هم اکنون سهم پرداخت مردم از جیب بابت هزینه‌های بهداشت و درمان بسیار زیاد است، دولت هدف گیری کرده است که تا پایان سال ۹۳ حدود ۱۰ درصد پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در برنامه نبض که شب گذشته با حضور دکتر پزشکیان عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس، دکتر رضایی معاون قوانین مجلس و دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت پخش شد بودجه ۹۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

دکتر رضایی معاون قوانین مجلس در خصوص نقش کمیسون تلفیق در تعیین بودجه چنین بیان کرد: کمیسیون تلفیق مسئولیت تلفیق بودجه را دارد و تمام کمیسیون‌ها مصوبات خود را به کمیسیون تلفیق ارایه و این کمیسیون با توجه به گزارشات بودجه را بررسی می‌کند. کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که بر اساس قانون، کل بودجه را دچار تغییراتی کند. 

با هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومان سلامت مطلوب خواهیم داشت
وی افزود: وقتی دولت بودجه‌ای را تراز می‌کند اعتبارات خود را در این دستگاه‌های مختلف توزیع می‌کند و دست کمیسیون تلفیق آنقدر باز نیست که از دستگاهی بزند و بودجه را به دستگاه دیگر بدهد. روال این بود که بین ۱ تا ۳ درصد و گاهی تا ۵ درصد تغییراتی در کل صورت بگیرد ولی در جزء تغییرات تا ۵۰۰ درصد نیز اتفاق افتاده است. 

رضایی مطرح کرد: در سال ۹۱ هزینه کل سلامت ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است، سال ۹۲ نیز با توجه به تورم اضافه‌تر شده است، باید فکر کنیم که برای سال ۹۳ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که سلامت مطلوب داشته باشیم. 

دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت در ادامه مشکل اساسی در سیستم بهداشت و درمان را چندپارگی عنوان و تصریح کرد: در بسیاری از دولت‌ها سفره رنگین برای خودمان پهن کرده بودیم و برای مردم نیز توصیه به صبر می‌دادیم ولی خوشبختانه در دولت جدید یک همدلی بوجود آمده است و دولت و مجلس سر یک سیاست واحد هستند. 

حریرچی عنوان کرد: هم اکنون ۷ درصد اعتبارات کل حوزه بهداشت و درمان صرف اقدامات اولیه بهداشت و پیشگیری می‌شود که این رقم باید به ۳۰درصد افزایش یابد. هم اکنون سهم پرداخت مردم از جیب بابت هزینه‌های بهداشت و درمان بسیار زیاد است و دولت هدف گیری کرده است که تا پایان سال ۹۳ حدود ۱۰ درصد پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد. 

بودجه بهداشت و درمان از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد رسیده است
وی در ادامه با بیان اینکه امسال سالی است که دولت و مجلس هم راستا شده‌اند برای کمک به بهداشت و درمان کشور گفت: بودجه وزارت بهداشت ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد، بودجه دانشگاه‌ها نیز ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و برای اولین بار بودجه بهداشت و درمان از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد رسیده است. 

وی افزود: چند ماهی است که ریاست مجلس تاکید بر کمک به بخش بهداشت و درمان داشته‌اند و در جلسه غیر علنی که برای بررسی مشکلات حوزه بهداشت در مجلس مطرح شد با استقبال مواجه شد. امسال برای اولین بار هر پنج کمیسیون توجه ویژه‌ای به بخش بهداشت و درمان داشتند، کمیسیون بودجه، کمیسیون انرژی و کمیسیون عمران پیشنهاد جدی برای این بخش داشتند. 

وی عنوان کرد: حوزه بهداشت و درمان تنها حوزه‌ای است که پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش هزینه می‌شود، سن جمعیت در حال افزایش بوده و روستا نشینی نیز کاهش یافته و برخی مسائل دیگر نیز باعث شده که هزینه‌های بهداشت افزایش یابد. هزینه در بهداشت مطلوب و اولویت اول ما است، هزینه در بهداشت مرگ زودرس را کاهش می‌دهد و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند ولی آن را از بین نمی‌برد، نتیجه هزینه در سلامت را در جای دیگری می‌بینیم. 

تخصیص منابع باید عادلانه و نگاهش به افراد نیازمند باشد
دکتر پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه عنوان کرد: دولت برای اولین بار است که با وجود فرصت کم بودجه را به موقع به مجلس آورده و برای اولین بار بود از سوی ریاست جمهوری نسبت به مسئله بهداشت و درمان حساسیت نشان داده می‌شد که این قابل قدردانی است. اگر دولت قانون را اجرا کند در بحث بهداشت و درمان مشکلی نخواهیم داشت. 

وی افزود: در قانون داریم که ۱۰ درصد خالص هدفمندی به سلامت بیاید، همچنین در قانون گفتیم که مواد یا کالاهایی که به سلامت آسیب می‌زنند هزینه آن‌ها به بخش سلامت بیاد و از مالیات و هدفمندی نیز افرادی که بیمه نیستند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. انتظار داریم که پولی که وجود دارد تخصیص آن اول به اقشار آسیب پذیر و روستا‌ها برسد و بودجه مناطق محروم درست تخصیص داده شود. 

وی گفت: سرانه‌ای که هم اکنون دولت ارایه کرده ۴۵۰ هزار تومان است یعنی سرانه ۱۶۵ دلاری، و ممکن است که مناطق محروم و حاشیه نشین‌ها حتی از ۵ دلار ان نیز نتوانند استفاده کنند. تخصیص منابع باید عادلانه و نگاهش به افراد نیازمند باشد. 

پزشکیان عنوان کرد: در قانون برنامه بحث کردیم که درصد حقوقی که می‌گیریم برای آن سقفی قرار ندهیم، یکی دیگر از پیشنهادات این است که باید از آلوده کنندگان سلامت عوارض گرفته شود، پول بد مصرف کردن باید از این‌ها گرفته و صرف سلامت شود. همچنین سوخت‌ها نیز باید ۱۰ درصد برای بخش سلامت سهم بگذارند، ۱۰ خالص قانون هدفمندی را دولت باید در اختیار بهداشت بگذارد به اضافه بیمه‌ای که سقف آن را بردارند و به اضافه عوارضی که برای سوخت گذاشته می‌شود دولت می‌تواند تمام افراد را بیمه کند. 

کمتر به علت پیدایش مشکلات بهداشت و درمان توجه شده است
دکتر واعظ مهدوی رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه نبض اظهارکرد: دولت در حد خود سعی کرده که اولویت و اهمیت بهداشت و درمان را لحاظ کند، سهم بهداشت و درمان از منابع عمومی به ۱۵ درصد افزایش یافته است. بحران‌ها و مشکلات بهداشت و درمان بسیار زیاد است و متاسفانه کمتر به علت پیدایش این مشکلات توجه می‌شود. 

وی افزود: باید در نظر بگیریم که هزینه بهداشت و درمان مردم بالا رفته است و در حدود ۳۰ درصد هزینه‌ها توسط مردم در بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و اقلام خارج از پوشش بیمه نیز مزید بر علت است. بحث مهم پیدایش این بحران ناشی از افزایش قیمت‌ها است که از سال ۸۹ اتفاق افتاده و اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر روی بهداشت و درمان گذاشته است. انتظارمان این است که مسولین به این موضوع توجه بیشتری کنند. استرس‌های اجتماعی یکی از عوامل بالارفتن بیماری‌ها است که باید روش‌ها و ساختارهایی دنبال شود که افزایش هزینه‌ها کنترل شود. 
وی عنوان کرد: کمیسیون تلفیق باید جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و این عامل مهمی است که در بحران بهداشت و درمان موثر بوده است. 

برنامه ریزی و مدیریت صحیح هزینه‌ها راه اصلی حل بحران
دکتر پزشکیان ادامه داد: هرچقدر هم به سیستم بهداشت و درمان هزینه تزریق شود تا مدیریت صحیح و برنامه ریزی نباشد این مشکلات حل نخواهد شد، این پول باید مدیریت شود. انتظارمان از مدیریت سیستم سلامت این است که بسته خدمت را برای همه تعریف کند و پوشش همگانی ایجاد و سیاست‌ها اصلاح شود، اگر مدیران ارشد تنوع طلب باشند نمی‌توان مشکل را حل کرد. 
دکتر رضایی خاطرنشان کرد: در بررسی که شده است ۳۵ درصد افرادی که دچار هزینه‌های کمر شکن می‌شوند دفترچه بیمه دارند، هم اکنون ۶۲۰۰ قلم دارو داریم که فقط ۲۳۰۰ قلم در فهرست بیمه هستند. در بحث تجیهیزات پزشکی گاهی پیشرفت تکنولوژی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود به شرط آنکه بسته خدماتی آن تعریف شده باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار