رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، "برنامه درسي ملي" را مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و نيازهاي كشور عنوان كرد.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام دكتر محمديان در سومين نشست علمي ـ تخصصي "برنامه درسي ملي زيرنظام سند تحول بنيادين" با اشاره به ويژگي‌هاي ممتاز اين سند گفت: سند برنامه درسي ملي دانش جواني است و تا امروز، نظام آموزشي ما فاقد يك سند مصوب و مدون بوده و درگذشته محتوي كتب درسي براساس ميثاق درون گروهي ميان مؤلفان و استحضار ذهني كارشناسان تأليف ‌گشته است.

معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه برنامه درسي ملي مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي  و متناسب با نيازهاي كشور و منطبق بر پيشرفت‌هاي علمي و فناوري در راستاي تقويت فرهنگ و هويت ايراني ـ اسلامي، تدوين و تصويب شده است افزود: سند برنامه درسي ملي فرصت مغتنمي جهت ارائه تجارب، اندوخته‌هاي علمي، مستند و سازمان يافته كارشناسان تعليم و تربيت است.

وي با اشاره به اينكه توسعه فرهنگ تفكر، تحقيق، نوآوري، بهره‌گيري از روش‌هاي نوين يادگيري و ياددهي از راهكارهاي ارائه شده در سند تحول بنيادين است خاطرنشان كرد: تبيين انديشه‌هاي امام راحل (ره)، توجه به توسعه فرهنگ اسلامي و قرآني و اهميت به رويكرد فرهنگي و تربيتي، تقويت آداب و مهارت‌هاي زندگي در بخش اسناد و توانايي حل مسأله، عمل به آموخته‌ها، از راهبردهاي ارائه شده در سياست‌هاي كلي اين سند ارزشمند است.

دكتر محمديان در بخش ديگري از سخنان خود به سخت و دشوار بودن توليد محتواي آموزشي اشاره كرد وافزود: توليد كتاب درسي يك نظام‌واره است كه مؤلفان پس از كسب تجربيات گوناگون و نيازسنجي‌هاي گسترده و بهره‌گيري از نتايج پژوهش‌هاي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به توليد محتوي آموزشي مي‌پردازند.

رئيس سازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي، دستيابي به مراتبي از حيات طيبه را هدفي منحصر به فرد براي نظام آموزشي جمهوري اسلامي ايران معرفي كرد و گفت: دستيابي به حيات طيبه پيام انقلاب اسلامي است كه از حيث مطالعات نظري، انديشه‌اي جديد و تازه است.

وي با اشاره به اينكه نظام آموزشي عهده‌دار شكوفايي فطرت دانش‌آموزان است تأكيد كرد: بر خلاف ساير نظام‌ها كه فطرت در خدمت غريزه قرار مي‌گيرد در نظام تعليم و تربيت اسلامي، به ياري فطرت، رفتارهاي غريزي رنگ فطري مي‌يابند.

محمديان، با تأكيد بر اينكه شكوفايي فطرت، اساسي‌ترين مطلب انسان‌شناسي اسلامي است و نيازمند تحقيقات بيشتر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در اين زمينه هستيم گفت: لازم است عملياتي كردن رويكرد شكوفايي فطرت در نظام تعليم و تربيت، صاحب يك كرسي باشد.

رئيس سازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي، در بخش ديگري از سخنانش عقل را امام علم دانست و افزود: علم محصول خردورزي و عقل‌ورزي است و هسته مركزي نظام تعليم و تربيت، تعقل و عقلانيت‌ورزي است.

وي با اشاره به اينكه برنامه درسي ملي با ارائه يك الگوي جديد هدف‌گذاري شامل پنج عنصر (تفكر و تعقل، ايمان، علم، عمل و اخلاق) در چهار عرصه ارتباطي متربي (با خود، خدا، ‌خلق، خلقت) اقتضائات جديدي را براي مؤلفه‌هاي برنامه درسي (رويكرد، محتوا، راهبردهاي ياددهي ـ يادگيري، ارزشيابي و ... ) ايجاد مي‌كند، افزود: سند برنامه درسي ملي نقشه كلان برنامه درسي و چارچوب نظام برنامه‌ريزي درسي كشور است.

محمديان در پايان افزود: اين سند بايد با اعتبارسنجي يك مركز مطالعاتي در هنگام توليد و پايش محتوي توليد شده و به‌ويژه نظارت نخبگاني مراقبت و صيانت گردد.


انتهاي پيام/
       
برچسب ها: برنامه ، پژوهش ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار