هماهنگ کننده هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی از ادامه تلاش‌های این سازمان برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "سیگرید کاگ" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در نیویورک درباره وضع نابودی سلاح شیمیایی سوریه گفت: تلاش ها برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه ادامه دارد. دیروز گام نخست را برداشتیم و باید مقامات سوری نیز گام‌هایی برای خروج محموله های سلاح شیمیایی بردارند. همچنین مواد شیمیایی انواع مختلفی هستند و زیان برخی از این مواد بیشتر است و باید به نابودی این نوع مواد اولویت داد. بر اساس توافق سری که با دولت سوریه داشتیم برخی از این مواد در فهرست قرار دارند و این تاکید وجود دارد که باید این مواد در سریعترین زمان ممکن از سوریه خارج شود. برنامه سلاح شیمیایی پیچیده و به تاسیسات و تجهیزات مختلف نیازمند است. در عرصه از بین بردن این مواد از حمایت کشتیرانی شماری از کشورها نظیر روسیه،چین،دانمارک و نروژ برخورداریم و تنها دو کشی نروژی و دانمارکی وارد بندر لاذقیه خواهند شد و سلاح شیمیایی را حمل خواهند کرد و کشتی های روسی و چینی از این دو کشتی محافظت می‌کنند. 

وی افزود: مقامات سوری مسئولیت امنیت انتقال محموله های مواد شیمیایی را به بندر لاذقیه برعهده دارند و در این زمینه از حمایت لجستیک بین المللی و کمک های مالی آمریکا،روسیه و چین برخوردارند. بیشتر کامیون های آمریکایی از اردن وارد سوریه شده اند.

وی افزود: باید امنیت رانندگان این کامیون از طریق مرزها حفظ شود. همه نقاط مرزی سوریه و اردن از امنیت کامل برخوردار نیست. این پیش بینی وجود دارد که کامیون‌های باقی مانده به زودی وارد سوریه شوند و همچنین بشکه های مورد نیاز وارد این کامیون ها شده و در مسئله فراهم کردن این نوع بشکه ها تاخیری صورت نگرفته است.

سیگرید کاگ تاکید کرد: یک کشتی دانمارکی یک محموله سلاح شیمیایی را از بندر لاذقیه بارگیری کرد و از آب های منطقه ای سوریه خارج شد. این کشتی منتظر ورود محموله های شیمیایی بیشتری به این بندر است. کشتی آمریکایی که قرار است این مواد شیمیایی را از بین ببرد هفته چهارم ژانویه وارد دریای مدیترانه خواهد شد و در این زمان دوره دوم از بین بردن سلاح شیمیایی در دریا آغاز خواهد شد. همچنین انگلیس پیشنهاد کرد بخش اندکی از این مواد شیمیایی در اختیار این کشور قرار داده شود. پیش از این از روش امحای سلاح شیمیایی در دریا استفاده نشده بود. آمریکا بهترین فن آوری خود را در اختیار ما قرار داد تا سلاح شیمیایی در امنیت کامل از بین برود و می توانیم به این فن آوری اعتماد داشته باشیم. هدف تلاش های ما این است  که به  دولت سوریه کمک کنیم برنامه سلاح شیمیایی این کشور به صورت کامل از بین برود.

وی درباره زباله سوخته شده مواد شیمیایی افزود: سازمان خلع سلاح شیمیایی در این زمینه مناقصه ای برگزار می کند و این زباله را در اختیار شرکتی که از کارنامه خوبی برخوردار است قرار خواهد داد. در حال حاضر هماهنگی کاملی میان پنج عضو دائم شورای امنیت وجود دارد و این کشورها درباره جزئیات از بین بردن این مواد در دریا در نشست خود در بیست و هفتم دسامبر گذشته به توافق رسیدند.

سیگرید کاگ با اشاره به این که هیچ یک از کشورها حاضر به از بین بردن سلاح شیمیایی سوریه در اراضی خود نشدند، در ادامه افزود: در شماری از مناطق سوریه سلاح شیمیایی انبار شده بود که این انبارها بسته شد و منتظر حمل این مواد در کامیون ها هستیم. در نهایت همه سلاح شیمیایی سوریه به صورت امن و سالم از این کشور خارج خواهد شد و مراکز تولید سلاح شیمیایی، آزمایشگاه ها و مراکز مطالعاتی مرتبط با آن نابود خواهد شد. ما با همکاری با دولت سوریه روند از بین بردن سلاح شیمیایی این کشور را به صورت مستند ثبت می کنیم. از بین بردن سلاح شیمیایی در دریا زیان اندکی به همراه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از بندر لاذقیه برای خروج این سلاح استفاده شده است، گفت: مقامات سوری بر اساس مسائل امنیتی این بندر را پیشنهاد کردند.

سیگرید کاگ در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دولت سوریه به تعهدات خود در از بین بردن سلاح شیمیایی عمل نکند، گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که دولت سوریه از عمل به تعهدات خود سرباز زند. ماموریت ما در سوریه برای محقق کردن صلح  و امنیت شهروندان سوری و منطقه خاورمیانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از بین بردن سلاح شیمیایی سوریه می توانید اطمینان حاصل کنید در این کشور سلاح شیمیایی وجود نخواهد داشت، گفت: ماموریت ما در سوریه از بین بردن فهرستی است که این کشور درباره سلاح شیمیایی خود اعلام کرده است. می توان با قطعیت گفت این بخش از ماموریت پایان یافته است. وظیفه دولت سوریه این است که تضمین دهد سلاح شیمیایی این کشور در اختیار گروه های تندرو قرار نخواهد گرفت و دمشق تدابیری را اتخاذ کرده است که سلاح شیمیایی در اختیار گروه های تندرو قرار نگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار