سامانه تامين الكترونيكي كالا درصنعت نفت كه فرآيند تكميل و راه اندازي آن توسط مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شركت ملي نفت ايران در حال انجام است که فرصت برابر براي فروشندگان و خريداران كالاي نفت فراهم مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در چند دهه اخير تكنولوژي مدرن اطلاعات بر موقعيت و عملكرد بسياري از جوامع، سازمان ها و افراد اثرات قابل ملاحظه‌اي گذاشته و به موازات پيشرفت هاي شگرفي كه در اين زمينه بوجود آمده است، بايد گفت كه فناوري اطلاعات يكي از عوامل مهم محيطي به شمار مي آيد كه بر موقعيت، عملكرد و سرنوشت جوامع، سازمان ها و افراد نقش بسزايي دارد.
 
سامانه تامين الكترونيكي كالا درصنعت نفت كه فرآيند تكميل و راه اندازي آن توسط مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شركت ملي نفت ايران در حال انجام است يكي از سامانه هاي تاثير گذار در پيشبرد اهداف صنعت نفت و رفع موانع و چالش هاي موجود در حوزه تامين كالا محسوب مي شود.

گرچه تامين الكترونيكي كالا يك مساله ملي مي‌باشد ولي با پيشقدم شدن صنعت نفت براي حل آن مي‌توان نتايج در خور توجه براي توسعه نگرش نظام‌مند تأمين كالا را در آينده نزديك شاهد بود.

با توجه به حمايت مستقيم، همه‌جانبه و كلان‌نگر مقامات ارشد صنعت نفت در خصوص تأمين كالا و اصرار به سرانجام رساندن اين پروژه، اميد مضاعفي براي حصول موفقيت و فراگيري آن در سطح ملي مانند كارت هوشمند سوخت در پيش رو است.

در اين سامانه كليه اقلام مورد نياز صنعت تعريف، شناسايي، رديابي و تهيه مي شود و افزون بر اينكه به فروشندگان كالاها فرصت برابر و عادلانه براي ارائه كالاها داده مي شود براي خريداران نيز فرصت بهره‌مندي از كالاهاي با كيفيت و قيمت مناسب دريك محيط رقابتي فراهم مي شود.

با عزم راسخ مديريت ارشد صنعت نفت مي‌توان در حداقل زمان به اين مهم دست يافت. يكي از مسائل مهم پيش‌رو يكپارچگي اين سامانه با سامانه يكنواخت كالا است، سامانه يكنواخت كالاي صنعت نفت از منظر فاوايي روي بستر كامپيوترهاي بزرگ شكل گرفته، در حالي كه سامانه تأمين الكترونيكي كالا با فناوري‌هاي نوين و مبتني بر اينترنت شكل خواهد گرفت. از اين رو با توجه به تجارب ارزنده قبلي در خصوص يكپارچگي سامانه‌ها، انسجام و يكپارچگي بين اين دو سامانه اصلي "مديريت زنجيره تأمين" در صنعت نفت، بخش قابل ملاحظه‌اي از پروژه "تأمين الكترونيكي كالاي صنعت نفت" را به خود اختصاص داده است.

يكپارچه سازي و تلفيق طبقه بندي كالا و انطباق آن با سامانه ايران كد

در صنعت نفت 5 مركز عمده طبقه بندي كالا وجود دارد، اگرچه اين مراكز از يك سيستم و يك استاندارد پايه پيروي مي‌كنند ولي براي ثبت يك قلم كالاي يكسان گاهي درحوزه هر كدام از اين مراكز كدهاي متناوبي منظور شود. هر مديريت يا شركت فرعي به نوعي روش خاص خود را حتي در خصوص اختصاص كد اقلام به پروژه‌ها دارد كه نمونه بارز عدم يكساني كدها براي اقلام است.

همزمان با پروژه سامانه تأمين الكترونيكي كالاي صنعت نفت، پروژه يكپارچه‌سازي طبقه‌بندي كالا و انطباق آن با ايران كد به منظور همسويي با اهداف كلان در سطح ملي كليد خورده‌است. اين پروژه مي‌تواند ضامن موفقيت و يكپارچگي برنامه‌ها و طرح‌هاي كلان در سطح صنعت نفت در خصوص يكنواختي فرايندهاي ورودي و توزيع شود. پيرو اين يكپارچگي بازخورد لازم براي بهبود عمليات نظام‌مند تأمين الكترونيكي كالا امكان‌پذير مي شود و مشكل چندگانگي طبقه‌بندي كالا درصنعت نفت نيز از اين طريق حل خواهد شد.

اين پروژه به واسطه استانداردي ملي و به همراه تجارب آموخته‌شده قبلي، يكپارچه‌سازي تمامي مراحل تأمين از فرايندهاي ورودي تا فرايندهاي توزيع را براي تحقق نظام جديد مديريت زنجيره‌ تامين فراهم مي كند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار