رئیس اداره ارشاد دلیجان با اشاره به اینکه اسلام برای انتخاب همسر که امری بسیار حساس و حیاتی است، راهکار دارد، گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که آمار طلاق و نارضایتی از زندگی در سطح جامعه رشد چشمگیری داشته که برای کاهش این امر باید تدابیری هوشمندانه اتخاذ شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،حمید صادقی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیجان در رابطه با شاخصه‌های ازدواج اسلامی ، مراحل ازدواج را در سه بخش مهم و اصولی تعریف کرد.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از مفاهیم قرآنی در تمامی امور زندگی، بیان کرد: جوانان و خانواده‌ها با مطالعه و اجرای احکام و اصول بنیادین این کتااب الهی می‌توانند از تمامی موانعی که بر سر راه هر یک از این مراحل وجود دارند به سلامت بگذرند.

ابراز تأسف از عدم تحقق ازدواج اسلامی در جامعه

صادقی از روند اجرای احکام قرآنی در خانواده ها در راستای تحقق ازدواج اسلامی ابراز تأسف کرد و افزود: بدون شک یکی از مراحل مهم و سرنوشت‌سازدر زندگی افراد است بسیار کمرنگ شده‌ است؛ لذا یکی از اصولی که اسلام به آن تأکید دارد سادگی و پرهیز از تجملات است که با دوری از این معضل بسیاری از مشکلات جوانان رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خانواده به‌عنوان اولین جایی که فرد درآن رشد و پرورش می‌یابد درمسائل تربیتی و پرورشی و اجتماعی نقش اساسی و انکارناشدنی دارد.

صادقی تأکید کرد: هر اندازه بنیان خانواده مستحکم‌تر و اصولی‌تر و بر مبنای محبت وعشق باشد مسلماً اعضای آن خانواده در مسائل اجتماعی مشکلات کمتری خواهند داشت؛ از این رو والدین مسئولیت آشنایی فرزندان با الگوهای برتر ازدواج و ارائه راهکارهای همسرگزینی را بر عهده دارند.

والدین؛ بهترین مشاوران فرزندان در همسرگزینی

این مقام مسئول والدین را بهترین مشاور برای جوان برشمرد و اظهار کرد: والدین با عرق توصیف‌ناپذیر نسبت به فرزندان خویش بهترین و کاربردی ترین تجربیات را در اختیار انان خواهند گذارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اسلام برای ازدواج دستورالعمل‌های بنیادین و اصولی دارد، تصریح کرد: تمامی ارکان و ابعاد زندگی در مراحل مختلف در این مصحف شریف گنجانده شده است و با پیاده‌سازی و برنامه‌ریزی این احکام مسیر تعالی بشریت و رسیدن به کمال الی‌الله محق خواهد شد.

صادقی با اشاره به این مهم که در کلام نبی مکرم اسلام(ص) نقل است که می‌فرمایند؛ فردی که ازدواج کند نیمی از دینش کامل شده است، افزود: هرچند که باید این امر مهم مورد توجه عموم مردم قرار گیرد؛ اما اسلام بر دقت انتخاب همسر نیز تأکید بسیار داشته و باید این امر مهم نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی متذکر شد: از دیدگاه اسلام و قرآن و روایات، ملاک خوشبختی زوجین، مراسم وهزینه‌های سنگین نیست؛ بلکه سادگی، صفا و صمیمیت از همان ابتدا پایه‌ها و بنیان زندگی را مستحکم و غیرقابل تخریب خواهد کرد.

راهکار اسلام برای انتخاب همسر

صادقی با اشاره به اینکه اسلام برای انتخاب همسر که امری بسیار حساس و حیاتی است، راهکار دارد؛ اما این برنامه‌ها و راهکارها به خوبی در جامعه امروز ما برای نوجوانان و جوانان تبیین نشده است، گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که آمار طلاق و نارضایتی از زندگی در سطح جامعه رشد چشمگیری داشته که برای کاهش این امر باید تدابیری هوشمندانه اتخاذ شود.

رئیس اداره ارشاد دلیجان در پایان، ابراز کرد: بسیاری ازافرادی که در زندگی مشترک دچار مشکل می‌شوند براین نکته تأکید دارند که از اصول اولیه انتخاب همسرگزینی مطلع نبوده‌اند؛ بنابراین مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند افراد را با موضوع مهم انتخاب همسر، چالش‌ها و راهکارها، اصول مهم واساسی آن آشنا کند./س

برچسب ها: افزایش ، طلاق ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.