"حاشیه اقیانوس آرام" اثری در قد و قامت بلاک باستر محسوب می شود که اولین بار، هنگامی که تصاویر و اطلاعات درباره هیولاهای این فیلم منتشر شد.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از مووی مگ؛ "حاشیه اقیانوس آرام" براساس انیمه ای ژاپنی که گیلرمو دل تورو در دوران نوجوانی آن را دیده بود، ساخته شده و مسلماً انیمه مذکور بسیار خوش شانس بوده1 که یکی از تماشاگرانش، دل تورو بوده است. گفته شده که دل تورو که از بچگی علاقه بسیار زیادی با روبات و انیمه های ژاپنی داشت، ابتدا طرحی " ژاپنی الاصل " به کمپانی برادران وارنر به جهت ساخت ارائه کرد که در همان چند روز اول رد شد! اما در نهایت با بازنویسی فیلمنامه و خارج کردن برخی جزئیات ژاپنی از داستان، در نهایت وارنر راضی شد تا وی اثری را خلق کند که از کودکی آرزوی ساخته شدنش را داشته است.

" حاشیه اقیانوس آرام " اثری در قد و قامت بلاک باستر محسوب می شود که اولین بار، هنگامی که تصاویر و اطلاعات درباره هیولاهای این فیلم منتشر شد، باعث بر زبان افتادن نام فیلم و کنجکاوی تماشاگران شد. در ادامه، سازندگان فیلم ادعا کردند که هیولاهای موجود در فیلم تا به امروز ، بسیار بزرگتر از آنچه که تابحال در هالیوود شاهد بوده ایم است.

مدتی بعد، تریلری کوتاه از فیلم منتشر شد که حیرت مشتاقان سینمای اکشن را به همراه داشت. در این تریلر کوتاهی، ما با هیولایی مواجه بودیم که ابعادش بسیار بزرگ تر از سطح رایج آثار بلاک باستری نظیر " ترنسفورمز " بود. همچنین با تصاویر کوتاهی که از اکشن فیلم منتشر شد، به نظر می رسید که باید با اثری مملوء از سکانس های اکشن و درگیری مواجه باشیم که آدرنالین خون را به بالاترین حد خود خواهد رساند. حال پس از ماه ها تبلیغات بسیار زیاد رسانه ای ( تبلیغ این فیلم حتی بر روی چسب زخم هم مشاهده شده است! ) ، " حاشیه اقیانوس آرام " سرانجام به اکران عمومی درآمد تا تماشاگران مشتاق سینمای2 اکشن ، به سوی درب سالن های سینما یورش ببرند و فیلم محبوبشان را تماشا کنند.

داستان "حاشیه اقیانوس آرام" در آینده رخ می‌دهد و در آن ما شاهد برخاستن هیولایی بسیار بزرگ از اعماق اقیانوس استیم که هدفش نابودی انسانها و استفاده از منابع بسیار ارزشمند آنان است. انسانها نیز برای مقابله با این هیولای بی شاخ و دم که " کایجو " نام دارد، متحد شده اند و قرار است تا روبات های جنگی قدرتمندی به نام " جیگرز " که توسط ذهن دو انسان کنترل می شود را برای مبارزه با کایجو، اعزام کنند.

اما با افزایش لحظه ای قدرت کایجو و ضعف جیگرز ها در مقابله با این هیولای قدرتمند، به نظر می رسد که شکست بسیار نزدیک باشد و نیروهای ویژه نیز به نوعی ، شکست را پذیرفته اند. اما آنها تصمیم می گیرند از آخرین شانس خودشان هم استفاده کنند و دو خلبان را برای مقابله با کایجو ، بکار بگیرند. اولین خلبان فردی به نام رالی بکت ( چارلی هانام ) است که که به دلیل اتفاقاتی که در گذشته اش رخ داده، مدتهاست که خلبانی نمی کند و دومی یک خلبان تازه کار و بی تجربه به نام 3ماکو موری ( رینکو کیکوچی ) می باشند که...

" حاشیه اقیانوس آرام " وضعیتی کم و بیش شبیه به سری " ترنسفورمرز " دارد. روبات هایی عظیم الجثه که دائم در حال جنگ و نزاع با یکدیگر استند و در مواقعی هم ما اصلاً نمی دانیم که کدامیک در حال پیروزی است! اما تفاوت عمده ای که " حاشیه اقیانوس آرام " را از سری " ترنسفورمرز " جدا می کند، وفادار ماندن گیلرمو دل تورو به اصالت انیمه های ژاپنی است که رنگ و روی جذاب تری به " حاشیه اقیانوس آرام " بخشیده است.

خوشبختانه در بخش فیلمنامه علی رغم کم و کاستی های آشکاری که وجود دارد ( کدام اثر بلاک باستری ندارد؟!) و به حدی هم بزرگ استند که به راحتی به چشم بیایند، اما هرگز داستان فیلم خود را گم نمی کند و با استفاده از اکشن پر زرق و برق، سعی در سرگرم کردن مخاطبش ندارد. دل تورو به خوبی موفق شده تا فیلمنامه ای که معمولاً کمترین اهمیت ممکن را در چنین آثاری دارد، تا حد قابل دفاعی به تماشاگران ارائه کند. وی با پرداخت به جزئیات ، به خوبی تماشاگر را به عمق داستان و زندگی ش4خصیت ها وارد می کند.

وی در ابتدای فیلم در یک مقدمه هیجان انگیز، به تاریخچه کایجو ها اشاره می کند و چند تصویر هیجان انگیز هم از هنرنمایی های این روبات غول پیکر را به تصویر می کشد و در ادامه پس از معرفی این روبات عظیم الجثه ، شروع به پرداخت شخصیت های داستان و در اصل، دو قهرمان اصلی می کند که در این بخش هم تا حدودی موفق بوده است. البته داستان خلبانی که دچار شکست روحی شده و از گود دور مانده و حالا قرار است با قرار گرفتن در کنار یک خلبان خانم تازه کار، هم قهرمان ملی شود هم احساسش دوباره زنده شود، داستان جدید و تازه ای به حساب نمی آید اما اینکه دل تورو موفق شده تماشاگر را مجاب به پذیرفتن این قهرمان با گذشته بیش از حد تکراری اش کند، موفقیتی عظیم برای یک اثر بلاک باستر محسوب می شود.

اما حقیقت این است که گیلرمو دل تورو هرگز داستان نویس خوبی نبوده و همانطور که بارها گفته، به جهت مشاهده جلوه های ویژه به سینما علاقه شده و از ابتدا هم همواره تمرکزش بر روی این موضوع گذاشته شده است. حالا هم که اثری نزدیک به 200 میلیون دلاری را به جهت کارگردانی به او سپرده اند، وی بهترین داشته های فنی اش را در این زمینه به کار گرفته تا شاهد بهترین کیفیت در صحنه های اکشن فیلم باشیم که باید بگویم عالی و جذاب استند. " حاشیه اقیانوس آرام " مطابق انتظارم، اکشنی شلوغ و پر از CGI در خود دارد که دل تورو با تجربه های ارزشمندی که در زمینه مدیریت جلوه های ویژه دارد، به بهترین شکل ممکن آنها را مرتب کرده و با زمان بندی دقیق، به مخاطب ارا5ئه کرده است. خوشبختانه اکشن " حاشیه اقیانوس آرام " هرگز شلوغ و بی برنامه پیش نمی رود ( برعکس سری " ترنسفورمرز " ) و بسیار حساب شده و با ضرباهنگی دقیق به جلو سوق داده می شود که همین امر سبب می شود در تمام دقایق فیلم ( حتی 20 دقیقه پایانی فیلم که شلوغی به اوج خود می رسد ) ، تماشاگر از اکشن فیلم لذت برده و گذر زمان را احساس نکند. بدون شک جلوه های ویژه " حاشیه اقیانوس آرام " از حالا به عنوان یکی از رقیبان جدی اسکار 86 شناخته می شود که دیگر آثار بلاک باستری برای رقابت با آن، کار سختی پیش روی خواهند داشت.

بازیگران این فیلم که خوشبختانه هیچکدام ستاره مشهوری در سینما محسوب نمی شوند، در نقشهای خود راحت و بی دردسر ظاهر شده اند و گیلرمو دل تورو بازی های خوبی از آنان گرفته است. شاید مشهورترین بازیگران فیلم آدریس اِلبا و ران پرلمن باشند که در نقشهای مکمل حضور پیدا کرده اند و به خوبی هم در نقشهای خود ظاهر شده اند. دو بازیگر اصلی فیلم به نامهای چارلی هانام و رینکو کیکوچی (که این یکی احتمالاً به جهت ادای دین دل تورو به انیمه ژاپنی، در فیلم قرار داده شده)، شیمی قابل قبولی برقرار کرده اند و تماشاگران هم به خوبی می توانند با این دو نفر ارتباط برقرار کنند.

البته طبق سُنت قدیمی آثار بلاک باستری، بازیگران در این نوع فیلمها فرصت چندانی برای هنرنمایی ندارند و بیشتر مدت زمان فیلم هم به روبات6 ها اختصاص دارد؛ این موضوع زمانی حاد تر می شود که بدانیم دل تورو تا حدود زیادی به سبک و سیاق انیمه های ژاپنی پایبند مانده و در اغلب انیمه های " روباتی " ژاپنی ، این روبات ها استند که تقریباً در تمام مدت، تصویر را به خود اختصاص می دهند و نه انسانها !
" حاشیه اقیانوس آرام " اکشنی پر هیجان و جذاب است که به خوبی یک اثر بلاک باستر را معنا می بخشد.

کلید لذت بردن از " حاشیه اقیانوس آرام " این است که در هنگام تماشا، نباید حواستان را معطوف به شخصیت ها و روایت داستان کنید. چنانچه قصد دارید به دیالوگ های بین شخصیت ها فکر کنید، از الان باید بگویم که همه این دیالوگ ها احمقانه و بی ارزش استند و تمام و کمال در حد یک اثر بلاک باستری می گنجند. پس لذت تماشای یک اثر تمام اکشن با هیولاهایی عظیم و جلوه های ویژه جذاب را فدای تمرکز بر روی داستان و فرم روایت و دیالوگ ها و تصمیم های احمقانه شخصت ها ( که این یکی خیلی پر رنگ است! ) و.. نکنید. در آخر این نکته را هم اضافه می کنم که موسیقی زیبا و حماسی که در جریان فیلم می شنوید، ساخته رامین جوادی ، آهنگساز ایرانی الاصل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار