مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم، مهم‌ترین مشکل سد کوچری را تملک نشدن اراضی روستای کوچری ذکر کرد و گفت: این سد از نظر فنی و سازه ای آماده بهره برداری است و امیدواریم در سال 93 آبگیری شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سید حسن رضوی   در جلسه شورای اداری استان قم که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به شرایط تامین آب قم و انتقال حوزه به حوزه آب اشاره کرد و گفت: پروژه ای که 10 سال از ابتدا پیش بینی می شد زمان اجرای آن طول بکشد از اواخر دهه 80 شروع شد و در حال حاضر بیش از 3 تابستان به بهره برداری رسیده و 230 میلیون متر مکعب آب به قم انتقال داده شد.


وی اظهار کرد: هدف اصلی فازهای یک و دو این طرح، مقابله با خشکسالی، جلوگیری از جیره بندی آب و بهبود نسبی کیفیت آب بوده است.

رضوی تصریح کرد: سازه ای که در راستای بهره برداری پروژه می تواند کار را انجام دهد سد کوچری است که از نظر فنی و سازه ای آماده بهره برداری است اما در تملک روستای کوچری با مشکلاتی مواجه شده ایم.

مطلوب بودن شرایط آب و هوایی و ریزش نزولات آسمانی

مدیرعامل آب منطقه ای استان قم ریزش‌های جوی در محدوده حوزه برداشت آب (الیگودرز) را نسبت به 6 سال گذشته مطلوب توصیف کرد و گفت: اگر مخازن ما در کوچری و 15 خرداد آماده شود امسال حتی امکان انتقال 180 متر مکعب آب از حوزه به حوزه وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای اجرای طرح انتقال آب 1350 میلیارد تومان در یک دهه گذشته هزینه شده و پیش بینی می شود تکمیل این طرح نیاز به 150 میلیارد تومان داشته باشد.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای قم، ارزش ریالی 1500 میلیارد تومان که برای این پروژه هزینه می‌شود معادل 5 هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: حدود هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که پیش بینی می شود این طرح ها تا پایان برنامه پنجم به بهره برداری برسد.

سرانه مصرف انرژی و آب در ایران سه برابر کشورهای دنیاست

رضوی با بیان اینکه توسعه زیرساختهای بخش آب و فاضلاب از نظر رشد شرایط خوبی پشت سر گذاشته است تصریح کرد: متاسفانه سرانه مصرف انرژی، آب و حتی نوشابه در ایران نسبت به کشورهای دنیا بین دو تا سه برابر است.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ استفاده صحیح از آب تأکید کرد و افزود: اگر بنا باشد مصرف آب مثل سال 92 نزدیک به 10 برابر رشد داشته باشد پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز هم نمی‌تواند آن‌گونه که باید نظر مردم را تامین کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با اشاره به مصرف یک میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی قم خواستار اجرای طرح هایی شد که کمترین میزان استفاده از آب و بیشترین سودآوری و بهره وری را دارد.

رضوی شرایط آب و هوایی در کشور را امیدوارنه توصیف کرد و گفت: اگر پروژه‌های بخش آب اجرا شود می‌توانیم بگوییم شرایط ما در سال 93 بهتر از 92 خواهد بود./س

برچسب ها: قم ، سد ، کوچری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.