جروزالم پست نوشت: در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران ماه فوریه از ترکیه دیدار می کند ، به نظر می رسد دو کشور با برگزاری دیدارهای سطح بالا روابط خود را تقویت می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود اعلام کرد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قصد دارد پایان ماه به ایران سفر کند.

داود اوغلو در آن کنفرانس خبری همچنین گفت روحانی قصد دارد ماه فوریه به ترکیه سفر کند و ظریف برای شرکت در نشست سه جانبه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان باز می‌گردد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «زمانی که روحانی رئیس جمهور ایران شد ، ایران و ترکیه تصمیم گرفتند برای صحبت درباره دستورکارهای دو جانبه و نیز تبادل نظر ، اغلب و در صورت امکان، هر ماه در ارتباط باشند. من تایید می کنم در پنج ماه گذشته به این هدف خود دست پیدا کرده ایم.»

علاوه بر این ، داود اوغلو گفت دو کشور قصد دارند پیش از دیدار اردوغان از تهران، راهکار «شورای همکاری سطح بالا» را ایجاد کنند.

علاوه بر این ، ایران و ترکیه قصد دارند با افزایش سطح معاملات تجاری ، حجم مبادلات تجاری خود را در چند سال آینده به 30 میلیارد دلار و بسته به موضوعات حقوقی احتمالا 50 میلیارد دلار افزایش دهند.»

پرفسور افرایم اینبار مدیر «مطالعات راهبردی بگین - سادات» به جروزالم پست گفت: «این ادامه روندی سیاسی و اقتصادی است که توافق هسته ای ماه نوامبر میان ایران و قدرت های جهانی در ژنو نیز موجب تقویت آن می شود. ترکیه به انرژی و بازارهای ایران نیاز دارد.»

جاناتان شانزر معاون رئیس بخش تحقیقات در «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» به جروزالم پست گفت: «رابطه اقتصادی و سیاسی ایران و ترکیه همچنان گسترش می‌یابد.»

شانزر ادعا کرد دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه به جای کاهش روابط با ایران به نظر می رسد در حال تقویت روابط خود است.»

مایکل روبین محقق موسسه آمریکن اینترپرایز و از مقامات پیشین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به جروزالم پست گفت: « ترکیه به جای غرب تمایل دارد ایران را متحدی عقیدتی بداند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار