به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شور ای اسلامی شهر تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در جریان برگزاری سی و هفتمین جلسه خود بخش مربوط به احکام درآمدی برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران را بررسی و به تصویب رساندند.
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به تشکیل کمیسیون تلفیق در هفتهای که گذشت و بررسی مواد مربوط به احکام درآمدی برنامه 5 ساله دوم در این کمیسیون گفت: آنچه در این جلسه مورد بررسی و در نهایت به رأی گذاشته خواهد شد، مواد 135 تا 146 برنامه 5 ساله دوم شهرداری است که احکام درآمدی را شامل میشود.
وی در ادامه به قرائت مادههای مذکور پرداخت که اعضا شورا بعد از اصلاح بند به بند این احکام نسبت به رأیگیری آنها اقدام کردند.
براساس این گزارش در مواد احکام درآمدی این برنامه موضوعاتی از جمله اینکه، شهرداری تهران مجاز است برای تأمین مالی پروژههای نیازمند به اعتبارات ارزی و همچنین استفاده از سرمایههای بخش خصوصی و بازارهای مالی داخلی و خارجی در چارچوب قوانین و مقررات اقدام به اخذ وام از بانکهای داخلی و خارجی کند به شرط آنکه میزان تعهدات باز پرداخت اقساط وامهای دریافتی هر سال از 10 درصد بودجه عمومی شهرداری تهران بیشتر نباشد در نظر گرفته شده است.
همچنین در بخش دیگری شهردار مکلف شده است، به منظور استفاده بیشتر از توانهای مالی درآمدی متعلق به شهرداری حداکثر تا پایان سال نخست برنامه طرح، ساماندهی اماکن، املاک و مستغلات استیجاری و قابل استیجار موجود را با تاکید بر مواردی از جمله؛ تشکیل بانک اطلاعات مکانی اماکن، املاک و مستغلات استیجاری به منظور ایجاد قابلیت به هنگام سازی اطلاعات درخصوص، مکان، شرایط خصوصی قراردادها، گزارش کارشناسان رسمی، مساحت، زیربنا، ارزش اجاری با توجه به کاربری و نیز شناسایی تمامی اماکن و مستغلاتی که طبق قراردادهای موجود ملزم به پرداخت اجاره به شهرداری هستند با بروز رسانی نرخ املاک متناسب با ارزش روز و لحاظ کردن نرخ تورم سالانه، تهیه کرده و پس از آن نسبت به انتخاب بهرهبردار از طریق برگزاری مزایده و عقد قرارداد اقدام کرده و گزارش عملکرد سالانه را به شورای شهر ارائه دهد.
گفتنی است بررسی ماده 142 این احکام درآمدی که به ایجاد سامانه قیمت گذاری بزرگراهها، زیر ساختهای حمل و نقل و محدوده طرح ترافیک و استفاده از درآمدهای حاصل در بخش حمل و نقل عمومی با اولویت توسعه ریلی اختصاص داشت، بیشترین وقت جلسه را به خود اختصاص داد.
احمد حکیمی پور نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با تأکید بر اینکه، اجرای چنین طرحی بدون مطالعه و پشتوانه کارشناسی بار روانی بر جامعه تحمیل خواهد کرد، گفت: در شرایطی میتوان برای تردد شهروندان در معابر بزرگراهی و اتوبان ها و یا تونلها محدودیت ایجاد کرد که مسیرهای جایگزین پیش بینی شده باشد. اگر وجود این ماده جنبه مطالعاتی دارد ما هیچ مخالفتی با آن نداریم.
اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران نیز تاکید کرد: پیام این بخش از احکام درآمدی برنامه 5 ساله دوم، ایجاد محدویت است. باید راههای عبور از ایجاد این محدودیتها نیز باز باشد. بنابراین پیشنهاد میشود متن ماده 142 در جهت اجرای مطالعات بیشتر، اصلاح شود.
معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا اما با قاطعیت بیشتری یادآور شد، در شرایطی که این بزرگراهها و تونلها از عوارض پرداختی شهروندان ایجاد میشود، چه دلیلی وجود دارد که برای عبور از آنها نیز از مردم عوارض گرفته شود.
آباد همچنین تأکید داشت تا برای این موضوع درحد مطالعه گام برداشته شود.
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز در جهت حمایت از وجود چنین حکم درآمدی در برنامه 5 ساله دوم، گفت: شهرداری اگر در جهت اجرای این پیشنهادات پیشگام باشد، راهی در آمدزا برای سایر کلان شهرها باز خواهد شد. ضمن آنکه بخش اعظمی از شهروندان وسیله نقلیه شخصی ندارد در حالی که عوارض شهر را نیز پرداخت میکنند. بنابراین چرا این افراد هزینههای شهروندان دارای خودروهای شخصی را بپردازند.
در نهایت اعضا شورا با اصلاحاتی ماده 142 احکام درآمدی را به تصویب رساندند. برهمین اساس این ماده شهرداری تهران را مکلف خواهد کرد تا به منظور کاهش ازدحام ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی در بزرگراهها، کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بی مورد خودروهای شخصی و افزایش اقبال به وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین دریافت هزینه ساخت زیر ساختهای حمل و نقل درون شهری از قبیل پلها و تونلها از استفاده کنندگان شخصی آنها، ضمن فراهم نمودن زیرساختها و پیشبینی ساز و کار اجرایی، نسبت به ایجاد سامانه قیمت گذاری بزرگراهها، زیر ساختهای حمل و نقل و محدوده طرح ترافیک تا پایان سال اول برنامه مطالعه و ارسال لایحه در سال دوم برنامه اقدام نموده و درآمد حاصل از این طریق را به منظور توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت توسعه ریلی و یا جبران هزینههای احداث زیر ساختهای ویژهای چون پلها و تونلهای درون شهری استفاده کند.
همچنین در ادامه بررسی احکام 12 گانه درآمدی شهرداری تهران در برنامه 5 ساله دوم، پیشنهادی از سوی اسماعیل دوستی-نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا مبنی بر احداث پارکینگ های طبقاتی در رینگ ترافیکی شهر و مرکز شهر ارائه شد.
احمد دنیا مالی در دفاع از پیشنهاد مذکور گفت: طی 8 سال گذشته بارها صحبت از جهاد در ساخت پارکینگ از سوی شهرداری تهران مطرح شد که بنا به دلایلی، تحرک جدی را در ساخت پارکینگ شاهد نبودیم. این در حالی است که با اجرای برخی سیاستهای تشویقی در جهت نوسازی بافتهای فرسوده به خصوص دریافت مرکزی شهر، بار ترافیکی و تراکم جمعیتی این مناطق افزایش یافته است. به طوری که در روزهایی از هفته بخشهای مرکزی و هسته ایی شهر بیشتر به پارکینگ شبیه است و بنابراین ضرورت دارد که در برنامه 5 ساله دوم تاکید بیشتری بر ساخت پارکینگ شود.
علیرضا دبیر- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اما معتقد است ساخت پارکینگ بحث هزینهایی دارد و جایش در احکام هزینهایی برنامه 5 ساله دوم است.
وی در این زمینه تاکید کرد: از احداث پارکینگ نباید توقع درآمد داشت چرا که باید سیاستهای تشویقی نیز در جهت گرایش سرمایه گذاران در این بخش و استفاده از شهروندان از این پارکینگ ها تدوین شود.
در نهایت اعضا شورا با رأی خود موافقت کردند که پیشنهاد مذکور به عنوان بخشی از احکام درآمدی 5 ساله دوم شورا در نظر گرفته شود.
برهمین اساس در این پیشنهاد شهرداری موظف شده است، از آغاز اجرای برنامه 5 ساله دوم تا پایان سال سوم نسبت به احداث پارکینگهای طبقاتی در مبادی ورودی و مجاورت ترمینالها و نیز در ایستگاههای مترو اقدام کند و در آمد حاصله را صرف هزینههای حمل و نقل عمومی کند.
اصرار شورا بر احصاء لایحه درآمدهای پایدار در دولت
همچنین در این جلسه پیشنهادی از سوی رحمتالله حافظی – رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا درخصوص تدوین لایحهایی در جهت شناسایی منابع درآمدی پایدار شهر از سوی شهرداری که به شورا ارائه شود، داده شد که پیرامون این موضوع نیز مباحث گوناگونی از سوی اعضا شورا و مدیران شهرداری ارائه شد.
مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در این خصوص یادآور شد؛ لایحه درآمدهای پایدار را شهرداری تهران در دوره سوم به شورا ارائه کرد و به تصویب هم رسید. نکته اصلی این است که دولت هم باید درآمدهای پایدار کلان که شامل سایر شهرهای کشور می شود را تدوین کرده و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
چمران خاطر نشان کرد: با توجه به سوابق گذشته و پیشنهاداتی که شورای شهر تهران در جهت اختصاص بودجههای در ارتباط با فاضلاب، برق و گاز وجود دارد. میتوان موضوع مذکور را در غالب پیشنهادی به دولت در جهت احصاء و بازشناسایی و در نهایت ارائه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.
حسین محمد پورزندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز با اشاره به سابقه 31 ساله لایحه درآمدهای پایدار و رسوب آن در کمیسیونهای زیربنایی دولت از سال 1361 تاکنون گفت: لایحه در آمدهای پایدار در سال 61، در هیئت دولت مطرح شد چرا که در آن زمان مجلس شورای اسلامی وقت، دولت را مکلف کرده بود لایحه مذکور را تهیه و جهت تصویب به مجلس ارائه دهد که از آن زمان تاکنون علی رغم اینکه پیش نویس آن در دولت وقت تهیه شده بود اما کماکان در کمیسیونهای زیربنایی دولت بلاتکلیف باقی مانده است.
وی تأکید کرد: اگر مدیریت شهری تلاش کند تا این لایحه به مجلس ارائه شود، نظام نامه جامع مالی برای تمام شهرهای کشور تهیه خواهد شد.
اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران شورا نیز پیشنهاد داد، این موضوع در کارگروه مشترکی که میان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی شهر ایجاد شده است، بررسی شود و یا اینکه موضوع از طریق شورای شهر تهران،پیگیری و در نهایت از کانال شورای عالی استانها به مجلس برده شود.
بر همین اساس و با توجه به ارائه نظرات متفاوتی در این زمینه مقرر شد، متنی کارشناسی با تأکید بر پیگیری مصرانه از سوی شورا تهیه شده و در جلسات آتی شورا درخصوص آن نظرسنجی صورت گیرد.
آباد: آنتنهای مخابراتی همچنان بی قانون نصب میشوند
معصومه آباد رییس کمیسیون ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در جریان سی و هفتمین جلسه شورا با اشاره به اجرای ناقص قانون ساماندهی آنتنهای مخابراتی متذکر شد: در مناطق آنتنهای مخابراتی وجود دارد که کماکان شاهد تخلفات در نصب و جابجایی آنها هستیم.
وی خواستار شد تا نسبت به این موضوع رسیدگیهای لازم را انجام دهد.
احمد مسجدجامعی- رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز یادآور شد؛ متأسفانه عدم رعایت مصوبه شورا در این زمینه وجود دارد، در حالی که شورا در این زمینه اسنادی دارد و طبق توافقات صورت گرفته بین شهرداری و مخابرات قرار بود، جانمایی برای نصب این آنتنها با در نظر گرفتن جوانب بهداشتی و اولویت سلامت شهروندان باشد.
وی از کمیسیون نظارت شورا خواست تا مستندی در ارتباط با چگونگی اجرای مصوبه ساماندهی نصب دکلها و آنتنهای مخابراتی تهیه کرده و به شورا ارائه دهد.
مختاباد: درصد رعایت ایمنی در کشور پایین است
عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورا نیز با ابراز تأسف از بروز حادثه فیلمبرداری معراجیها گفت: درصد رعایت نکات ایمنی در کشور پایین است: در دنیا هزاران ساعت فیلم جنگلی با صحنههایی بسیار پرخطرتر از اتفاقات جبههها ساخته میشود اما کمترین آسیب را دارند. در اینجا به دلیل اینکه نکات ایمنی رعایت نمیشوند شاهد از دست دادن جان انسانها هستیم.
وی همچنین نسبت به بروز برخی ناامنیها در تهران متذکر شد و افزود: نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای ایجاد امنیت در شهر بکار میگیرد، اما نیاز است که از سایر ارگانها و نهادهای اجرایی در شهر نیز نسبت به ایجاد امنیت اقداماتی انجام دهد.
مختاباد پیشنهاد داد تا از مسئولان نیروی انتظامی دعوتی به عمل آید تا ضمن ارائه گزارشی در حوزه اجرای امنیت شهری، رایزنی نیز درخصوص بکارگیری از توان سایر دستگاهها در این جهت صورت گیرد.
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز درخصوص مستحدثات در پارکها، گفت: ماده واحده ایی در قانون شهرداریها وجود دارد که براساس آن ایجاد هرگونه مستحدثات (پارکهای تهران، حتی به نام پارک شهر (سنگلج) نیز اشاره کرده است) اکیداً ممنوع است و همچنین با یک تبصره آن قانون را به کل پارکهای کشور نیز تعمیم داده است، بنابراین اکنون در فاصله 15 متری محل بازی کودکان در پارکی اقدام به قطع درختان و ساخت پایه آنتن کردهاند که این کار مغایر با قانون است.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز از هیئت رئیسه شورا خواست تا همانگونه که شورایاران در جلسات شورا گزارشی از عملکرد خود در محله را ارائه میکنند، نمایندگان شورا در «مجامع موضوع قانونی» نیز گزارشی از فعالیتهای خود را به شورا ارائه کنند.
مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جشنواره عمار نماد مشارکت های مردمی در عرصه هنر است، گفت: این جشنواره در سال 89 با 20 فیلم آغاز به کار کرد و امسال با 1000 فیلم از سراسر کشور و 70 کشور دیگر کار خود را انجام داده است، که این کار میتواند مدل خوبی از مشارکت مردم در عرصه هنر را احیا کند.
وی در ادامه افزود: درخواستم از اعضای شورا این است که از ردیف های که برای کمک به کسانی است که درعرصه هنر فعالیت خود جوش دارند، برای این گونه فعالیتها نیز در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/