ناراحتی در فرد اغلب برخلاف علاقه فرد اتفاق می‌افتد که بیشتر خلاء روانی دارد و باید برای کاهش آن به دنبال راهکارهایی مفید باشیم.

دکتر رضا راست ‌منش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که ناراحتی پدیده‌ای است که بیشتر خلاء روانی دارد گفت: ناراحتی اغلب برخلاف خواسته‌ی‌مان رخ می‌دهد و شادی برعکس آن متأثر از عوامل درونی و برونی است.

وی اظهار داشت: از جمله عوامل درونی که در روحیات و خلق و خوی ما تأثیر دارد می‌توان به داروهایی و یا نوع موادغذایی که مصرف می‌کنیم در شادی ما تأثیر مستقیم می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: بعضی خوراکی‌ها از جمله شکلات، انگور و بعضی میوه‌ها مثل خربزه، قهوه باعث افزایش ماده‌ی انکفالین در مغز می‌شود و خاصیت ضد افسردگی را در فرد دوچندان می‌کند.

به گفته‌ی این متخصص، عمدتا مصرف غذاهایی که طعم شیرین دارند و حاوی مقادیر زیادی گلوکز می‌باشند باعث افزایش شادی و تولید هورمون سروتونین که شادی‌بخش است می‌شود.

وی تاکید کرد: حذف شیرینی و نشاسته در وعده‌ها غذایی باعث ناراحتی، خمودگی و افسردگی می‌شود.

راست منش دیگر مواد غذایی را که حاوی اسید چرب امگا 3 هستند از جمله ماهی‌ها را در طیف وسیع برای کاهش علائم افسردگی در فرد مفید دانست و در ادامه مصرف روغن زیتون را به دلیل وجود ماده ملاتونین که بی‌نظمی خواب را در افراد بهتر می‌کند، برای ضد افسردگی مفید دانست.

وی در ادامه گفت: مطالعات نشان می‌دهد افسردگی با ویتامین D ارتباط مستقیم دارند، بدین ترتیب افرادی که بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و کمتر بیرون می‌روند ویتامین D سودمند را از اشعه‌ی خورشید دریافت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: در این افراد به دلیل کمبود ویتامینD درصد افسردگی زیاد می باشد.

وی در ادامه گفت: مصرف لبنیات سالم، کره می‌تواند در کاهش ناراحتی به فرد کمک می‌کند.

در پایان توصیه کرد: ما وقتی مسأله‌ای را به عنوان ماده غذایی در کاهش ناراحتی یاد گرفتیم نباید با خود‌درمانی دنبال درمان باشیم بلکه باید در شیوه‌ی زندگیمان و نوع غذاخوردنمان دقت بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناراحتی ، درون ، شادی ، دارو ، خوراکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار