فراخوان ارسال آثار به هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از مجموعه برنامه های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اعلام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمد هادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در نشستی خبری به تشریح برنامه های این دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی پرداخت و اظهار داشت: مهم ترین اهداف برگزاری این جشنوراه اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط باسیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت امام رضا(ع) و شناسایی، تجلیل و حمایت از پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری با موضوع فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده آن هاست.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره در 5 بخش کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ گفت: در بخش انتخاب کتاب سال رضوی، تولیدات برتر در محورهای علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، طب الرضا(ع)، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان های خارجی معرفی و تقدیر می شوند.

به گفته زاهدی بخش کتاب دیجیتال برتر و محور موضوعی طب الرضا(ع) امسال برای اولین بار به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی افزوده شده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اهمیت کتاب رساله ذهبیه به عنوان یکی از آثار نگارش شده توسط حضرت امام رضا(ع) و توجه پزشکان اعصار مختلف به این اثر را علت افزوده شدن بخش طب الرضا(ع) ذکر و عنوان کرد: هم اکنون نیز با توجه به گرایش جامعه به موضوع طب سنتی، این اثر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

حمایت از پایان نامه ها

زاهدی هم چنین با اشاره به حمایت از پایان نامه های مرتبط با فرهنگ رضوی برای اولین بار در این جشنواره، گفت: در دوره های گذشته تنها پایان نامه های برتر تقدیر می شدند، اما از این دوره ما به تمام پایان نامه هایی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع فرهنگ رضوی تدوین شود، با پرداخت کمک هزینه پژوهشی و در اختیار گذاشتن منابع ویژه کتابخانه ای، کمک خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر به همه برگزیدگان بخش های مختلف، اظهار داشت: به برگزیدگان بخش های کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر و پایان نامه برتر، هدایای نفیسی شامل کمک هزینه سفر عمره مفرده، عتبات عالیات و مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

زاهدی با تاکید بر این که 31 تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره است، افزود: هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، 10 شهریور 1393، همزمان با دهه کرامت رضوی برگزار خواهد شد.

برنامه های جنبی جشنواره

زاهدی در بخشی از این نشست خبری به تشریح برنامه های جنبی پیش بینی شده برای این دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی پرداخت و گفت: برگزاری نشست ناشران و نویسندگان با مدیران آستان قدس رضوی، رونمایی از 5 اثر جدید با موضوع امام رضا(ع) و برگزاری نمایشگاه آثار رسیده، مهم ترین برنامه های جنبی این دوره خواهد بود.

وی هم چنین آماری را درباره 4 دوره گذشته جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی که به همت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شده است، ارائه داد و گفت: در مجموع این 4 دوره، هزار و 350 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این بین 986 اثر فارسی، 188 اثر سایر زبان ها، 45 اثر پایان نامه و 131 اثر شایسته چاپ بوده است.

زاهدی افزود: از مهم ترین رویدادهای برگزاری 4 دوره گذشته جشنواره می توان به دریافت آثار نوشته شده توسط علمای برجسته ای هم چون آیت الله جوادی آملی، علامه مصطفوی، علامه محمد تقی جعفری، آیت الله محمد باقر موحد ابطحی و آیت الله رفیعی و همچنین آثار منتشر شده به زبان های روسی، آلمانی، سواحلی، سیریلیک، هندی، مالایی، اردو، ترکی، تاجیکی، عربی و انگلیسی و چاپ مکتوب 9 اثر نفیس خطی و انتشار الکترونیکی 4 اثر خطی اشاره کرد.

بیش از 40 داور

دکتر هادی منوری، دبیر علمی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی نیز طی سخنانی در این نشست خبری، از داوری آثار رسیده توسط 7 گروه متخصص خبر داد و گفت: در مجموع بیش از 40 نفر از استادان برجسته حوزه و دانشگاه کار داوری آثار رسیده به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی را انجام می دهند.

وی روند تولید آثار غیر فارسی با موضوع فرهنگ رضوی را بسیار صعودی و قابل توجه خواند و افزود: این موضوع کار داوری را تاحدی مشکل می کند که ما تلاش کردیم با بهره گرفتن از افراد متخصص در حوزه های گوناگون داوری، آثار غیر فارسی را به بهترین شکل انجام دهیم.

منوری افزایش تولید آثار غیر فارسی را نشانگر توجه جهانیان به اسلام و تشیع دانست و اظهار داشت: با توجه به این حجم رشد تولیدات، از دوره گذشته بخش تجلیل از بهترین ناشر آثار غیر فارسی مرتبط با فرهنگ رضوی نیز به جشنواره افزوده شد.

او همچنین اضافه کرد: تعداد کتاب هایی که طی 10 سال اخیر با موضوع امام رضا(ع) منتشر شده، بیش از تمام آثاری است که از زمان ولایت عالم آل محمد(ص) تا کنون درباره ایشان منتشر شده بود.

او همچنین در ادامه انتشار فراخوان جشنواره به زبان های فارسی و انگلیسی، ارسال پوستر و فراخوان جشنواره برای بیش از 4 هزار ناشر داخلی، اماکن، مراکز و نهادهای داخلی مرتبط، 72 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، 6 هزار مرکز دینی و پژوهشی در سراسر جهان از طریق پست و ایمیل و سفارتخانه ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختف را از جمله اقدامات انجام شده برای برگزاری هفتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی برشمرد.

لازم به ذکر است، علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی به آدرس www.ketabsal.aqlibrary.ir مراجعه کنند./س


برچسب ها: اعلام ، فراخوان ، هفتمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.