به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از دویچه وله، رهبران کوبا، گام جدیدی در راه "خصوصیکردن" روابط و
مناسبات اقتصادی این کشور برداشتند و پس از ۵۵ سال ممنوعیت ورود خودرو به
کوبا، واردات و خرید و فروش آن را آزاد اعلام کردند.
مردم کوبا،
برای نخستین بار پس از سال ۱۹۵۰ میتوانند آزادانه خودروی دلخواه خود را در
بازار بخرند. از اکتبر ۲۰۱۱ تاکنون، خرید هر گونه اتومبیل جدید منوط به
اجازهی دولت بود. این مجوز اغلب برای مقامات ارشد حزبی، پزشکان، ورزشکاران
و هنرمندان معروف صادر میشد. از اینرو، خرید و فروش "مجوز" به بهای کلان
در "بازار سیاه" رواج داشت.
بازسازی و گسترش سیستم حمل و نقل همگانیرائول
کاسترو، رهبر کوبا، حذف شرط خرید خودرو با مجوز دولتی را روز ۳ ژانویه،
اعلام کرد. بنا بر گزارشهای رسمی، مالیات این خودروها و سود حاصل از آن،
صرف بازسازی و گسترش سیستم حمل و نقل همگانی میشود که در حال حاضر کفاف
نیازهای روزمرهی عمومی را نمیدهد.
شورلتهای قدیمی ساخت ۱۹۵۹ در
آمریکا و لاداهای روسی ساخت اتحاد جماهیر شوروی، از وسایل نقلیهای هستند
که در حال حاضر در خیابانهای هاوانا و شهرهای دیگر کوبا در رفت و آمدند.
از چند سال پیش، ورود خودروهای کشورهای اروپای غربی، مانند پژو، همچنین
اتومبیلها و اتوبوسهای ساخت چین که اغلب گردشگران خارجی از آنها استفاده
میکنند، آزاد شده بود.
به نظر کارشناسان، قیمتهای گزاف خودروهای
جدید و کمبود بنزین، از عواملی است که موفقیت اجرای این طرح را با دشواری
روبرو میسازد. کوبا فاقد منابع نفتی است و بنزین مورد نیاز خود را از کشور
ونزوئلا وارد میکند.
رائول کاسترو از سال ۲۰۰۸ زمام امور سیاسی
کوبا را بهدست گرفته استز او تاکنون دایر کردن رستوران، آرایشگاه و بخشی
از خدمات فنی را آزاد کرده است.
روزگارنو