مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در اسلام بر شایسته‌سالاری بسیار تاکید شده است، گفت: در نظام اسلامی معیارهایی برای پذیرش مسئولیت‌ها از نظر علمی، رفتاری و خصوصیات برجسته فردی وجود دارد که در نظام‌های دیگر این مقدار حساسیت نیست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای هسته‌های گزینش ادارات و نهادهای قم ضمن تبریک حلول ماه ربیع گفت: کار شما بسیار مهم است و مبنای هر نوع حرکت سازنده در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کار هسته‌های گزینش تاثیر مهمی در جامعه دارد، اظهار کرد: اهمیت کار شما به این دلیل است که نیروی انسانی در هر سازمانی نقشی تعیین کننده دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در اسلام بر شایسته‌سالاری بسیار تاکید شده است، عنوان کرد: در نظام اسلامی معیارهایی برای پذیرش مسئولیت‌ها از نظر علمی، رفتاری و خصوصیات برجسته فردی وجود دارد که در نظام‌های دیگر این مقدار حساسیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع در نهج‌البلاغه تصریح کرد: حضرت علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر برای هر منصبی یک سلسله شرایط و ضوابط را تعیین کرده است.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه انتخاب افراد باید متناسب با شغل‌ها باشد، خاطرنشان کرد: سنخیت و ارتباط بین شاغل و شغل می‌تواند نقش مهمی را در جامعه ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب نیروی مناسب در یک شغل آثار و برکات خود را نشان می‌دهد، عنوان کرد: یک نیروی مناسب و شایسته در بحران‌ها خوب مدیریت می‌کند و در مسائل خلاف معمول عاجز نمی‌ماند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از کارهای مهم هسته گزینش، انتخاب راهکار مناسب در انتخاب بهترین‌ها است، گفت: هسته‌های گزینش باید روش‌های صحیح آزمون افراد را برای انتخاب در یک شغل پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه قرآن روی نیروی خلاق و کارآمد بسیار تاکید کرده است، اظهار کرد: حضرت موسی (ع) زمانی که می‌خواهد وزیر و همراه انتخاب کند دست به دعا بر می‌دارد که نشان می‌دهد برای پیدا کردن نیروی خوب و کارآمد نیاز است که انسان دست به دعا بردارد.

حسینی‌بوشهری با بیان اینکه حضرت علی (ع) انحطاط دولت‌ها را در چهار مورد می‌دانست، گفت: حضرت علی (ع) اعتقاد داشتند زمانی که در جامعه اصول اساسی و اصلی از بین برود و مسائل حاشیه‌ای جایگزین آن‌ها شود و همچنین زمانی که آدم‌های سست عنصر و عاجز وارد عرصه شوند و آدم‌های کارآمد به حاشیه بروند دولت‌ها رو به انحطاط می‌روند.

وی با اشاره به معیارهای امام علی (ع) در انتخاب افراد در منصب‌های گوناگون ادامه داد: باتجربه و کارآزموده بودن، نجابت و پاکدامنی، اصالت خانوادگی، حسن سابقه، دوراندیش بودن و نظر نداشتن به مطامع مادی بخشی از معیارهای امام علی (ع) در انتخاب افراد بود./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.