افزون بر هزار قطعه لک لک مهاجر آبزی و کنار آبزی که از مناطق سردسیر نیمکره شمالی برای زمستان گذرانی وارد جنوب سیستان و بلوچستان شده اند، در حاشیه رودخانه سرباز و پشت سد پیشین در حوزه جغرافیایی شهرستان مرزی سرباز آشیانه ساختند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز گفت: معمولا هر ساله مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب ها، رودخانه سرباز و سد پیشین این شهرستان به تناوب از اواخر پاییز آغاز می شود.

حسین رضایی گفت: لک لک های مهاجر از سه گونه حواصیل خاکستری، حواصیل سفید و اگرت با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی تا اواخر زمستان در مناطق مختلف جنوب سیستان و بلوچستان بویژه شهرستان سرباز ساکن خواهند بود.

وی گفت: بیشترین پراکنش لک لک های مهاجر در شهرستان سرباز از روستای فیروزآباد در حاشیه رودخانه سرباز آغاز و تا سد پیشین ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمام روستاهای شهرستان سرباز در کنار رودخانه سرباز قرار دارند، افزود: از آنجا که تهدیدی برای لک لک ها در محیط زیست منطقه وجود ندارد معمولا در مسیر رودخانه سرباز تا سد پیشین به وفور مشاهده می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سرباز گفت: لک لک ها پرندگانی مهاجرند که خواستگاه آنها روسیه و سیبری است و با توجه به وضعیت یخبندان این مناطق در پاییز و زمستان معمولا به مناطق گرمسیر جنوبی کره زمین شامل ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان مهاجرت می کنند.

رضایی بیان کرد: بیشترین لک لک های مهاجر در دسته های 15 تا 100 تایی در حاشیه رودخانه سرباز، سد پیشین، رودخانه لاشار واقع در مرز بین شهرستان سرباز و نیکشهر و دشتیاری چابهار قابل مشاهده هستند.

رودخانه سرباز از رودهای اصلی سیستان و بلوچستان که در شهرستانی به همین نام جریان دارد تاثیر بسزایی در چرخه طبیعت و زندگی مردم جنوب این استان دارد.

شهرستان سرباز در نزدیکی چابهار و دریای عمان با اقلیم گرم و مرطوب قطب تولیدات کشاورزی بویژه های میوه های کم یاب استوایی محسوب می شود.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور از تنوع اقلیمی برخوردار است بطوریکه شهر زاهدان مرکز این استان که از شب گذشته به سبب بارش برف و یخبندان به حالت نیمه تعطیل درآمده است اما شهرستان سرباز به فاصله 500 کیلومتری کمینه و بیشینه دمای شب و روز بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد را شاهد است./س
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.