رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: منطقه سیستان بالاترین میزان بروز سیل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، دکتر علی اکبر نصیری افزود: سالانه حدود 450 مورد جدید به شمار بیماران سل در منطقه سیستان افزوده می شود.

وی تصریح کرد: با هدف مقابله با گسترش بیماری سیل برای نخستین بار در کشور از سال 90 اجرای طرح خانه به خانه سل در تمام مناطق سیستان به غیر از شهر زابل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد : در صورت تامین اعتبار و بر طرف شدن مشکل کمبود نیرو اجرای طرح خانه به خانه سل از سال آینده در شهر زابل آغاز می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل افزود: بهورزان، کاردانان و کارشناسان مراکز بهداشتی شهری و روستایی شمال سیستان و بلوچستان موظف هستند هر سه ماه یک بار با مراجعه به درب منازل شهروندان نسبت به آموزش مقابله با بیماری سل و بیماریابی اقدام کنند و در صورت مشاهده علائم بیماری اقدامات لازم برای درمان را انجام دهند.

نصیری بیان کرد : از زمان اجرای این طرح تا کنون در منطقه سیستان سطح تشخیص این بیماری در مراحل اولیه نسبت به سال های قبل 40 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در سال 91 با مراجعه بهورزان و کاردانان به درب منازل 117 بیمار مبتلا به سل در منطقه سیستان شناسایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه تمام هزنیه های تشخیص، بیماریابی و درمان سل رایگان است افزود: در چهار سال گذشته 15 تا 20 مورد بیماری مقاوم به درمان در منطقه سیستان وجود داشتند که امکان درمان آنان با داروهای عادی نبود و برای درمان تخصصی تر به صورت کاملا رایگان به تهران منتقل شدند.

وی با بیان اینکه سل ریوی شایع ترین نوع این بیماری در منطقه سیستان است گفت: انتظار داریم از سال 93 به بعد نتایج مثبت اجرای طرح خانه به خانه سل را مشاهده کنیم و با کاهش بروز این بیماری در منطقه رو به رو شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل از مردم سیستان خواست در صورت مشاهده علائم بیماری سل از جمله سرفه مداوم بیش از دو هفته، تعریق شبانه و کاهش وزن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزش بادهای موسمی 120 روزه و شدت گردو غبار در منطقه سیستان موجب افزایش شمار بیماران مبتلا به تنگی نفس و سل شده است.

به گفته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خشک شدن تالاب بین المللی هامون و وزش تند بادها موجب آلودگی هوا تا 20 برابر حد استاندارد نیز شده است.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: سیستان ، بیشترین ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.