طی 35 سال گذشته، تماشاگران جشنواره‌ی تورنتو آثاری را انتخاب کرده‌اند که بدون استثنا به نوعی مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته‌اند.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ فیلم 12 سال بردگی، سومین فیلم استیو مک‌کویین کارگردان انگلیسی بعد از گرسنگی (2008) و شرم (2011)، جایزه‌ی بزرگ تماشاگران سی‌و‌هشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تورنتو کانادا، که از 5 تا 15 سپتامبر برگزار شد، را به خود اختصاص داد. جایزه‌ی انتخاب مردمی برای بخش مستند به فیلم میدان ساخته‌ی جهان نجیم تعلق گرفت که مربوط به رویدادهای سالهای اخیر در میدان تحریر قاهره‌ی مصر است. جایزه‌ی انتخاب مردمی معروف به «جنون نیمه شب» هم نصیب فیلم ژاپنی "چرا در جهنم بازی نمی‌کنی؟" ساخته‌ی سیون شونو شد.
 
اهمیت کسب جایزه‌ی تماشاگران جشنواره‌ی تورنتو دراین است که مخاطبان این جشنواره نشان داده‌اند سلیقه‌ی مشترکی با اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا دارند. در حقیقت، طی 35 سال گذشته، تماشاگران جشنواره‌ی تورنتو آثاری را انتخاب کرده‌اند که بدون استثنا به نوعی مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته‌اند. در مجموع، فیلم‌هایی که تماشاگران تورنتو به عنوان اثر برتر خود انتخاب کرده‌اند، تا به امروز 113 نامزدی اسکار داشته – از جمله 11 اسکار بهترین فیلم سال، که تازه‌ترین آنها به نمایشنامه‌ی نقاط روشن (دیوید او.راسل، 2012) می‌گردد – و 9 فیلم هم درشاخه‌ی بهترین فیلم خارجی سال نامزد دریافت اسکارشده‌اند، 40 مورد از آن نامزدی‌های اسکار به کسب مجسمه‌ی طلایی ختم شده که 4 مورد آن در شاخه‌ی بهترین فیلم سال بوده: ارابه‌های آتش (هیو هادسن، 1981)، زیبایی آمریکایی (سام مندز، 1999)، میلیونر زاغه‌نشین (دنی بویل، 2008) و سخنرانی پادشاه (تام هوپر، 2010). درست به همین خاطر است که جشنواره‌ی تورنتو به عنوان یکی از سر‌آغازهای فصل جوایز سینمایی اعتبار بسیاری برای خود دست و پا کرده است.
 
12 سال بردگی داستان واقعی سالومن نورثاپ است، سیاهپوستی آزاد اهل نیویورک که دزدیده و به جنوب آمریکا برده می‌شود و به عنوان برده فروخته می‌شود و دوازده سال از عمرش را بردگی می‌کند. اکران عمومی فیلم از18 اکتبر 2013 توسط فاکسی سرچ لایت شروع می‌شود و با استقبالی که از فیلم در چند جشنواره شده، از همین حالا از آن به عنوان یکی از نام های مطرح فصل جوایز یاد می‌شود.

در کنار 12 سال بردگی، دو فیلم دیگر هم برای کسب جایزه‌ی تماشاگران مورد توجه بودند؛ اول، فیلومینا، تازه‌ترین فیلم استیون فریرز که کمپانی واینشتاین پخش آن را برعهده داشت و دوم فیلم زندانیان به کارگردانی دنیس ویلنوو محصول تازه‌ی کمپانی برادران وارنر با نقش‌آفرینی هیو جکمن و جیک جیلنهال.
 
منبع: مجله دنیای تصویر/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار