خانه امیرکبیر در روستای هزاوه در 18 کیلومتری اراک در حال تخریب است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، این خانه تاریخی 4سال پیش توسط اداره میراث فرهنگی استان مرکزی خریداری شد تا به بنیاد فرهنگی تبدیل شوداما پس از مقداری مرمت به حال خود رها شده و درب آن بسته است.
اهالی روستا می گویند:دوسال است که به این خانه سرکشی نشده ودرب آن همچنان قفل است.
میرزا محمد تقی‌خان در سال 1186 هجری قمری در روستای هزاوه اراک به دنیا آمد در نوجوانی به همراه پدر به تبریز رفت و منشی قائم مقام فراهانی شد.
امیرکبیر در این زمان اقدامات مهمی در امور داخلی و خارجی ایران انجام داد وبعد از مرگ مظفرالدین شاه ،با کمک وی ناصرالدین شاه به تهران رفت وبر تخت سلطنت نشست .
پس از تاجگذاری شاه، امیرکبیر هم صدراعظم ایران شد.
دکتر شعبانی استاد تار یخ می گوید: شعار امیرکبیر در مملکت داری نه شرقی و نه غربی بود و مستقل از دولت های قدرتمند عمل می کرد و همین موضوع به مرور زمینه قتل او را فراهم کرد.
وی با اشاره به اقدامات امیرکبیر در کمتر از چهار سال صدارات ایران افزود: اقدامات وی بی نظیر و برای اولین بار در کشور انجام گرفت و هدفش توانمند کردن ایران توسط ایرانی ها بود.
از جمله اقدامات امیر کبیر حمایت از صنعت، کوتاه کردن دست بیگانگان از حوزه تصمیم گیری های حکومتی، مبارزه با بهائیت و تحریف های دینی، حذف القاب و عناوین بی مورد شاهزادگان و وابستگان دربار، مبارزه به بیماری ها و تزریق واکسن برای اولین بار در ایران، ایجاد تلگراف خانه برای اولین بار، چاپ اولین روزنامه، و تاسیس مدرسه مدرن دارالفنون بود.
اقدامات امیرکبیر به مذاق سرسپردگان داخلی و بیگانگانی که قصد دست اندازی به کشور داشتند خوش نیامد و در توطئه ای مشترک این دو گروه ابتدا از صدرات عزل، سپس تبعید و در نهایت در حمام فین کاشان به تیغ زدن به شاهرگش در۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری قمری به شهادت رسید.
فردا سالروز شهادت میرزا محمد تقی‌خان معروف به امیر کبیر است.
جسد وی توسط همسرش به کربلا برده و در جوار سیدالشهدا به خاک سپرده شد./س

برچسب ها: خانه ، امیرکبر ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.