سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: فاز نخست عملیات مرمت آتشکده‌های ساسانی شهرستان ارزوئیه به پایان رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محسن موحدی با اشاره به بازسازی آتشکده های شهرستان ارزوئیه اظهار داشت: آتشکده‌های ساسانی، بناهایی تاریخی ارزشمند و یادگار دوره ساسانی هستند که دارای پلانی مربع شکل بوده و از چهار طرف به وسیله طاق گشاده‌ای با فضای اطراف مرتبط شده‌اند که از آنها به چهار تاقی یاد می‌شود.

وی افزود: فرم تاق‌های چهارگانه این بناها عمدتا از نوع قوس بیضوی شکل است که بر اساس مطالعات انجام شده از لحاظ میزان باربری و پایداری از مطلوبیت بالایی برخوردار است.

موحدی ابراز داشت: در ساخت این بناها از سنگ لاشه به همراه ملات گچ شوره بهره برده‌اند و ملات به کار رفته در این بناها از سختی بسیار بالایی برخوردار بوده به گونه‌ای که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم اتصال بین سنگ‌ها سخت و مقاوم است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: این بناها تک بنا نبوده و در اطرافشان فضاهای جانبی نیز وجود داشته است، این موضوع به ویژه در چهار تاقی سلطان‌آباد به خوبی قابل مشاهده است و از دیگر نکات حائز اهمیت تعدد این نمونه بنا در دشت ارزوئیه است که خود حاکی از تمدن بزرگی در این منطقه است.

موحدی بیان داشت: با توجه به ارزش بالای این چهار طاقی پس از انجام مطالعات و ارائه طرح مرمت، فاز نخست عملیات مرمت این ابنیه در شهرستان ارزوئیه آغاز و طی این فاز عملیات آواربرداری، تحکیم و استحکام‌بخشی پایه‌ها، دوخت و دوز طاق‌ها، بازسازی طاق‌های فرو ریخته و بخش‌های آسیب دیده بدنه‌ها، شمع‌بندی و اجرای داربست به منظور رفع خطر با رعایت اصول علمی مرمت انجام پذیرفت.

وی تصریح کرد: با اتمام فاز اول از این بناها رفع خطر شده است و حفاظت کامل از این بناها مستلزم صرف اعتبارات بیشتری است که می‌طلبد، مسئولان استان کرمان و شهرستان ارزوئیه در این راستا اداره کل میراث فرهنگی را یاری کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: این ابنیه تاریخی ارزوئیه بستری مناسب برای مطالعات پژوهشی و علمی در زمینه‌های مختلف معماری، مرمت و باستان‌شناسی هستند و می‌توانند موضوع بسیاری از پروژه‌های پژوهشی باشند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.