به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: تجربه مدیریتهای سنتی و روشهای قدیمی گذشته نشان داده که امروز اداره و مدیریت ترافیک کلان شهری همچون تهران بدون استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا ممکن نیست و از این رو در به کارگیری فنآوریهای جدید در این حوزه اهتمام ویژه داشتیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که برای خروج پایتخت از بن بست ترافیکی از تکنولوژیهای روز استفاده کردیم، اظهار کرد: به عنوان مثال به منظور کنترل بهتر ترافیک این کلان شهر، معابر اصلی شهر را از طریق تجهیز به دوربینهای نظارت تصویری، هوشمند کردیم و در مجموع در استفاده از فنآوریهای مدرن سعی کردیم تا با برنامه ریزی و هدف گذاری قبلی حرکت کنیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که از تمام کارکردهایی که در حوزه حمل و نقل عمومی قابل تعریف بود استفاده کردیم، تصریح کرد: تمامی برنامههایی که در این حوزه در نظر گرفته و اجرا نمودیم، جنبه اجرایی و کاربردی داشتند نه نمایشی و تبلیغی و بر این اساس در ارتقای کیفی و کمی خدمات حمل و نقل عمومی جهت رفع نیازهای این کلانشهر ورود پیدا کردیم.
وی با ذکر این نکته که تلاش کردیم تا غیر از ورود تکنولوژیهای جدید در خصوص بومیسازی این فنآوریها نیز اقدام کنیم، اضافه کرد: امروز به جرأت میتوانیم ادعا کنیم صنعت حمل و نقل شهری در تهران پیشرفتهای چشمگیری داشته و به عنوان مثال دوربینهای کنترل سرعت در کشورمان در حال ساخت است و نرمافزارهای مربوطه نیز در داخل بومیسازی شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که ورود تکنولوژیهای مدرن به خودی خود خیلی مهم نیست، گفت: آنچه اهمیت زیادی دارد، این است که با چه اهداف، رویکرد و افقی از این فنآوریها استفاده میشود و از این رو پس از ترسیم مسیر چشمانداز مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس نیازهای واقعی شهر و شهروندان، از تکنولوژیهای جدید استفاده کردیم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به گونهای برنامهریزی کردیم تا تکنولوژیهای مدرن در ساختار مدیریت ترافیک تهران استقرار یافته و جایگاه واقعی خود را در این حوزه پیدا کنند، افزود: امروز از بالاترین تا پایینترین لایههای مدیریتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک پایتخت، این فنآوریها را مورد استفاده قرار میدهند.
وی با ذکر این نکته که در حال حاضر ترافیک تهران به جای استفاده از شیوههای سنتی با استفاده از روش¬های هوشمند مدیریت میشود، تاکید کرد: مصداق این تغییر و تحول را در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شاهد هستیم، کما این که در حال حاضر تمام اتوبوسهای شرکت واحد مجهز به سیستم GPS شدهاند و این سیستم در ساختار ناوگان اتوبوسرانی کاملاً جا افتاده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اکنون هیچ منطقه اتوبوسرانی در تهران وجود ندارد که در مورد وضعیت و کارکرد اتوبوسهای خود ریزترین اطلاعات را نداشته باشد، اظهار کرد: اکنون امکان دسترسی آسان به کاملترین گزارش از عملکرد تکتک اتوبوسها فراهم شده و به عنوان مثال شهروندان به راحتی به اطلاعات زمان ورود اتوبوس به ایستگاهها دسترسی دارند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر اطلاعات مربوط به برنامه زمانبندی اتوبوسها بدون واسطه در اختیار مسافران قرار گرفته، تصریح کرد: با راهاندازی سامانه پیامکی اتوبوسرانی، امکان استفاده از آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت ورود اتوبوس به ایستگاهها را در اختیار شهروندان قرار دادیم و با این کار توانستیم تکنولوژی را با زندگی آنها عجین کنیم.
وی در پایان با تاکید بر این که مدیریت شهری خود را محدود و مقید به تکنولوژی نکرد بلکه آن را با توجه به نیازهای موجود به خدمت گرفت، خاطرنشان کرد: تهران با تجهیز به امکانات پیشرفتهای از جمله اطلاعات سیستم های پردازش تصاویر و دوربینهای نظارت تصویری با پیشرفتهترین شهرهای جهان برابری میکند و در مسیر تبدیل شدن به شهری هوشمند قرار دارد.