصوص پذیرش این نقش گفت: فیلم "نیلوفر" از بهترین خاطرات زندگی من است و با وجود شرایط سخت جغرافیایی همه عوامل همچون یک خانواده با دل و عشق کار می کردیم و در این مدت آموزه های بسیاری آموختم.

وی ادامه داد: برایم تعجب آور بود که چرا این فیلم برای اکران رد شد و چه چیزی باعث این اتفاق افتاد.
قاضیانی با اشاره به شرایط سخت کار عنوان کرد: نگاه فمنیسیتی به این فیلم ندارم اما امیدورام روزی نگاه به زن تغییر کند و تعاریف درستی از این شخصیت شکل گیرد چراکه زن همذات با زمین است و به طور حتم اگر روزی با زندگی وداع کردم "نیلوفر" جزء سینمای من قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص همکاری با مرحوم ژیلا مهرجویی در این فیلم اظهار داشت: من در طول مدت تولید این فیلم با این مرحوم هم اتاقی بودم و خاطرات خوشی را با هم داشتیم و حتی در برخی موارد در مورد فیلم بحث می‌کردیم.

در ادامه بهرام بدخشانی ، مدیر فیلمبرداری، در خصوص نحوه فیلمبرداری فیلم گفت: هرشب برای تولید این فیلم با کارگردان در حال گفتگو و بحث بودیم و با توجه به امکاناتی که داشتیم خوشحالم که در مقابل این کارگردان خارجی آبرویمان حفظ شد.

آنتونیا شرکا ، منتقد سینما، نیز در خصوص فیلم " نیلوفر" گفت: این فیلم یادآوری از فیلم "عروس آتش" است فرشته طائرپور تنها تهیه کننده زن سینمای ایران است که از دید زنانه به سینما نگاه می کند و مسائل خاص زنان را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: همه شخصیت ها به خوبی قرار گرفته بودند اما تعریف مناسبی از شخصیت عمو عزیز ( شهاب حسینی) و بانو (فاطمه معتمدآریا) صورت نگرفت و ارتباط انها با خانواده آن دختر تصویرسازی نشده بود. 

گفتنی است؛ در این نشست خسرو سینایی، احسان کرمی و سام قریبیان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار