دیوید مویس جانشین سرآلکس فرگوسن در هدایت منچستریونایتد سیر نزولی را در پیش گرفته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، دیوید مویس اسکاتلندی و رمی ۲۰۱۴ در پی اعلام بازنشستگی سرآلکس فرگوسن مربی نام آشنا و ۲۷ ساله منچسریونایتد جانشین هم میهن خود شد و سرمربیگری اورتون را به رابرت مارتینز سپرد.  
 
هر چند الکس فرگوسن در خداحافظی تاریخی خود مقابل تیم وست هام از همه حوادث که پس از وی حامی سرمربی جدید باشند تا سیر موفقیت منچستریونایتد ادامه یابد، اما نه تنها موفقیتی در این فصل حاصل نشد بلکه منچسرتونایتد مسیر سراشیبی و سقوط را در پی گرفت. به طوری که در راند سوم جام حذفی مقابل تیم نه چندان قوی سوانری حذف شد به این ترتیب جام حذفی تنها امید جدی موسیس برای کسب جام در دو فصل اول حضورش در منچستریونایتد نیز از دست رفت. احتمال قهرمانی در لیگ بر‌تر برای شیاطین سرخ تقریبا صفر است و لیگ قهرمانان هم شرایط خاص خود را دارد. بسیاری به درستی به این نکته اشاره می‌کنند که مویس در یکی از بزرگ‌ترین جانشینی‌ها تاریخ به جای سرالکس فرگوسن تکیه زده است البته اینجانشینی دشواری‌های فراوانی دارد. اما نباید این نکته را از یاد برد که مویس تیم قهرمان را از فرگوسن تحویل گرفت و می‌توانست با بهره‌گیری از تجارب فرگوسن تیم بهتری را به میادین بفرستد.  
 
حال این سوال مطرح می‌شود آیا اگر پپ گوردیولا یا ‍ژوزه مورینیو جانشین فرگوسن می‌شدند هم چنین نتایج تاریخی را می‌گرفتند؟ به نظر می‌رسد دیوید مویس و ادوود وارد تصمیمات اشتباه فراوانی گرفته‌اند که منجر به اوضاع فعلی شده است سیاست اشتباهی که تابستان برای جذب بازیکنان گرفتند یکی از ویژگی‌های بارز است در شرایطی که یونایتدی‌ها به یک هافبک بازی ساز نیاز داشتند در ابتدا به سراغ تیاگو آلکانترا رفتند که البته به بایرن مونیخ رفت، یونایتدی‌ها سپس نبری را برای خریدن فابرگاس بارسلونا آغاز کردند در حالی که بارسلونا تیاگو را از دست داده بود چالی پایرمن گذاشته بود و آندره اینیستا همیشه در خطر مصدومیت بود و گزینه بعدی بارسا در خط میانی کسی نبود سرجی روبرتو.

در چنین شرایطی احتمال جدایی لیونل مسی از فابرگاس بیشتر بود و بدیهی بود که بارسلونا محال بود که فابرگاس را به فروش برساند نبرد رسانه‌ایی هم برای زمانی است که بخش بسیاری از کار انجام نشده است و سپس موضوع رسانه‌ای شود، ‌تا بازیکن و باشگاهش متقاعد به انجام انتقال شوند گزینه بعدی آن‌ها آندره اررا از اتلتیک بیلبائو بود که البته بازیکن بسیار خوبی است، اما باید دید که ملاک و معیارهای وودوارد چه بود که مویس که او را در لیست اولویت‌های آن‌ها پس از فابرگاس قرار گرفته، اما باید این نکته را خاطرنشان کرد که در آن زمان هافبک‌های میانی زیادی در بازار وجود داشتند که قابل خریدن بودند و نباید فراموش کرد «مسعوت اوزیل» در همین تابستان به آرسنال رفت. 

یونایتد سپس به سراغ مارونه فلینی شاگرد قبلی مویس در اورتون رفت تا دست کم یک خرید بزرگ در تابستان داشته باشد، فلینی را می‌شد در اول تابستان به قیمتی بسیار کمتر خرید، اما مویس در آخرین ساعت‌های پنجره نقل و انتقالات او را به خدمت گرفت تا نشان دهد او گزینه «روز مبادا بوده است و مشخص است زمانی که به بازیکنی این چنین اعتماد می‌شود، او بهترین نمایش را نخواهد داشت، انتظار ۱۰ ساله حدود یک دهه پیش بود که سر آلکس در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد بازنشسته خواهد شد، اما این اتفاق آن زمان رخ نداد، اما مطرح شدن دیوید مویس برای جایگزینی وی توجه زیادی را برانگیخت، در سالهای اخیر هم طرفداران فوتبال می‌دانستند» مویس «جای فرگوسن را می‌گیرد، به نظر می‌رسد همه آماده حضور او بودند، به جز خود او! مویس سال‌ها تجربه لیگ بر‌تر را داشته است، او حتی با اورتون به لیگ قهرمانان هم رسیده است، هرچند نتوانست به مرحله گروهی راه یابد، اما اوضاع در منچستریونایتد به گونه‌ای است که گویی او با یونایتد غریبه است! 

در شرایطی که همتای او تاتا مارتینو در حالی در اواخر تابستان به بارسلونا رفت که تجربه مربیگری در اروپا را نداشت، اما هم اکنون با این تیم صدرنشین است.
 
کارلو آنچلوتی هم در فصل نخست با رئال مادرید نتایج خوبی را کسب کرد و به ویژه در لیگ قهرمانان اروپا امیدوار به کسب قهرمانی برای دهمین بار هستند. هم اکنون اورتون با رابرت مارتینز نیز بهتر از زمانی شده است که مویس سکان هدایت آن را برعهده داشت.  

برخی مویس را با فرگوسن مقایسه می‌کنند و می‌گویند فرگوسن در ابتدا نتایج خوبی نمی‌گرفت و باید به او فرصت داد، قیاسی که کاملا اشتباه است، اولا فرگوسن خود را پیش از این با اسکاتلند و آبارین، ایست استارلین شیر به اثبات رسانده بود و زمانی که یونایتد او را تحویل گرفت، تیمی کاملا معمولی بود اما مویس هیچ یک از این‌ها را نداشت و تیم قهرمان را تحویل گرفت.  

نباید فراموش کرد که دوران سقوط اخیر لیورپول و میلان دو تیمی که دوبار در همین ده سال اخیر فینال لیگ قهرمانان را برگزار کرده‌اند، از زمانی شروع شد که آن‌ها یک فصل لیگ قهرمانان را از دست دادند، درست است. مویس انتخاب فرگوسن بزرگ بوده است، اما به به، جمبا جمبا، ماسیمو
تیابی، کلبرسون و بسیاری دیگر هم انتخاب فرگوسن بوده‌اند.  

فرگوسن ستارگان بسیاری در دوران حضورش در یونایتد ساخت که رونالدو و دیوید بکهام دو نمونه بارز آن‌ها بودند و نمی‌توان گفت که تمام تصمیم‌های او درست نبوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مویس ، فرگوسن ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا دوستی
۱۶:۱۱ ۲۳ دی ۱۳۹۲
مویس با این نتایجی که گرفته مربی کار بلدی نشون نداده
آخرین اخبار