شوراي روابط خارجي آمريکا در گزارش سالانه خود، ايران را به دليل احتمال شکست توافق اوليه و از سرگيري تنش ها با آمريکا، از مهمترين موضوعات مورد توجه سياستمداران اين کشور در سال جاري دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، شوراي روابط خارجي آمريکا گزارش سالانه خود را که «اولويت هاي بازدارندگي» نام دارد، منتشر کرده است. 

اين گزارش نشان دهنده موضوعات مهم براي سياستمداران آمريکايي است و جهان را به سه رنگ با سه درجه اهميت تقسيم کرده است. رنگ قرمز نشان دهنده بدترين مشکل محتمل است.( ايران نيز در اين نقشه به رنگ قرمز به نمايش کشيده شده است.) رنگ هاي نارنجي و زرد نيز به هر حال در سال 2014 تحت نظارت خواهند بود.

در سال جاري شوراي روابط خارجي آمريکا،حملات فضاي مجازي عليه اين کشور، احتمال از سرگيري تهديد نظامي عليه ايران يا اقدامات تحريک آميز نظامي کره شمالي را از مهمترين موضوعات در نظر گرفته است.

پل استارس از شوراي روابط خارجي آمريکا به سي ان ان گفت: آمريکا بايد نگران افزايش بي ثباتي ها در خاورميانه، شرق و جنوب آسيا باشد. اين سه منطقه مهمترين موضوعات مورد توجه براي آمريکا در زمان جاري است.در خاورميانه جنگ داخلي در سوريه و امکان گسترش آن به کشورهاي منطقه، احتمال شکست توافق موقت با ايران و از سرگيري تنش ها در روابط با ايران در ماه هاي آينده و همچنين افزايش بي ثباتي ها در عراق،يمن، مصر و ليبي باعث شده است که خاورميانه بتواند چالش هاي بزرگي را براي آمريکا ايجاد کند.

عضو شوراي روابط خارجي آمريکا ادامه داد: نظاميان آمريکايي خروج از افغانستان را آغاز کرده اند و اين امکان وجود دارد که نظاميان افغانستاني نتوانند در مقابل طالبان مقاومت کنند و اين امکان وجود دارد که افغانستان بار ديگر به کنترل طالبان درآيد. اين رويداد مي‌توانند تاثيراتي بر ثبات پاکستان و روابط پاکستان و هند بگذارد، روابطي که در سال هاي آتي رو به وخامت گذاشته است.

پل استارس در ادامه اختلافات چين و ژاپن درباره جزاير مورد مناقشه و همپيماني آمريکا با ژاپن را يکي از ديگر موضوعات مورد توجه براي واشنگتن دانست و گفت: اين اختلافات مي تواند هر لحظه در درياي شرق چين به اختلافات تمام عيار ارضي تبديل شده و براي آمريکا ايجاد خطر کند.چون اين وضعيت باعث تاثير بر وضعيت اقتصاد خواهد شد؛ اما من اين موضوع را در حال حاضر موضوع مورد نگراني نمي‌دانم.

عضو شوراي روابط خارجي آمريکا با اشاره به موضوع نظارت هاي گسترده جهاني و جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا و تامين امنيت فضاي مجازي افزود: هميشه اين احتمال وجود دارد که بازيگران فعال غير دولتي  به زيرساخت هاي مجازي آمريکا حمله کنند و رويدادهاي فاجعه باري را به وجود آوردند. همچنين اقدامات بازيگران دولتي نيز با توجه به تنش هاي موجود بين کشورها هميشه عاملي براي نگراني است.

استارس درباره اينکه افکار و اذهان عمومي در آمريکا تمايل کمي براي مشارکت در حل و فصل اين تهديدات دارند، گفت: سطح تعهد مردم آمريکا براي مشارکت فعال در حل و فصل اين درگيري ها با توجه به يک دهه جنگ در افغانستان عراق و ديگر جاها بايد گفت که کمتر شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار