مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: تاکنون یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سد گلورد در شهرستان نکا هزینه شده است.

محمدابراهیم یخکشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به میزان 650 میلیارد ریال، آبگیری اولیه سد گلورد تا پایان سال آینده آغاز خواهد شد.

وی اظهارداشت: با تمیهدات صورت گرفته ، آب آشامیدنی مورد نیاز شهرهای نکا ، بهشهر و گلوگاه از طریق سد مخزنی گلورد تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای آبگیری اولیه سد گلورد تا پایان سال 93، گفت: تلاش می شود تا پایان سال جاری عملیات اجرایی بدنه سد که شامل خاکریزی است پایان یابد و در اوایل سال آینده نیز کار پوشش رویه بتنی بدنه سد آغاز می شود که امیدواریم تا پایان سال آینده به اتمام برسد.

یخکشی با اشاره به آماده بودن بخش وسیعی از شبکه آبیاری و زهکشی سد گلورد نکا از جمله سدهای انحرافی شاهبند و نکا رود و کانال های اصلی و درجه یک آن، افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد از عملیات اجرایی این طرح پایان یافته و در زمان آبگیری سد بخش وسیعی از شبکه آماده خواهد شد.

وی حجم مخزن سد گلورد مازندران را 107 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: این سد علاوه بر تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان، آب 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست منطقه را نیز تامین خواهد کرد.

یخکشی گفت: همچنین سد گلورد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از بروز سیلاب نقش موثری دارد.

وی افزود: برای احداث نیروگاه برق آبی این سد نیز تلاش می شود تا در فرصت مناسب از ظرفیت بخش های خصوصی برای سرمایه گذاری در این طرح استفاده شود.

سد گلورد در 45 کیلومتری جنوب شهر نکا واقع است.مازندران دارای 147 شاخه رودخانه ، یکهزارو 798 سردهنه کشاورزی ،48 رشته قنات ، هفت هزارو 394 دهنه چشمه و763 قطعه آببندان است.بیش از 70 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در استان مازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود 2/1 میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می شود./س

انتهای پیام ///

برچسب ها: سد ، گلورد ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.