نمایشگاه پیکره های ذرتی در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران که تاکنون مورد استقبال زیادی قرار گرفته تا روز 28 دی در کافه گالری نیاوران پذیرای علاقمندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه پیکره های ذرتی از 12 دی ماه در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته و تاکنون مورد استقبال زیادی قرار گرفته و این نمایشگاه تا روز 28 دی در کافه گالری نیاوران پذیرای علاقمندان خواهد بود.
مریم لاری خالق این آثار است که با ترکیب هنرهای مختلف و صنایع دستی موفق به ساخت مجسمه‌هایی زیبا و چشم نواز می شود.

لاری در خصوص سبک کاری خودش گفت: هیچ گاه برای انجام کارهای هنری خودم را در چارچوب ضوابط سبک خاصی قرار نمی دهم و معتقدم که به تعداد تمامی هنرمندان می تواند سبک هنری ایجاد شود.
 
 
ابتدا بیوگرافی و توضیحاتی از سوابق هنریتان بگویید، چگونه به این کار علاقه مند شدید؟
 
 مریم لاری، متولد 1362، رشته تحصیلی ریاضی، مجسمه ساز (چوب و ذرت)، خیاط، نقاش، بافنده، طراح دکوراسیون داخلی و ... از کودکی به کارهای هنری علاقه مند بودم اما همیشه دوست دارم کاری را بسازم که از ایده و ابتکار خودم باشد و حس خودم باشد. و هیچ گاه برای انجام کارهای هنری خودم را در چارچوب ضوابط سبک خاصی قرار نمی دهم و معتقدم که به تعداد تمامی هنرمندان می تواند سبک هنری ایجاد شود.
 
سبک کارتان چیست؟
 
 این نمایشگاه، که سومین نمایشگاه پیکره های ذرتی بنده در سال 92 است در واقع آثاریست که از پوست ذرت ساخته شده و ابتکار خودم است و تا کنون نمونه ای از این کارها ساخته نشده است.
 
تجربه شرکت در جشنواره یا فستیوال های هنری را داشته اید؟
 
   خیر، تاکنون فقط نمایشگاه های انفرادی برگزار کرده ام و در جشنواره ای حضور نداشتم.
 
استقبال مخاطبان چطور بوده؟  با سبک کارتان آشنایی دارند؟
 
    در واقع به دلیل اینکه این کار نو هست و قبل از این مخاطبان در جایی ندیده اند زمانی که متوجه می شوند این کارها از پوست ذرت ساخته شده شگفتی خاصی در چهره شان نمایان می شود که این بازخورد آنها انرژی بسیاری به من می دهد و در همینجا باید عرض کنم که من اولین مجسمه های خود با این سبک 7 سال پیش ساخته بودم و هیچ وقت تا قبل از این تا این حد کار خودم را جدی نمی گرفته بودم، شاید به این دلیل که یکی از لذت های هنری من استفاده از دورریختنی ها است و کارهای متفاوتی با دورریختنی ها انجام می دهم این کار نیز در میان آنها تنها در حد ساخته 2 اثر برای خودم و چندتایی که به عنوان کادو به دوستانم داده بودم انجام شده بود.  
پس از آشنایی با همسرم (مهرداد نیکنام، فیلمنامه نویس و بازیگر) به قدری ایشان با حس لطیف هنریش از این سبک کار من تعریف کرد و چنان با هیجان از من می خواست که این کار را در چارچوب خانه محصور نکنم و کارم رو به دنیا معرفی کنم که باعث شد من هم با دید خاص تری به این سبک کارم توجه کنم و واقعاً از همسرم تشکر می کنم که تمام موفقیت خودم در این کار را مدیون او هستم و ارزشمندتر اینکه همسرم با طبع لطیف و هنری خودش برای تک تک کارهای من اسم هایی انتخاب کرده که بسیاری از بازدیدکنندگان با خواندن اسامی، ارتباط خاصی با کاراکترها برقرار می کنند.  
 
فقط در این رشته تخصص دارید یا سبک های دیگری هم کار می کنید؟
 
من کلاً کارهای هنری را دوست دارم و در زمینه های دیگری نیز چون مجسمه های چوبی، خیاطی، نقاشی، بافندگی و ... نیز فعالیت می کنم و حتی همیشه سعی می کنم وسایل مورد نیاز و یا لباس ها و ... دست ساز خودم باشند در واقع دوست دارم در حد امکان خودکفا باشم. البته با این تفاوت که معمولاً علاقه ای به کپی کارهای دیگران ندارم و سعی می کنم در هر زمینه ای اثری تولید کنم که انحصاراً از فکر و ایده خودم استفاده شده و همینطور که در قبل هم گفتم یکی از علاقه مندی های من ساخت لوازم تزئینی و یا لوازم مصرفی با دور ریختنی هاست و اینکه دوست دارم هر شیئی رو با دیدی متفاوت نگاه کنم تا بتوانم یک استفاده جدید از آن داشته باشم یعنی اینکه به طور مثال از دید من یک خودکار لزوماً تنها برای نوشتن نیست. اگر کمی روی آن تفکر کنیم می توانیم استفاده های جالبی از همان خودکار ساده داشته باشیم.
 
منظورتان از مجسمه های ذرت چیست، راجع به ذرت در کارتان بیشتر توضیح دهید.
 
به این دلیل اسم کارهای من پیکره های ذرتی هست که این مجسمه ها از پوست ذرت ساخته شده، که البته ویژگی های قابل ذکر کارها که می توانم به آنها اشاره کنم این است؛ مجسمه ها تماماً از پوست ذرت ساخته شده و هیچ اسکلت دیگری داخل آنها قرار ندارد. در حالت طبیعی پوست ذرت مثل الیاف طبیعی است، پس از گذشت 2 الی 3 ماه پوسیده شده و با کوچکترین اشاره ای از هم فرو می پاشند، در حالی که من پوست های ذرت به کار برده در کارهایم را ابتدا فرآوری می کنم و به موادی آغشته می کنم که از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند و شما می توانید سالیان متمادی این آثار را داشته باشید و حتی با پارچه خشک گردگیری کنید بدون وارد شدن آسیبی به کارها.
 
از شاخصه های دیگری که می توانم به آن اشاره کنم این است که من در کارهای خودم از پوست های رنگی استفاده نموده ام که به جرأت می توانم بگویم نزدیک به دو سال برای درآوردن رنگ پوست ها تحقیق کرده ام، به این دلیل که الیاف پوست ها خاصیتی هیدراته دارند و اگر داخل رنگ های گیاهی و الیاف گذاشته شود سریعاً اکسید شده و تنها رنگ حاصل قهوه ای می باشد، به طور مثال ساده ترین و شناخته شده ترین رنگی که معمولاً همه با آن آشنایی داریم پرمنگنات است و می دانیم که رنگ حاصل از این ماده بنفش است ولی در کمال حیرت زمانی که پوست ذرت را داخل پرمنگنات قرار دهید تنها رنگ حاصل قهوه ای است.
 در صورتی که بخواهیم روی پوست ها را با رنگ هایی چون اکرولییک، روغنی و ... رنگ آمیزی کنیم اول آنکه حس تصنعی به مجسمه می دهد و دیگر اینکه پس از خشک شدن پوست های ذرت ،رنگ ها پوسته شده و مقدار زیادی از آنها می ریزد و مقداری دیگر نیز در زمان گردگیری کردن به مرور از بین می رود
به همین دلیل برای آنکه اگر در آینده کپی کارهای من ساخته شد، برای تشخیص کار اصل که تمام مشخصات ذکر شده را دارا باشد و اینکه توسط خودم ساخته شده باشد از کار کپی شده، همراه هر اثر به خریدار شناسنامه ای ارائه می دهم تا بتوانم آثار خود را مجزا کنم.
آثار من با موضوعات خاصی از قبیل آئین و سنن ایرانی (به طور مثال: رقص چوب، که گروه رقصنده های خراسانی هستند) مشاغل گوناگون (به طور مثال: هنر هفتم، که گروه فیلمبرداری هستند) هنری (به طور مثال: دلشدگان، گروه موسیقی سنتی) و حس زندگی (به طور مثال: رسم عاشقی، مهر مادری) شکل گرفته و سعی می کنم این حس را در مخاطب ایجاد کنم.
 
 
از برگزاری این نمایشگاه در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران راضی هستید؟
 
بله .  نمایشگاه بسیار خوبی داریم  که تا 28 دی ماه میزبان علاقمندان است. با توجه به واکنش بازدیدکنندگان انرژی خاصی بهم داده می شود و یک پیامی که معمولاً به بازدیدکنندگان خود می دهم این است که از این پس زمانی که دارید از خوردن بلال لذت می برید مواظب پوست های آن هم باشید، ممکن است یکی از همین شخصیت ها در داخل پوست ذرت شما مخفی شده باشد. که در اصل هدف من از این پیام در واقع این هست که ذره ذره آفرینش با ارزشه و ما چقدر به بعضی از آنها بی اعتنا هستیم در صورتی که می توانیم با کمی خلاقیت و کمی تأمل همان چیزی که بی مصرف به نظر می رسد تبدیل به اثری کنیم و از داشتن آن لذت ببریم.
 
 
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران  
www.fniavaran.ir

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار