معاون محیط طبیعی محیط زیست گفت: در حال حاضر بیش از 3و نیم برابر از ظرفیت منابع کشور استفاده می کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر کیخا‌ در نشست خبری با اشاره به اینکه محیط طبیعی کشور در شرایط خوبی نیست گفت: در حال حاضر بیشتر از 3.5 برابر از ظرفیت کشور استفاده می کنیم و اگر با همین روند پیش برویم و بخواهیم شرایط بهتر شود باید یک وسعت 3.6 برابر ایران داشته باشیم.  
 
وی با اشاره به اینکه حوزه منابع آب در شرایط بسیار نگران کننده ای است افزود: در بحث آب بسیاری از شهرها دچار چالش شده اند‌ و طبق گفته وزیر نیرو 290 سفره زیر زمینی در شرایط بدی هستند که خیلی وسیعتر از دریاچه ارومیه است اما چون دیده نمی‌ شود خیلی مطرح نشده ولی در شرایط بحرانی هستند.  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: در ابتدای انقلاب برداشت اضافه از منابع آبی 50 میلیون متر مکعب‌ بوده اما طی این سالها به رقم 150 میلیارد متر مکعب‌ رسیده ایم و به طور میانگین سالیانه 10 میلیارد متر مکعب‌ برداشت داشته ایم.  
 
 کیخا‌ ادامه داد: اگر از همین الان شروع کنیم به صرفه جویی شاید نزدیک به 3 تا 4دهه طول بکشد تا به دوران قبل برگردیم.  
 
وی با اشاره به مشکلات برخی از شهرها گفت: طی بازدیدهای که خانم دکتر ابتکار داشته اند مردم تاکید بر احیای دریاچه ارومیه داشتند. در خوزستان نیز مهمترین چالشهای زیست محیطی بحث رود کار‌ون،‌ سد گتو‌ند و آلودگی هواست.  
 
همچنین در سفری که اخیرا به سیستان و بلوچستان داشته ایم مطالبه مردم فقط احیای دریاچه هامون بوده است چرا که حیاتشان به آن بستگی دارد.  
 
وی ادامه داد: امروز همه به این جمع بندی رسیده ایم که حل مشکلات محیط زیست کشور باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد. البته خوشبختانه این موج در کشور ایجاد شده است و استارت آن با موضوع دریاچه ارومیه در ابتدای دولت جدید زده شد. 

* با دامگاه داران متخلف‌ برخورد می شود  
 
در خصوص فعالیت دامگاه داران در فریدون کنار استان مازندران چندین جلسه با حضور دامگاه داران NGOها برگزار کرده ایم همچنین یک نفر مسئول پیگیری و ساماندهی آنان کرده ایم.  
 
وی ادامه داد:اگر چه مردم این نوع فعالیت را شیوه ای می دانند که از سالیان گذشته در این منطقه به صورت سنتی انجام شده است  و تا امروز ادامه داشته اما به دلیل اینکه امروز در سطح گسترده ای این اتفاق می افتد درصورت تخلف و شکار پرندگان نادر با آنان برخورد می شود.  
 
* مهلت یک ماهه برای برخورد با خرید و فروش های اینترنتی  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص برخورد با خرید و فروش اینترنتی حیوان گفت: آدرس برخی از سایت ها را به پلیس فتی اعلام کرده ایم تا با آنان برخورد شود همچنین مکاتبه ای با معاونت وزارت ارشاد داشته ایم تا با این سایت های غیر مجاز برخورد کند.  
 
کیخا‌ ادامه داد: از زمانی که در این پست قرارگرفته ام مجوزی برای این واحدها صادر نشده است اما ظاهرا طی سالهای گذشته برای سه فروشگاه مجوز صادر شده است که از امروز مهلت یک ماهه تعیین می کنیم که در صورتی که فعالیت غیر قانونی داشته باشند مجوزشان لغو می شود.  
 
*خشک شدن یک میلیون هکتار از بلوط های زاگرس  
 
مدیر پروژه حفاظت از ابوالقاسمی با اشاره به قاچاق دانه های بلوط گفت: در چهار استانی که زاگرس مرکزی را تشکیل می دهند قاچاق نداریم اما در ایلام و لرستان این قاچاق صورت می گیرد.  
 
همچنین مدیر کل دفتر تاریخ موزه های طبیعی و تنوع زیستی گفت: طبق قانون خروج هر نوع ذخایر ژنتیکی از کشور نیاز به مجوز دارد و در بحث قاچاق نیز تمامی دستگاههای مسئول باید با آن برخورد کنند.  
 
در ادامه مدیر دفتر زیستگاه ها نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر بلوط ها‌یی که داریم همه شاخه زاد هستند و بلوط های دانه زاد کاهش یافته به طوری که یک میلیون از آنها خشک شده است.  
 
وی ادامه داد: صادرات بلوط از 50 سال پیش زمانی که فراوانی آن وجود داشت اتفاق می افتاد و از آن در صنایع چرم استفاده می کردند.  
 
*همکاری جایکا و UNDP در احیای تالا‌ب ها  
 
مدیر تالاب های کشور با اشاره به پیشنهاد همکاری گروه ژاپنی در دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر دو اتفاق افتاده است و در بحث توسعه کشاورزی پایدار در حاشیه دریاچه ارومیه گروه جایکا علاقمند است در این زمینه با ما همکاری داشته باشد همچنین یک همکاری نیز در بحث تالاب ها با UNDP خواهیم داشت.  
 
*انتقال پایتخت یک راه حل مناسب نیست  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: فکر نمی کنم در دنیا برای حل معضلشان پایتخت را جابجا کنند.  
 
کیخا‌ ادامه داد: انتقال پایتخت به عنوان یک راه حل نمی‌ تواند کار ساز باشد.  
 
* پروژه های عمرانی زیستگاه حیات وحش را از بین برده است  
 
وی در خصوص کشتار پلنگ ها طی چند هفته اخیر گفت: برای رفع این مسئله کارهای زیادی در گذشته در دستور کار قرار گرفته است و خیلی از زیستگاه ها طرح جامع و تفصیلی‌ دارند.  
 
وی ادامه داد: اتفاقاتی که طی چند وقت گذشته افتاده است برآیند کارهای گذشته است.  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: مکان یابی صنایع، شهرها، ساخت جاده ویا گسترش کشاورزی همه باعث شده تا زیستگاه حیات وحش کوچک شده و در بعضی موارد از بین رفته و حالا زمانی که حیوانی می خواهد مهاجرت کند بر سر راه آن دهها موانع وجود دارد.  
 
*بهره برداری از جاده بافق‌- گز‌وئیه تلفات پلنگ را افزایش می دهند  
 
کیخا‌ در خصوص احداث جاده در با‌فق- گزو‌ئیه  گفت: در باز‌دیدی که از این جاده داشتم اگر متخصص هم نباشید متوجه می شوید که احداث این جاده در این مکان هیچ ضر‌ورتی ندارد همانطور که ما قبلا هم گفته بودیم می توان جاده دیگری با هزینه و آسیب کمتری در مکانی دیگر احداث کرد.
 
وی ادامه داد: به وزیر راه و ترابری و استانداری کرمان هم اعلام کرده ایم که این کار مصلحت نیست و درصورت بهره برداری از این جاده مطمئنا تلفات یوز افزایش پیدا می کند.  
 
* پلنگ تنکا‌بن در صورت امکان حفظ می شود  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در خصوص شرایط پلنگ زخمی تنکا‌بن گفت: خانم دکتر ابتکار بر این نظر هستند که تا جایی که می شود حیوان حفظ شود و در صورتی که به ضرر آن باشد هر تصمیمی که متخصصان دامپز‌شک بگیرند عمل خواهد شد.  
 
وی در خصوص اهداء هدایا برای حفاظت از محیط زیست گفت: از کمیسیون کشاورزی خواسته در صورت امکان نسبت به جذب هزینه و هدایای داخلی و خارجی برای حفاظت از محیط زیست استفاده شود چرا که تا کنون سازمان اجازه دریافت این هدایا را نداشته است همچنین از مجلس خواسته ایم ماشین آلات و ابزاری که به دست محیط زیست می رسد از عوارض معاف شود.  
 
* وجود 70 هزار  تا 2 میلیون  سلاح شکاری در دست مردم  
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص تعداد سلاحهای در دست مردم اظهار داشت: به صراحت عنوان می کنم من به عنوان معاون محیط طبیعی اطلاع دقیقی از تعداد سلا‌حها ندارم.  
 
وی ادامه داد: طبق آماری که می رسد تخمین زده می شود بین 70 هزار تا 2 میلیون سلاح شکاری مجاز و غیر مجاز در دست مردم است.  
 
وی ادامه داد: با پیگیریهای که انجام داده ایم وزارت دفاع پذیرفته است که خط تولید این سلاح شکاری را متوقف کنند همچنین بر اساس قانون دولت موظف است تعداد سلاحها را تعدیل کند اما سلاح هم مثل هر چیز دیگر قاچاق می شود.  
 
وی در خصوص جریمه حیات وحش نیز ادامه داد: میزان جرایم در شورای عالی محیط زیست تعیین شده البته ما بر این باور هستیم که این میزان جریمه بازدارنده نخواهد بود و باید با یک کار کارشناسی تغییر کند.  
 
* به مقامات دولتی مجوز شکار نمی‌ دهیم 

کیخا‌ با اشاره به اینکه مجوز شکار برای مقامات داخلی از سوی سازمان محیط زیست صادر نمی‌ شود گفت: سازمان محیط زیست در سال گذشته 20 درصد از سهمیه شکار را در اختیار داشت و می توانست آن را در اختیار هر کسی که می خواهد قرار دهد اما امسال این سهم را از خود حذف کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه باز هم سازمان با احداث جاده امن مخالف است گفت: احداث این جاده جزو مطالبات مردم بوده است اگر چه ما هنوز هم با احداث آن مخالف هستیم.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه ها و سیاست های توسعه ای در سال های  گذشته منجر به حفاظت محیط زیست نشده است و ادامه آنها شرایط بدتر خواهد کرد این در حالی است که در دولت جدید تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا دولت وتمام دستگاههای اجرایی رادر مسیر حفاظت از محیط زیست قرار دهیم تا هر نوع توسعه پایدار بر اساس اصلاح برنامه ها و رعایت محیط زیست باشد چرا که شرط اول برای داشتن توسعه پایدار حفظ محیط زیست است.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار