پیشرفت‌های حاصله مدیریت پسماند در دوره اخیر مدیریت شهری تهران در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران بوده است.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران  طرح مکانیزاسیون خدمات شهری در سال 84 ، تغییر ساختار در امر جمع آوری و حمل زباله ، پاکسازی و نظافت محیط شهری تصمیمی جسورانه و تحول آفرین از سوی مدیریت شهری بود تا با وجود مشکلات و مقاومت های فراوان برای نخستین بار ارائه خدمات شهری از روند سنتی به روش مکانیزه ارتقاء یابد.

گفتنی است تا قبل از سال 87 بیش از 90درصد از زباله های شهر تهران به روش سنتی دفن می گردید و تنها 700تن از این میزان روزانه پردازش می شد تا در سال 1387 به 3000 تن در روز و در سال 91 به 7800تن در روز رسید.

افزایش ظرفیت خطوط پردازش را می توان تکمیل حلقه اول مدیریت پسماندها عنوان کرد و با تحقق این مهم نه تنها دفن مستقیم و سنتی زباله‌های شهر تهران متوقف گشت بلکه امکان سرویس­دهی به سایر شهرهای اطراف تهران را نیز  مهیا شد‌.

افتتاح دومین سایت تخمیر شماره 2 در مجتمع آرادکوه نیز تکمیل شدن حلقه دوم مدیریت پسماندها در مقصد است ، سایت 18هکتاری که به منظور افزایش ظرفیت هوادهی وآماده سازی پسماندهای تر پردازش شده برای تبدیل به کمپوست ساخته شد.

عملیات تسطیح وآسفالت این سایت ،معادل یک جاده10کیلومتری با عرض 20متر بود و برای شروع کار آن 3دستگاه ماشین همزن یا تاپ ترن  نیز خریداری و در محل مستقر شده تا با کمک آنها مدت زمان تبدیل زباله‌های‌تر به کمپوست از 8 ماه به دو ماه کاهش یابد.

از جمله مهمترین اقدامات زیست محیطی که در راستای کاهش آلودگی های محیطی و تلطیف نمودن هوای مجتمع ارادکوه طی سه سال گذشته انجام شد اجرای بیش از230هکتار درخت کاری و ایجاد فضای سبز در مجتمع آرادکوه است که طی آن اراضی از مراکز دفن قدیم زباله های تهران ، حاشیه جاده قدیم تهران قم و محیط پیرامونی پروژه های تصفیه شیرابه و سایت هوادهی کمپوست شماره 2 به فضای سبز مجتمع اضافه شد.

همچنین آمارها نشان می دهد ،طی سه سال اخیر افزایش ظرفیت اسمی پالایش کمپوست نیز بسیار چشم نواز بوده است بطوریکه ظرفیت اسمی روزانه پالایش کمپوست در مجتمع آرادکوه از 200تن در سال 89 به 1800تن  در روز رسیده است.

انباشت شیرابه ها در مجتمع آرادکوه ، یکی از قدیمی ترین معضلات زیست محیطی پایتخت و حاصل نیم قرن دفن غیراصولی پسماندها بود که بارش های فصلی نیز طی سالیان متمادی به حجم آن افزوده و در نهایت حوضچه ای از شیرابه را پدید آورد. با این وجود با توجه به تاکید مدیریت  شهر تهران  بر رفع آثار سوء زیست محیطی و اهتمام ویژه به مناطق جنوبی تهران حل مشکل شیرابه ها در دستور کار این قرار گرفت و پروژه تصفیه خانه با همکاری دانشگاه تهران ساخته شد تا شیرابه های موجود بصورت تدریجی تصفیه و صرف آبیاری درختان غیرمثمر و توسعه فضای سبز مجتمع آرادکوه شود.

ساخت پروژه های استحصال انرژی از پسماند به روش هاضم و زباله سوز گامی بلند در راستای بکارگیری روش های نوین در مدیریت پسماندهای شهر تهران است .پروژه هاضم با ظرفیت اسمی خط پردازش 300تن پسماند در روز توان تولید2مگاوات ساعت برق در روز از تیرماه سال جاری آغاز به کار نمود و پروژه ریجکت سوز نیز در آخرین مراحل ساخت خود قرار دارد .

از دیگر اقدامات انجام شده میتوان به تجهیز و نوسازی ناوگان سنگین خدمات شهری و مکانیزه ،اجرای پیمان های جدید خدمات شهری ،پیاده سازی  سیستم نوین مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی،تثبیت اراضی مجتمع آرادکوه و محصور نمودن آنها،  راه اندازی مرکز کنترل و نظارت آنلاین ناوگان خدمات شهری اشاره کرد که برای نخستین بار در حوزه پسماند و در راستای کاهش آثار سوء زیست محیطی اجرا گردید .اقداماتی که تلاش شد تا با بهره گیری از روش ها و تکنولوژی های نوین و متناسب با سیستم شهری تهران علاوه بر رفع تدریجی مشکلات پیشین ،منجر به بهینه سازی مدیریت پسماندهای پایتخت شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تغییر ، سنتی ، بنیادین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار