کاخ سفید به کتاب خاطرات جدید رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا که در آن باراک اوباما را به علاقه اندک به عملیات جنگی آمریکا در افغانستان متهم می‌کند و از سیاست خارجی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به شدت انتقاد می‌کند، شدیدا واکنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسوشیتدپرس، رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خاطراتی که قرار است هفته آینده منتشر شود می‌نویسد جو بایدن نه تنها «مرد تمامیت خواهی است» بلکه سیاستمداری است که تقریبا تمام سیاست‌های مهم خارجی و امنیت ملی وی در چهار دهه گذشته اشتباه بوده است.

بخش های مهمی از کتاب گیتس تحت عنوان "وظیفه: خاطرات یک وزیر جنگ" در روزنامه واشنگتن پست، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال منتشر شده است.

رابرت گیتس که یک جمهوری خواه است همچنین شورای امنیت ملی دوران اوباما را مورد انتقاد قرار داده است.

وی با اشاره به آنچه که "ماهیت کنترلی" کاخ سفید نامیده می‌نویسد: تیم امنیت ملی اوباما مدیریت خرد و دخالت عملیاتی را به سطح جدیدی رسانده اند.

اگرچه چنین کتابهایی برای واشنگتن چندان جدید نیستند ولی این بار کاخ سفید نسبت به این کتاب سریعا واکنش نشان داد.

شورای امنیت ملی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اوباما هر روز به مشاوره های خوب بایدن تکیه میکند و او را یکی از برجسته ترین سیاستمداران عصر حاضر می‌داند.

کاخ سفید نیز در اقدامی بسیار غیرمعمول از سازمانهای خبری دعوت کرد که اوباما و بایدن را در حالیکه روز چهارشنبه در محل صرف ناهار کنار هم نشسته اند به تصویر بکشند.

در واقع کاخ سفید سعی کرد که نشان دهد رئیس جمهور آمریکا  بین خودش و بایدن که ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نامزد شود، فاصله ای نمی اندازد.

رابرت گیتس در چهار سال دوم ریاست جمهوری جورج بوش و یک سال اول تصدی اوباما وزیر دفاع آمریکا بود.

گیتس‌ در خاطرات خود تصریح می‌کند که باراک اوباما‌ از سیاستهای کاخ سفید در افغانستان ناامید شده بود. 

وی می‌افزاید: من هیچگاه نسبت به حمایت باراک اوباما از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان شک نکردم،‌ اما نسبت به حمایت وی از ماموریت این نیروها شک داشتم. 

باراک اوباما در سال 2009 تعداد 30 هزار نیروی نظامی دیگر را به افغانستان اعزام کرد و ژنرال پترائوس را به فرماندهی آنها گماشت. این در حالی بود که برخی مشاوران ارشد رئیس جمهور آمریکا با افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان مخالف بودند. 

گیتس با اشاره به نشستی که در ماه مارس سال 2011 انجام شد می‌نویسد: من در آن جلسه با خود گفتم رئیس جمهور به فرمانده نیروهای آمریکایی(در افغانستان) اعتماد ندارد،‌ نمی تواند حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان را تحمل کند، به استراتژی خود باور ندارد‌ و جنگ افغانستان را جنگی نمی‌داند که خود وارد آن شده است. بنا به تمام این دلایل اوباما تنها به دنبال خروج از این وضعیت است.

بنا بر گزارشها درباره این کتاب،‌ وزیر دفاع پیشن آمریکا تصریح می‌کند: اوباما و هیلاری کلینتون در سال 2007 میلادی از طرح جرج بوش برای افزایش شمار نیروهای امریکایی در عراق انتقاد داشته و با این طرح مخالف بودند.

گیتس می‌گوید: هیلاری کلینتون در برخی جلسات که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد می‌گفت مخالفت های آن زمان وی با افزایش شمار نیروها در عراق به خاطر رقابتهای حزبی بوده است. 

 وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود از سیاستهای جورج بوش هم انتقاد می‌کند. او سیاستهای جورج بوش را در عراق و افغانستان بعد از پیروزیهای اولیه که در این دو کشور برای نیروهای آمریکایی به دست آمد را نادرست توصیف می‌کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار