عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم گفت: هجرت امام رضا(ع) به ایران نوعی مهندسی فرهنگی خداوند برای پایه‌گذاری تمدنی اسلامی خارج از دنیای عرب بود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی‌ مهر اظهار کرد: حضور امام هشتم(ع) در ایران از الطاف خفیه خداوند به سرزمین ایران است. این نکته‌ای خاص ایرانیان است. یعنی هیچ امام دیگری از سرزمین اعراب خارج نشده که تجربه‌ای مشابه برای ملت دیگری وجود داشته باشد. این نشان از عنایت ویژه خداوند به مردم ایران دارد و البته نفس حضور شروع یک حرکت است.


وی گفت: در واقع از حقایق تاریخی حضور امام رضا(ع) در ایران و دنبال کردن دامنه تأثیر ایشان می‌شود به این نکته رسید که این هجرت به نوعی مهندسی فرهنگی خداوند برای پایه‌گذاری تمدنی اسلامی خارج از دنیای عرب بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم ایران از دیرباز عاشق خاندان رسول خدا بودند اما پس از حضور امام هشتم این عشق به گونه‌ای دیگر خود را نشان داد تصریح کرد: مردم با حضور امام(ع) در میان خود به نوعی آزادگی معنوی رسیده و در مسیر تکامل ایمانی گام‌های بزرگی برداشتند.

وی گفت: خدامحوری که امروز در میان مردم دیده می‌شود، میراث حضور امام رضا(ع) است که آب و رنگ تازه‌ای به دینداری این مردم داد.

تقویت تشیع

حجت الاسلام رضوی مهر تاکید کرد: خلیفه عباسی با فراخواندن امام(ع) از مدینه به زعم خود می‌خواست ایشان را از راه انداختن یک انقلاب در متن جامعه اسلامی و در شهر پیامبر(ص) دور کند اما در واقع این حرکت زمینه‌ساز انقلاب بزرگ اسلامی در دوران معاصر شد. مأمون که می‌خواست از همدل شدن مؤمنان و شیعیان جلوگیری کند هیچ گاه تصور نمی‌کرد حضور امام رضا(ع) در ایران موجب تقویت تشیع در سراسر جهان اسلام شود به گونه‌ای که معارف اسلامی در این پایگاه جدید حتی از خاستگاه خود نیز بیشتر گسترش یابد.

وی گفت: حضور امام رضا(ع) در میان دانشمندان ادیان دیگر فرصتی فراهم کرد تا ایشان بر حق بودن دین اسلام را برای تمام عصرها اثبات کند. همچنین حلقه زدن عده‌ زیادی از مشتاقان در مرو گرد ایشان زمینه‌ساز ترویج تفکر شیعی و تبیین فرهنگ عاشورا و سیره علوی شد. موضوع دیگر که در این زمینه بسیار مهم است، حضور امام‌زادگان و شیعیان علوی به دنبال حضور امام رضا(ع) در ایران بود. این امام‌زادگان که بسیاری از آنها از بزرگان علویون بودند، در شهرهای مختلف ایران سکونت کرده و مردم را با معارف توحیدی و سیره پیامبر و اهل بیت آشنا کرده‌اند.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروز حتی در کوچک‌ترین شهرهای ایران اسلامی یادگارهایی از پیامبر(ص) وجود دارد که موجب تقویت معنویت در میان مردم شده است، گفت: این امام‌زادگان که مشعل‌های مسیر توحید هستند، در شهرهای مختلف محور ترویج تفکر معنوی و شیعی شده‌اند.

وی قم را نمونه‌ایی از این شهرها دانست و گفت: هر یک از این شهرها به تنهایی پایگاه قدرتمندی برای اهل ایمان محسوب می‌شوند و می‌توانند در پیشبرد اهداف تمدن اسلامی نقش بسزایی داشته باشند.

گسترش علوم در دنیای تشیع

حجت الاسلام رضوی اظهار کرد: این هجرت تأثیر شگرفی بر گسترش علوم در دنیای تشیع نیز داشت.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم تاکید کرد: امروزه‌ حوزه‌های علمیه‌ای که در قم و مشهد وجود دارند، در دنیای اسلام بی‌نظیر هستند. شیعیان در این شهرها فرصت یافته‌اند تا معارف ناب را مطابق با ضرورت‌های زندگی در دنیای جدید تبیین کرده و الگوی زندگی اسلامی و شیعی را استخراج کنند.

به گفته وی، انقلاب اسلامی هم که امروز در سراسر جهان شعاع تفکر شیعه را گسترش داده، از برکات همین هجرت و حضور است. این انقلاب که موجب بیداری نسل‌ها شده و ستون‌های جهالت و نفاق مدرن را به لرزه درآورده، نتیجه پایه‌گذاری فرهنگی امام رضا(ع) در مردم آن دوران محسوب می‌شود./س

برچسب ها: قم ، هجرت ، مهندسی ، فرهنگی ، تمدن ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.