وزير نيرو از افزايش هزار تا 5 هزار توماني قبوض آب و برق براساس کم مصرف و پرمصرف بودن مشترکان خبر داد و گفت: اعلام قطعي اين موضوع منوط به تأييد هيئت دولت و سازمان هدفمندي يارانه‌هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حميد چيت‌چيان وزير نيرو در نشست خبري امروزش با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص برنامه‌هاي اين وزارت خانه به منظور افزايش تعرفه‌هاي آب و برق گفت: سناريوهاي متعددي در خصوص اين موضوع مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات هر کدام از آنها در افزايش احتمالي سبد خانوار مورد بررسي قرار گرفته است. 

وي ادامه داد: تمام پيشنهادات در اختيار دولت و سازمان هدفمندي قرار گرفته است و به دليل انعکاس‌هاي گوناگون ممکن است در اين خصوص در بين جامعه وجود داشته باشد اعلام نتيجه قطعي آن در آينده اعلام خواهد شد.

چيت‌چيان با بيان اينکه بررسي تعديل تعرفه‌هاي آب و برق به کمک کار کارشناسي و گروهي صورت گرفته، افزود: با مشورت متخصصين تمام جوانب امر در نظر گرفته شده است. 

وزير نيرو در ادامه گفت: افزايش قيمت هزار تا پنج هزارتوماني قبوض آب و برق براي مصرف‌کنندگان تأييد مي‌کنم اما اعلام قطعي اين موضوع منوط به تأييد دولت و سازمان هدفمندي يارانه‌ها است.

وي اظهار داشت: در حال حاضر با مقايسه قبوض تلفن و قبوض آب و برق مشخص مي شود که هر خانوار در هر ماه بالغ بر 66 هزار تومان هزينه مخابرات پرداخت مي‌کند در حالي که 50 درصد کل خانوار کشور کمتر از 5 هزار تومان بابت قبوض آب وبرق هزينه پرداخت مي‌کند.

وي تصريح کرد: تعديل تعرفه‌هاي با توجه به شرايط اقتصادي جامعه در سنجيدن تمامي شرايط امر صورت خواهد گرفت.  

***تجدید نظر در هزینه انشعاب برق به معنی کاهش قیمت نیست

چیت چیان در ادامه این نشست در خصوص وعده‌ای که به نمایندگان مجلس درباره تجدیدنظر در هزینه انشعاب برق گفت: بنده هیچ وقت به نمایندگان نگفته‌ام که هزینه انشعاب برق را کاهش می‌دهند.

وی افزود: تنها اقدامی که صورت خواهد گرفت آن است که در شهر‌ها بین مناطق مختلف بر اساس قیمت‌های مختلف تفاوت قائل شویم که این تجدید نظر در خصوص شهر تهران نیز خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: ‌به همین مناسبت با نمایندگان مجلس و رئیس کمیسیون انرژی مکاتبه‌ای صورت گرفت که از سوی کمیسیون انرژی و از سوی وزارت نیرو افرادی تعیین و معرفی شدند تا در کمیته مشترک هزینه‌های انشعاب برق مورد تجدید نظر قرار گیرند.

چیت چیان همچنین در خصوص برخی اظهارنظر‌ها درباره توبیخ کارکنان سد کارون ۴ بابت ترک در بدنه این سد نیز گفت: بنده تا کنون هیچ فردی را توبیخ نکرده‌ام و این اظهارات صحت ندارد.

***عقد قرارداد برای ساخت نیروگاه در خاک پاکستان صورت نگرفته است
وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امضای قرارداد ساخت نیروگاه در پاکستان گفت: ساخت این نیروگاه در دستور کار نیست و تفاهم نامه مذبور در گذشته صورت گرفته و اقدامی از سوی پاکستان برای عقد قرارداد صورت نگرفته است.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پرداخت کننده ۹۰۰ میلیون دلار وام برای ساخت نیروگاه‌های لازم در راستای تامین برق صادراتی مورد درخواست پاکستان، افزود: ساخت نیروگاه برای افزایش صادرات برق به پاکستان درخاک آن کشور و یا در داخل در دستور کار نیست و وامی پرداخت نمی‌شود.

وی همچنین در خصوص ماهیت نیروگاه زاهدان نیز، ادامه داد: این نیروگاه عمدتا برای تامین برق منطقه سیستان و بلوچستان است.

***نجات دریاچه ارومیه ۲۰ سال زمان می‌برد
وزیر نیرو همچنین درباره وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نیز گفت: خشکی این دریاچه از سال ۷۸ آغاز شده و مربوط به چند سال اخیر نیست.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم در کشور افزایش درجه حرارت، افزایش زمین‌های تحت کشت از ۱۵۰ هزار هکتار به حدود ۴۸۰ هزار هکتار موجب شده تا در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی سه میلیارد مترمکعب رشد داشته باشد.

چیت چیان با بیان اینکه افزایش مصرف آب در سطح خانگی و صنعت نیز به این موضوع دامن زده اظهار داشت: تغییر الگوی آبیاری و مدیریت مصرف استفاده از پساب فاضلاب می‌تواند در بالا آمدن سطح آب این دریاچه تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: امیدواریم طی چهار سال آینده روند کاهش سطح آب این دریاچه تثبیت پیدا کند.
چیت چیان گفت: این دریاچه برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند دو دهه زمان است.

وی همچنین در خصوص انتقال آب به این دریاچه نیز گفت: با انتقال ۶۵۰ میلیون مترمکعب از حوزه‌های همجوار به این دریاچه و انتقال آب از دریای خزر با درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی و همچنین لایروبی مسیرهای ورودی آب رودخانه و برداشتن دایت‌هایی که در مسیر ورود آب رودخانه در دهه ۷۰ احداث شده بود از جمله اقداماتی است که صورت گرفته و یا در حال پیگیری است.

***امیدواریم تابستان 93 بدون خاموشی بگذرد

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي مربوط به نگراني در باره ي خاموشي هاي سال آينده گفت: در خصوص تامین برق از بدو شروع فعاليت دولت یازدهم کارگروه ویژه‌ای برای تامین برق کشور در پنج سال آینده تشکیل شد تا تدابير لازم در باره ي پيک برق سال آينده فکر شود.

وزير نيرو با بيان اينکه اولین اقدام براي تامین برق کشور، به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید است، افزود: تاکنون 840 مگاوات نیروگاه جدید به بهره‌برداری رسیده است و تا پايان تابستان سال آينده 10 واحد گازي، بخار و سيکل ترکيبي با ظرفيت 1800 مگاوات وارد مدار خواهد شد.

چيت‌چيان ادامه داد: امیدواريم با اين اقدامات تابستان سال 93 را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو گفت: باید سالانه 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود، اما باید بگویم که طی دو سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه جدید پایین آمده است.

وزیر نیرو تصريح کرد: براي جبران کمبود 2000 مگاوات برق مورد نياز براي تابستان سال آينده با شرکت‌های توزیع برق و صنایع بزرگ هماهنگ کرده‌ایم تا با مدیریت مصرف، مصرف برق را کاهش دهند.

*شش هزار ميليارد تومان اعتبار براي آب و برق مسکن مهر نياز است

وزير نيرو در ادامه در خصوص پايبندي اين وزارتخانه به تعهداتش در خصوص مسکن مهر ادامه داد: اين وزارتخانه به تعهدات خود پايبند است و پاسخ وزارت راه در خصوص اطلاعات داده شده درباره مسکن مهر را به دليل اخلاق کاري نخواهيم داد.

چيت‌چيان اظهار داشت: اعتبارات لازم براي تامين آب و برق مسکن مهر غريب به 6000 ميليارد تومان است تا زيرساختهاي مورد نياز يک ميليون و 200 هزار واحد تامين شود.

وي با بيان اينکه تاکنون بيش از 50 درصد زيرساختهاي آب و برق واحدهاي مسکن مهر تامين شده افزود: بخش ديگري از اين زيرساختها هنوز صورت نگرفته است.

چيت‌چيان با بيان اينکه دولت قبل به ازاي هر واحد 900 هزار تومان انشعاب آب، برق و فاضلاب در نظر گرفته شده افزود: اين رقم براساس تصميم‌گيري منطقي و کارشناسانه تعيين شده چراکه اين واحدها در نقاط دور از شهر ساخته شده‌اند و فقط نيازمند اتصال به شبکه نبوده بلکه بايد شبکه نيز توسعه پيدا کند.

وي تصريح کرد: با مسئولان وزارت راه و شهرسازي در خصوص تامين آب و برق تمام واحدها تبادل نظر و برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته است.

*احداث شبکه آبياري و زهکشي از برنامه عقب مانده است

وزير نيرو همچنين در ادامه نشست درباره برنامه احداث شبکه آبياري و زهکشي نيز گفت: احداث اين شبکه‌ها براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته پيش نرفته است و ميزان آب استحصال شده بيشتر از ميزان شبکه‌هاي احداث شده است.

وي ادامه داد: به دنبال استفاده از منابع فاينانس بين‌المللي براي احداث شبکه‌هاي آبياري زهکشي هستيم.

وزير نيرو درباره مديريت مصرف در حوزه کشاورزي نيز گفت: با تصميمات اتخاذ شده 85 درصد هزينه‌هاي اصلاح الگوي کشاورزي و آبياري توسط وزارت جهاد و 15 درصد آن توسط کشاورزان پرداخت خواهد شد که اميدواريم با تسهيلات ارائه شده اين امر مورد استقبال کشاورزان قرار گيرد.

وي با بيان اينکه در کشورمان به ازاي هر متر مکعب آب کشاورزي 840 گرم محصول توليد مي‌شود افزود: اين در حالي است که کشورهاي آسياي ميانه به ازاي هر يک متر مکعب آب يک کيلوگرم و متوسط دنيا دو کيلوگرم است.

چيت‌چيان ارتقاي بهره‌وري را مسئله جدي در کشور عنوان کرد و گفت: اگر مي‌خواهيم دشتهاي کشور سرنوشت درياچه اروميه دچار نشوند بايد اين امر مورد توجه قرار گيرد.

وزير نيرو تصريح کرد: 290 دشت از 690 دشت کشور دچار بيلان منفي هستند و در اين ميان ورود آب شور به اين زمين‌ها از حيظ اتفاق خارج کند.

* 30 نیروگاه در ليست خصوصی‌سازی

وزیر نیرو در خصوص واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی نيز گفت: 30 نیروگاه برای واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی معرفی شده‌اند که اميدواريم با مشارکت بخش خصوصي شاهد شکوفايي صنعت و ارتقاي سطح کيفيت آن باشيم.

*کاهش 29 درصدي بارندگی‌هاي کشور

وزير نيرو همچنين با اشاره به بارش 76 ميليمتري بارندگي‌ها از ابتداي سال جاري تا 15 دي ماه گفت: ميزان بارشها نسبت به سال گذشته 29 درصد و نسبت به مدت زمان طولاني مدت 4 درصد کاهش داشته است.

چيت‌چيان با اشاره به کاهش جريان سطحي نيز ادامه داد: نسبت به سال گذشته روان‌ آبها کاهش داشته است و همچنين از کل ظرفيت 47 ميليارد متر مکعبي بهره‌برداري شده تنها 39 درصد پر شده است.

وي ادامه داد: ورودي آب سدها نيز 5.7 ميليارد متر مکعب اعلام شده که نسبت به سال گذشته کاهش 29 درصدي را نشان مي‌دهد همچنين، سدهاي تامين ‌کننده آب تهران با کاهش 17 درصدي آب ذخيره شده روبه‌رو است همچنين آب ذخيره شده کل کشور 34 درصد کاهش داشته و تنها 22 درصد آب سدها پر است.


وزیر نیرو گفت: در ماه‌های اخیر آرامشی در بازار ارز و کاهش نرخ تورم را شاهد بودیم، پس رغبت و تمایل بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در فعالیت‌های زیربنایی کشور افزایش یافته است.

*افزايش قيمت خريد تضميني به منظور تشويق سرمايه‌گذاران

وزير دولت تدبير و اميد گفت: افزايش قیمت خرید تضمینی برق به حدود 45 تومان و نيروگاههاي DG 73 تومان در ازای هر کیلووات ساعت و همچنين افزايش 10 درصدي قيمت خريد توليد برق از سوي اين نيروگاهها با راندمان بالا از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

وي اظهار داشت: پرداخت يک چهارم قيمت سوخت مصرفي به توليدکننده برق از نيروگاههاي CHP نيز از ديگر اقدامات صورت گرفته در خصوص تشويق بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در اين بخش بوده است.

* سال 94تمام نیروگاه‌های برق باید از گاز طبیعی استفاده کنند

وزیر نیرو در خصوص جایگزین شدن سوخت مازوت به جای سوخت گاز در نیروگاه‌ها و افزایش آلایندگی سوخت مازوت گفت: همه ساله با آغاز فصل زمستان مصرف گاز در کشور افزایش می‌یابد، به همین دلیل نیروگاه‌های کشور به جای سوخت گاز مجبور به استفاده از سوخت مازوت مي‌شوند.

چيت‌چيان با بيان اينکه از قبل دولت مصوبه‌ای ارائه کرده بود که تمام نیروگاه‌ها از سوخت گاز برای آلودگی کمتر به جای سوخت مازوت استفاده کنند، افزود: به دليل عقب افتادن بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی میزان تامين گاز طبیعی به اندازه نياز نبوده است.

وي اظهار داشت: استفاده از سوخت گاز طبیعی هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کاهش آلاینده‌ها بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل نیروگاه‌های کشور تنها تا سال 93 می‌توانند از سوخت مازوت به جای سوخت گاز استفاده کنند.

چيت‌چيان گفت: از سال 94 نیروگاه‌های برق باید فقط از گاز طبیعی استفاده کنند.

*کمبود سوخت هيچ نيروگاهي را از مدار خارج نکرده است

وي همچنين در خصوص سوخت نيروگاهها نيز گفت: به طور متوسط روزانه 170 ميليون متر مکعب گاز طبيعي يا سوخت مايع در نيروگاهها استفاده مي‌شود.

وي ادامه داد: به طور متوسط از ابتداي سال تاکنون حدود 35 درصد تا 40درصد از سوخت نيروگاهها مايع بوده است.

چيت‌چيان افزود: در ايام سرد سال مصرف گاز طبيعي در خانه‌ها افزايش مي‌يابد مقدار قابل توجهي از سوخت نيروگاهها از طريق سوخت مايع تامين مي‌شود.

وزير نيرو گفت: با سوخت تحويلي روزانه و ذخيره شده توانسته نيروگاههاي کشور را فعال نگه داريم و تاکنون به دليل کمبود سوخت واحدي را از مدار خارج نکرديم.

*کاهش اعتبارات طرح‌ها موجب حذف آنها نشده است
چيت‌چيان همچنين با اشاره به کاهش 46 درصدي روان آبها نسبت به متوسط گفت: در حال حاضر آب کافي در برخي سدها جمع نمي‌شود و انتقادهاي وارد شده به جاست.

وزير نيرو ادامه داد: بنابراين از کارشناسان مي‌خواهيم در طراحي و بازنگري سدها اطلاعات را تصريح کند به ويژه آثار تغييرات اقليم در 15 سال قبل را در مطالعات لحاظ کند.

وي افزود: موضوع حوضه‌هاي آبريز به صورت يکپارچه مورد مطالعه قرار گيرد و بررسي‌ها تا پايان امسال به نتيجه رسيده و سال آينده طرح‌ها با اطلاعات به روز شده ادامه يابد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 93 اعتبارات برخي طرح‌ها بسيار پايين آمده و هيچکدام را حذف نکرده‌ايم.
انتهاي پيام/

برچسب ها: افزایش ، قبوض ، آب ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار