یك رادیوی آمریكایی در گزارشی عنوان كرد تمایلات ضد ایرانی در کنگره امریكا همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی رادیو "پروگرسیو شیكاگو"  با انتشار مقاله ای به قلم "استفان لندمن" نویسنده و تحلیلگر سرشناس امریكایی ازتداوم دشمنی و خصومت اعضای كنگره با ایران خبر داد و نوشت: احساسات ضد ایرانی همچنان ادامه دارد. 

در این مقاله آمده است: مذاکرات نوامبر و پس از آن مذاكرات هسته ای ژنو هنوز به راه حل نهایی نرسیده است . اختلافات دیرینه همچنان باقی است.  این امر تداوم دروغ های بزرگ را نشان می‌دهد. آنها به غلط ایران را یک تهدید هسته‌ای نشان می‌دهد. آنها این کار را در زمانی انجام می‌دهند كه هیچ تهدیدی وجود ندارد. این موضوع كاملا مشخص و معروف است اما به آن اعتراف نمی‌شود.

لندمن می‌نویسد: احساسات ضد ایرانی همچنان ادامه دارد . این امر شك و دودلی را در مورد نیت واقعی واشنگتن ایجاد می كند. در 9 ژانویه(19 دی) ، آیت الله سید علی خامنه ای  در این مورد اظهارنظر كرد . او گفت: مذاکرات هسته ای دشمنی آمریکا با ایران و اسلام را اثبات كرد. "نباید لبخند دشمن را جدی گرفت. " نیت و اعمال مهم تراست . "ما قبلاً هم اعلام کرده بودیم که ما در موضوعات خاصی که مصلحت بدانیم، با این شیطان،(امریكا) برای رفع شرَ او ، مذاکره خواهیم کرد." " دشمنان ما ملت بزرگ ایران را نمی شناسند. آنها فکر می کنند تحریم های تحمیلی آنها ایران را مجبور به ورود به مذاکرات كرد . نه، این اشتباه است. "

پیشترآیت الله خامنه ای، آنچه را که او و دیگران اغلب تکرار كرده اند ،بار دیگر بر زبان آورد: "ما اساسا سلاح های هسته ای را رد می كنیم و استفاده و تولید آنها را منع می كنیم "
لندمن می‌افزاید: در مقالات قبلی توضیح داده شده است . برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. این برنامه هیچ بخش نظامی ندارد.سرویس اطلاعاتی آمریکا هم هر ساله این مطلب را می گوید. هدف قرار دادن به ناحق برنامه هسته‌ای ایران پوششی برای تغییر نظام این کشور است . واشنگتن می خواهد دولت های مطیع جایگزین  دولت‌های مستقل شود برای همین بهانه ایجاد می‌کند. سلاح‌های کشتار جمعی وجود نداشته عراق به جنگ منجر شد. برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هم ممکن است همین کار را بکند . تاکنون این چند دور تحریم  را به دنبال داشته است.

به نوشته لندمن، کنگره خواهان تحریم های بیشتری است. ماه ژوئیه گذشته، اعضای مجلس نمایندگان با اکثریت آرا به تحمیل تحریم ها رای دادند. مجلس سنا تا کنون این كار را انجام نداده است. روز 7 ژانویه، جروزالم پست تیتر زد " پنجاه سناتور آمریکا پشت لایحه جدید تحریم ایران  صف كشیدند. " ازماه دسامبر حمایت ها دو برابر شده است . این كار هر دو حزب است . دموکرات ها هم به اندازه جمهوری خواهان ضد ایرانی هستند. نیمی از مجلس سنا بانیان مشترك قانون ایران عاری از سلاح های هسته ای سال 2013 بودند.
بر اساس این گزارش، یکی از کارکنان مجلس سنا که نامش ذکر نشده گفت: هشت نفر دیگر هم به آنها پیوسته است . دو سوم اکثریت هر دو مجلس لازم است تا وتوی ریاست جمهوری نادیده گرفته شود. این طرح برای مذاکره بر سر توافقنامه نهایی، یک سال به اوباما فرصت می دهد. این لایحه به طور غیر منصفانه ای برنامه هسته ای ایران  را جنجالی می‌داند.

در ادامه این گزارش آمده است: مطمئنا، امریکا صلح جهانی را تهدید می کند . اسرائیل هم همینطور. انگلیس، فرانسه و دیگر اعضای کلیدی ناتو بخشی از ماشین کشتار امریكا هستند. کنگره دائما مسیر غلط را نشان می دهد . نمی توان به اوباما اعتماد کرد . او فاقد اعتبار است. واشنگتن ازایران می خواهد به بیشتر ازمفاد توافقنامه موقت، تن بدهد. انجام این کار تا حد زیادی توافقنامه نهایی را خدشه دار می‌كند. تكلیف تحمیل تحریم‌های تازه نامشخص است. صادرات نفت ایران بیشتراز قبل هدف قرار خواهد گرفت. این اقدام  ازحمله نظامی آینده اسرائیل پشتیبانی می‌کند. انجام این کار شاید به معنی مداخله واشنگتن باشد. اگر ایران تلافی كند مطمئنا امریكا مداخله خواهد كرد.

لندمن می‌نویسد: خطرات را در نظر بگیرید. می‌تواند جنگ منطقه‌ای در بگیرد. اگر روسیه و / یا چین مداخله  كنند، جنگ جهانی امکان پذیر است. در این راه درگیری‌های بزرگی آغاز خواهد شد. شاید امسال یک جنگ دیگر به وجود بیاید . تمام طرف های بالقوه باید آگاه باشند. همه آنها باید از وقوع جنگ اجتناب كنند. واشنگتن و اسرائیل در جنگ پیشرفت می‌كنند. اگرجنگ منطقه ای دیگر آغازشود، آنها مسئول آن هستند. شاهین در هر دو کشور قدم فراتر نهادن از کبوترها . این که آیا جنگ بزرگتری رخ  بدهد یا نه  باید منتظر ماند و دید.

به گفته یکی از مشاوران ارشد مجلس سنا که نامش ذکر نشده ، برای رای گیری در صحن كنگره برنامه ریزی شده است. در 19 دسامبر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت :"ما فکر نمی کنیم این اقدام ضروری باشد. ما فکر نمی کنیم این قانون تصویب شود. اگر تصویب شود،رئیس جمهور آن را وتو می كند. ممکن است مهم نباشد که اوچه می كند و یا چه كار نمی كند. "اکثریت ضد وتو" در هر دو مجلس(سنا و كنگره) ممکن است  وتو او را باطل كنند.
یکی دیگر از مشاوران سنا فکر می کند  كه سازش بین کنگره و اوباما امكان‌پذیر است. او گفت، " لفاظی به کنار " " هر کس می‌تواند چیزی به دست آورد. دولت امریكا می‌تواند تا یک سال انعطاف پذیری لازم برای مذاکره  را به دست آورد. " " ایران می‌تواند از لغو محدود تحریم‌ها بهره‌مند شود، و کنگره سیاست تضمینی را كه ما به دنبال آن بوده‌ایم، كسب می‌كند. "

"اریک کانتور" رهبر اکثریت كنگره و "استنی هویر" دموکرات به طور مشترک قطعنامه‌ای در حمایت از اقدام مجلس سنا نوشتند. سناتور "تیم جانسون" ریاست کمیته امور بانکی مجلس سنا را بر عهده دارد. به طور معمول این كمیته  به قانون تحریم ها رسیدگی می‌كند . او گفت که برای "قانون ایران عاری ازتسلیحات هسته‌ای2013"  از طریق کمیته او اقدام نخواهد شد. این قانون به مسیر دیگری برای رای گیری نیاز دارد.

در 9 ژانویه ، صدای روسیه تیتر زد: " مذاکرات هسته ای ایران  و قدرت های بزرگ  در مسئله سانتریفوژهای تحقیقاتی به مشکل خورده . "  سانتریفو‍‍ژها گره اصلی هستند . "به ادعای یک دیپلمات غربی که نامش ذکر نشده : "به عنوان بخشی از توافق 24 نوامبر ایران مجاز به فعالییت  در بخش R & D( توسعه و تحقیقات) است ، اما از نصب سانتریفیوژهای جدید منع شده، مگر این كه نیاز به نصب آنها به جای سانتریفوژهای فرسوده باشد. " یک مقام سابق آمریکا گفت ایران به کشورهای گروه 1+5 اطلاع داد كه می خواهد به سانتریفیوژ های نسل جدید " IR- 2M " نصب كند.آنها نسخه‌های اصلاح شده دستگاههای نسل دوم هستند. 

به گزارش صدای روسیه، اكنون دیپلمات‌ها می‌گویند ایران می‌خواهد سانتریفیوژ پیشرفته تر از دستگاه‌های فعلی بسازد. سانتریفوژ برای ایران بسیار مهم است. ایران می‌خواهد حقوق توسعه و تحقیقاتی اش محترم شمرده شود. ایران می خواهد با آن هم مانند ده ها تن از دیگر کشورهای هسته ای برخورد  شود. ایران حق دارد بر سر این موضوع پا فشاری كند . واشنگتن از ایران می‌خواهد حقوق مشروع و قانونی خود را انكار كند.

بعضی از همان بهانه‌های قدیمی شنیده می‌شود. منتقدان ادعا می کنند، سانتریفیوژهای بهتر و سریع تر به معنی تهدید بیشتر تسلیحات هسته ای است! چگونه چنین چیزی می‌تواند وجود داشته باشد، وقتی که برنامه ایران کاملا صلح آمیز است ؟ این كه چگونه این موضوع حل می شود، باید منتظر ماند و دید.

طبق برنامه، روز 20 ژانویه، اجرای آزمایشی توافقنامه ژنو آغاز خواهد شد. حل نشدن مسئله سانتریفوژها آن را خدشه دار می‌كند. این که آیا در زمان باقی مانده این مسئله حل خواهد شد یا نه باید منتظر ماند و دید.

در ماه نوامبر گذشته ، جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت اگر کنگره تحریم های جدیدی تحمیل كند، توافق ژنو "مرده" است. آیپك از انجام این کار پشتیبانی می‌كند. کنگره عملا آیپك  را در تملك خود دارد.آیپك از دستور کار امپریالیستی اسرائیل حمایت می‌کند. آن یک نیروی شیطانی است. ایپك  لكه ننگی بر تاریخ بشریت است. آیپك یک عامل خارجی  ثبت نشده است كه غیر قانونی كار می كند، خیلی غیر مسئولانه فعالیت می‌كند، مخربانه این كار را می‌كند، جنگ را ترویج می‌كند، به صلح ضربه می‌زند، بشریت را تهدید می‌کند و اغلب اوقات چیزی آن را كه می خواهد به دست می آورد.

در تاریخ 10 ژانویه ، ایران و کشورهای گروه 1+5 دو روز مذاكره كردند. در 9 ژانویه ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران ، هلگا اشمیت معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، وندی شرمن معاون امور خارجه ایالات متحده در مورد مسائل حل نشده باقی مانده بحث و گفتگو كردند.  بنا به گفته عراقچی تاریخ دقیق اجرای توافقنامه ژنو بعد از نشست او با اشمیت است " . ظریف وزیر امور خارجه ایران " بر جدیت تهران در اجرای طرح اقدام مشترک تاكید كرد".

ظریف گفت " ما بسیار در مورد ادامه راه بر اساس طرح اقدام مشترک  مورد توافق وزرا  (هر دو طرف) در ژنو  بسیار جدی هستیم، و ما معتقدیم که پیشرفت و ورود به مرحله دشوار بعدی، یا به عبارت دیگر مذاکره و رسیدن به یک راه حل جامع ، از طریق تعهد طرف دیگر به توافق ژنو به طور کامل امکان پذیر است . "  او افزود:" مذاکرات هسته ای به طور جدی و با اراده سیاسی قوی در جریان است ؛هیئت كارشناسی ایران و گروه 1+5 دهها ساعت مذاکرات فشرده داشته اند و به نتایج مثبتی رسیده اند" .

احساسات ضد ایرانی دیرینه همچنان ادامه دارد. واشنگتن و اسرائیل مسئول آن هستند.  چند دهه خصومت با ایران باعث نگرانی است. سیاست دیرینه آمریکا تغییر نکرده است. این که آیا این بار اوضاع متفاوت است یا نه ، باید منتظر ماند و دید. واشنگتن باید به همه اثبات كند . سابقه امریكا امیدوارکننده نیست.

***  نظر نهایی
76 مقام سابق واشنگتن تندرو باقی مانده اند . آنها نومحافظه کار هستند. آنها صلح را تضعیف می كند. آنها از جنگ حمایت می‌کنند.

آنها خواهان سختگیری  کنگره علیه ایران هستند. آنها این کار را با نامه سرگشاده انجام داده‌اند. آنها رید رهبراکثریت سنا ، مک کانل رهبر اقلیت سنا و پلوسی رهبر اقلیت كنگره  را "مرد" خطاب قرار دادند.

 این موارد نشان می‌دهد که ایران با  چه مسائلی مواجه است . این نشانه بدی برای حل منصفانه مناقشه هسته ای است. احتمال مشكلات بیشتر نیز وجود دارد .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار