شهر استانبول در ترکیه شاهد برگزاری تظاهرات مخالفان دولت این کشور بود این در حالیست که آمريکا درباره اوضاع ترکيه ابراز نگراني کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، تظاهرات ضددولتی استانبول، در سالگرد مرگ یکی از پایه گذاران گروه پ ک ک برگزار شد که در ادامه به خشونت گرائید.

پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.

در عین حال، آمریکا از رسوایی فساد که دولت ترکیه را به شدت درگیر کرده ابراز نگرانی و در همین حال بر اهمیت اتحاد خود با آنکارا به ویژه درباره سوریه تاکید کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد « به صورت مستقیم با دولت » ترکیه درباره « حمایت آمریکا از خواست مردم این کشور برای داشتن نظام قضایی عادلانه و شفاف » ارتباط برقرار کرده و بر تعهد واشنگتن به « آزادی بیان و مطبوعات » تاکید کرده است.

ترکیه از سه هفته قبل با رسوایی فساد بی سابقه رو به رو است که دهها تن از نزدیکان دولت اسلامی - محافظه کار را درگیر کرده است. این پرونده به صورت مستقیم جایگاه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر را در سه ماه مانده به انتخابات شهرداری ها تهدید می‌کند.

این رسوایی سیاسی - مالی به متهم شدن حدود 20 تاجر، مدیر و نمایندگان نزدیک به دولت و کناره گیری سه وزیر منجر شد و اردوغان را وادار کرد کابینه خود را به صورت گسترده ترمیم کند.
دولت ترکیه روز چهارشنبه اتهامات جدیدی را علیه پلیس و دستگاه قضایی مطرح کرد. دولت آنها را به توطئه علیه خود در این پرونده متهم کرده است.

اتحادیه اروپا نیز نگرانی خود را در این زمینه اعلام کرد.

"جنیفر پساکی"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان « نگرانی » واشنگتن در این خصوص ، از وارد شدن به جزئیات و اظهار نظر درباره نخست وزیر ترکیه خودداری کرد.

پساکی اعلام کرد ترکیه با توجه به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ ناتو ) « متحد اصلی آمریکا » به حساب می آید.

وی خاطر نشان کرد آنکارا در « مذاکرات درباره بحران سوریه » به ویژه با پذیرش بیش از 600 هزار آواره و بخشی از مخالفان در تبعید سوری نقش فعالی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: « ما به همکاری تنگاتنگ با ترکیه ادامه خواهیم داد و نگرانی خود را درباره آنچه که در داخل این کشور می گذرد آشکارا اعلام می کنیم .»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار