جمعي از شخصيت‌هاي برجسته عرصه سياست خارجي آمريکا در خصوص تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران به سناتور‌ها هشدار دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه اينترنتي «لوبلاگ»، جمعي  از شخصيت هاي برجسته عرصه سياست خارجي آمريکا  در نامه اي به سناتورهاي آمريکايي از آنها خواستند تحريم جديد عليه ايران تصويب نکنند. آنها هشدار دادند که تحريم هاي جديد تلاش هاي کنوني ديپلماتيک را به مخاطره مي اندازد و آمريکا را به سمت  جنگ سوق مي‌دهد.

از جمله  امضاء کنندگان  اين نامه،  "رايان کراکر" سفير سابق آمريکا در عراق و افغانستان ، "دانيل کرتزر" سفير سابق در اسرائيل و "توماس پيکرينگ"  دستيار سابق وزير خارجه در امور سياسي  و سفير سابق در اسرائيل ،‌ هند ، اردن ، روسيه و سازمان ملل هستند.

هفته گذشته  يک مقام سابق ديگر  و کارشناس ارشد سياسي  "کالين کال" که در دوره اول رياست جمهوري اوباما از مقامات ارشد در حوزه سياست هاي خاورميانه بود ، همين درخواست را مطرح کرد.

نامه مذکور به اسپانسرهاي لايحه جديد يعني سناتور "رابرت منندز"  و سناتور "مارک کرک" ارسال شده است.بر اساس اين لايحه ، تحريم هاي بيشتر عليه ايران وضع مي‌شود  و در صورت اقدام يکجانبه اسرائيل عليه ايران ، آمريکا موظف  مي‌شود کمک‌هاي اقتصادي ، نظامي و ديپلماتيک در اختيار اسرائيل قرار دهد.

متن کامل نامه که امروز، ششم ژانويه ارسال شده ،  بدين شرح است:
"  آقاي منندز، ما از شما و ديگر حاميان لايحه منندز/ کرک  مي خواهيم در اين تصميم خود تجديد نظر و بررسي کنيد که آيا چنين طرحي در جهت منافع ملي آمريکا و دوستان و متحدانش هست يا نه.ما معتقديم اين طرح به دلايل مهم در جهت منافع آمريکا نيست.
لايحه مذکور چشم اندازهاي موفقيت در مذاکرات کنوني را به مخاطره مي اندازد  و ما را با يک گزينه تلخ روبرو مي‌کند: اقدام نظامي يا زيستن کنار  ايران هسته اي .اقدام نظامي ظرفيت هسته اي ايران را از بين نمي برد و ممکن است به نتيجه اي  منجر شود که آمريکا تلاش مي کند از آن جلوگيري کند: ايران تصميم به ساخت بمب هسته اي بگيرد. زيستن در کنار ايران مسلح به سلاح هسته اي  نتيجه اي است که آمريکا تلاش مي کند با مذاکره  از آن پرهيز کند. تصميم باراک اوباما براي  محک زدن قصد و نيت دولت جديد ايران  بهترين فرصت را طي چند دهه گذشته براي رسيدن به اهداف مان از طريق مسالمت آميز فراهم مي‌کند.علاوه بر اين اگر ايران با محدوديت هاي عمده و قابل راستي آزمايي در برنامه هسته اي خود موافقت کند ، دنيا امن تر از وقتي خواهد بود که بخواهيم از طريق جنگ به اين هدف برسيم. شما و همکارانتان معتقديد به اين علت که تحريم ها موجب شد ايران به ميز مذاکره بيايد ، پس تحريم هاي بيشتر يا تهديد تحريم باعث مي شود ايراني ها در رساندن ما به هدف مان مصمم تر شوند.اما اينطور نيست.رهبران ايران اين اقدام کنگره را نقض روح و متن  توافقنامه ژنو تلقي خواهند کرد و مواضع مذاکره خود را سخت تر مي کنند.مجلس ايران تهديد کرده است که در واکنش به لايحه کنگره  لايحه غني سازي بالاتر از بيست درصد را تصويب مي کند.اين اقدامات احتمال محدود شدن برنامه هسته اي ايران را ضعيف مي کند. وقتي رئيس جمهور ايران آمادگي دولت خود را براي مذاکره فوري و جدي اعلام کرد ، ايراني ها حق داشتند تصور کنند که آمريکا و ديگر کشورهاي حاضر در ميز مذاکره  با حسن نيت پيش بروند.بر اساس تجربه اي که از سالها تعامل با ايران داريم ، فکر نمي کنيم  ايراني ها در سايه تهديدات افزايش يافته مذاکره کنند. 
نتيجه اين مذاکرات به هيچوجه مشخص نيست.اگر کنگره تصميم بگيرد به طور يکجانبه  فشار بيشتري بر اين فرآيند  پيچيده و حساس وارد کند ، بعيد است به اهداف خود در مذاکره برسيم.افزون بر اين ، شرکايمان در گروه پنج بعلاوه يک ناراحت مي شوند و به اين نتيجه مي رسند که آمريکا ديگر حسن نيت ندارد و مطابق توافقنامه ژنو عمل نمي کند.اين لايحه به فروپاشي تحريم هايي منجر مي شود که آمريکا و شرکايش به سختي ترتيب آن را داده اند.اگر نگراني درباره ايران هسته اي برطرف شود ، آمريکا و متحدانش در منطقه نفس راحت مي کشند و اسرائيل نيز ديگر مجبور نيست نگران تهديد موجوديتي ايران باشد و در موقعيت بهتري  براي دفاع از خود قرار مي گيرد. ما از شما مي خواهيم  در اين لايحه تأمل کنيد و آن را به راي نگذاريد.با اين کار چيزي از دست نمي دهيد.مذاکره کنندگان هم اکنون به فرصت نياز دارند تا کار خود را ادامه دهند.از شما مي خواهيم به منافع ملي آمريکا فکر کنيد و اجازه دهيد مذاکرات پيش برود."

*** امضاء کنندگان نامه:
رايان کراکر سفير سابق در عراق و افغانستان
استفان هينتس  رئيس بنياد برادران راکفلر
دانيل کرتزر سفير سابق در اسرائيل
ويليام اچ لورس سفير سابقه در ونزوئلا 
جسيکا تاچمن ماتيوس ، رئيس بنياد صلح کارنگي 
توماس پيکرينگ  دستيار سابق وزير خارجه و سفير سابق در اسرائيل ، هند ، اردن ، روسيه و سازمان ملل
پل پيلار،  افسر سابق اطلاعاتي
جيم والش ، استاد دانشکده فني ماساچوست
فرانک وايزنر  دستيار سابق وزير امور خارجه در امور امنيت بين الملل


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار