مهاباد/

نخستین کارخانه بومی تولید طلای کشور در تکاب آماده بهره برداری شد

مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران تکاب از آماده بهره برداری شدن نخستین کارخانه بومی تولید طلای کشور در این شهرستان خبر داد.

 

مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران تکاب از آماده بهره برداری شدن نخستین کارخانه بومی تولید طلای کشور در این شهرستان خبر داد.

حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد اظهار کرد: این کارخانه به عنوان نخستین کارخانه بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد و کاملا بومی در تولید طلا آماده بهره برداری شده است.

وی یادآور شد: فرآوری طلا در کارخانه فرآوری طلای زرشوران تکاب با روش شیمیایی انجام خواهد گرفت که توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است. وی گفت: این روش در حالی در طرح زرشوران توسط کارشناسان کشورمان عملیاتی شد که استفاده از روش ˈپی. اُ. ایکسˈ در شرایط تحریم غیرممکن بود.

قوانلو افزود: بهره گیری از روش فرآوری ایرانی، موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش مطرح دنیا شده است. مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران اضافه کرد: این روش فرآوری، بارها توسط محققان دانشگاه در شرایط آزمایشگاهی تست و تایید شده و پس از این مراحل در طرح احداث کارخانه طلای زرشوران به اجرا گذاشته شده است.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد تجهیزات به کار رفته در این کارخانه، توسط سازندگان داخلی تهیه و تامین شده و پیش بینی می شود در طرح های توسعه کارخانه، این میزان افزایش یابد. وی گفت: در این کارخانه، فرآوری خاک معدن به دلیل سولفوره بودن به روش شیمیایی صورت خواهد گرفت و خاک معدن برای تبدیل شدن به طلا در مرحله لیچینگ، به اکسیده تبدیل می شود.

قوانلو اعلام کرد: کارخانه سه تنی طلای زرشوران به عنوان بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه، اکنون مراحل پایانی تست سرد را می گذراند و پیش بینی شده نخستین شمش طلا در دهه فجر امسال در آن تولید شود.

وی ادامه داد: این کارخانه طی سه ماه پس از تولید، به ظرفیت اسمی تولید روزانه 10 کیلوگرم طلا می رسد. به گفته قوانلو در این کارخانه همچنین همزمان یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه نیز در سال تولید می شود./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.