محسن حسن‌زاده با بهره‌گیری از استعداد و نبوغ هنری بازیگران مطرح نمایش قم، طلسم اجرای نمایش «فرجام سفر طولاني طوبا» را که نمایشنامه آن اوايل دهه 70 توسط علیرضا نادری نوشته شده و تاکنون اجرا و چاپ نشده، شکست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، نمایش "فرجام سفر طولانی طوبا" که زمان اجرای آن 110 دقیقه است، در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه می‌رود.


محسن حسن‌زاده مدتی نمایشنامه این اثر را که با گویش قمی و موضوعی اجتماعی تولید شده، در تهران تمرین کرد اما به نتیجه مطلوب نرسید. او تمرینات این نمایش را از حدود دو ماه پیش با بازیگران قمی که به نوع کار آنها ایمان داشت آغاز کرده است.

از ویژگی‌های این نمایش، نقش آفرینی بازیگران حرفه‌ای و باتجربه نمایش استان است به گونه‌ای که تعدادی از آنها در سال‌های اخیر نمایش‌های فاخر و پرمخاطب را کارگردانی کرده‌اند. از جمله این بازیگران احمد سلیمانی است که از سال 88 با کارگردانی نمایش «شام آخر» 5 حضور موفق بین المللی داشته و سعی کرد به عنوان سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی، فرهنگ صلح و دوستی ایران اسلامی را در کشورهای مختلف ترویج دهد.

در بررسی حضور نمایش‌های تولید شده قم در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نام نمایش شام آخر در بیست و هشتمین دوره این جشنواره بین‌المللی (در سال 88) دیده می‌شود.

امسال هم تعدادی از عوامل تاثیرگذار نمایش شام آخر در نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» گردهم آمده‌اند تا نبوغ هنری خود را برای پرآوازه کردن جایگاه قم در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به رقابت بگذارند.

روايت عشق نافرجام چوپان

اهمیت حضور بازیگران مطرح استان در این نمایش به گونه‌ای است که محسن حسن‌زاده در گفتگویی اظهار کرد: من و گروهم براي به صحنه بردن اين اثر خيلي سختي کشيديم و چون اراده کردم که اين نمايش را اجرا کنيم مشکلات را هم به جان خريده‌ايم اما سواي از جشنواره نگاه ما به ديده شدن و اجراي عمومي اين اثر است. اگر حمايت بازيگرانم از جمله احمد سليماني را در کنار خود نداشتم با در نظر گرفتن تمام مشکلات اين اثر از جمله تعدد بازيگر و موارد ديگر اين نمايش به فرجام نمي‌رسيد.

به گفته وی، نمايش در مقطع زماني سال‌هاي نزديک به انقلاب رخ مي‌دهد و درباره اهالي يکي از روستاهاي شهري کويري است که در بستر روايت عشق نافرجام چوپان ارباب ده به دختري به نام طوبا، فرهنگ زندگي آدم‌هاي اين روستا مورد توجه قرار مي‌گيرد.

اگرچه نمایش «فرجام سفر طولاني طوبا» تاکنون به صحنه نیامده، اما محسن حسن‌زاده نمایشنامه آن را در پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی خوانش کرده است. همان نمایشنامه خوانی موفق که پس از یک ماه تمرین هنرمندان قمی انجام شد، کارگردان را به این نتیجه رساند که با توجه به فرهنگ ارتباطي شخصيت‌ها و شناساندن لهجه و لحن آوايي خاص که در متن مشخص بود عکس‌العمل تماشاگر در اين نمايشنامه‌خواني برايش بسيار اهميت داشت که خوشبختانه بازخورد مثبتي از تماشاگران گرفته است.

بازیگران و کادر اجرایی

علاوه بر احمد سلیمانی، مجید امیری، مهدی نیک‌روش، حمید لاجوردی، جواد پیروزی، حسن اردستانی، محمد کربلایی، سید جواد هاشمی‌نژاد، مصطفی چالوک، مهدی جوانمرد، زکیه بهبهانی، الهام رسولی، صدیقه مشایخی، فائزه حسینی، زینب آهنگ، زینب طاهری، آزاده سلمانی، سمیه زینلی و نرجس نائینی از بازیگران این نمایش هستند.

تاکنون کمتر نمایشی در استان قم تولید و اجرا شده که این تعداد بازیگر مطرح در آن ایفای نقش کرده باشند.

دستیار کارگردان و برنامه‌ریز نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» را سعید برجعلی و طراحی صحنه را سعید حسنلو عهده دار است. همچنین مهدی نیک روش و محمدرضا آزاد همانند نمایش شام آخر به ترتیب طراح لباس و طراح نور هستند.

مدیر اجرایی این نمایش محسن آقا حسنی، مدیر صحنه آن علی عابدی و ابوالفضل مرادی و منشی صحنه این نمایش را محمد حاجی بابایی برعهده دارند.

اجرا در هفته وحدت

نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» توسط حوزه هنری قم تولید و آماده نمایش در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.

این جشنواره که با استقبال گروه‌های مختلف نمایشی همراه است همزمان با هفته وحدت و در آستانه فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی از 24 دی تا 12 بهمن ماه برگزار می‌شود.

به گفته مسئول روابط عمومی حوزه هنری قم 23 گروه نمایشی برای شرکت در بخش چشم انداز تئاتر ایران به مرحله بازبینی رسیده‌اند که از میان آنها، 12 نمایش به مرحله نهایی راه یافته‌اند./س
برچسب ها: قم ، طلسم ، فرجام ، سفر ، طوبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.