دیپلمات ها در تهران می گویند تحریم جدید سنا علیه ایران ظرف چند دقیقه به عمر توافق ژنو پایان خواهد داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از ایران هسته ای در هفته گذشته و با تلاش پس پرده اما بسیار جدی اسراییل و عربستان سعودی، جمعی از نمایندگان مجلس سنای امریکا اعلام کرده اند که آماده هستند قانون جدیدی در تحریم ایران تصویب کنند که از دولت امریکا می خواهد در صورت عدم پای بندی ایران به مفاد طرح اقدام مشترک توافق شده در ژنو بلافاصله تحریم هایی را علیه ایران به اجرا بگذارد.

رابرت منندز که به تازگی اخبار مفصلی از پرداخت حقوق کلان ماهانه به وی از سوی آیپک منتشر شده، صحنه گردان این بازی است و سناتور مارک کرک هم او را یاری می کند.

دولت امریکا می داند که تصویب چنین تحریمی نقض صریح توافق ژنو و در نتیجه پایان دیپلماسی با ایران است و به همین دلیل رسما اعلام کرده است که هرگونه قانون تحریم جدید را وتو خواهد کرد.

علاوه براین، وزارت خارجه امریکا سعی کرده با به راه انداختن یک کمپین تبلیغاتی حامیان این تحریم را «سوق دهندگان امریکا به سمت جنگ» خوانده و به استفاده از فشار افکار عمومی آنها را به انصراف از تصمیم خود وادار کند.

موافقان تحریم ها همانطور که رابرت منندز در واشینگتن پست نوشته عقیده دارند این تحریم ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده بنابراین تحریم های بیشتر می تواند به مثابه نوعی بیمه دیپلماتیک عمل کرده، ایران را پای میز نگه دارد و آن را به واگذاری امتیازهای بیشتر وادار نماید.

دولت امریکا متقابلا معتقد است این تحریم ها با تضعیف جریان غربگرا در ایران شانس دیپلماسی را برای همیشه از بین خواهد برد.

برخی تحلیلگران در تهران که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده پیش بینی قاطعی در این باره که آیا این قانون جدید تصویب خواهد شد یا نه، نداشتند، ولی عموما معتقد بودند که شانس تصویب تحریم های جدید به بیش از 50 درصد نرسیده است.

از آنجا که دولت اوباما تهدید کرده قانون جدید را وتو می کند، برخی اعضای سنا تلاش دارند با افزایش تعداد موافقان این قانون به بیش از دو سوم اعضای سنا، اختیار قانونی رییس جمهور برای وتوی آن را ملغی کنند.

اگرچه رسانه  های دست راستی در امریکا سر و صدای فراوانی در این باره به راه انداخته اند که کنون بیش از دو سوم از اعضای سنا با این تحریم ها موافقند و به آن رای خواهند داد ولی منابع مستقل هنوز این موضوع را تایید نکرده اند.

تصویب چنین تحریمی مخصوا اگر با رای بیش از دو سوم سناتورها باشد –در حالی که دموکرات ها اکثریت سنا را در اختیار دارند- به معنای بروز چالش سیاسی بسیار بزرگی برای اوباما خواهد بود و عملا دولت امریکا را به عنوان طرفی ضعیف جلوه خواهد داد که قادر به حفظ تعهدات بین المللی خود نیست.

در عین حال برخی تحلیلگران حدس می زنند در دقیقه 90 معامله انجام خواهد شد و دولت با واگذاری برخی امتیازها به کنگره از جمله تقویت فرآیند به روز رسانی تحریم های قبیلی علیه ایران و همچنین سخت گیرانه تر کردن شرایط خود برای توافق نهایی، سنا را از تصویب این قانون منصرف خواهد کرد.

متقابلا این تحریم ها توجیه کافی و بسیار متقاعد کننده ای در اختیار ایران می گذارد که از توافق ژنو خارج شود و همچنین به بسیاری از اعضای جامعه جهانی جرئت و توجیه عدم اجرای تحریم ها را هم اعطا می کند.

دیپلمات ها در تهران می گویند اگر چنین تحریم هایی تصویب شود، تصمیم گیری در تهران برای خروج از توافق ژنو بیش از چند دقیقه به طور نخواهد انجامید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.