تکدی‌گری در طول چند سال اخیر در شهرستان‌های مهاجرپذیر از جمله شهریار و شهر جدید اندیشه افزایش چشم‌گیری داشته و به بلای جان مردم این شهرستانها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تکدی‌گری یا در اصطلاح عامیانه آن "گدایی کردن"، پدیده‌ای است که کارشناسان امور اجتماعی آن را دستاورد نامطلوب افزایش چشمگیر قیمت‌ها ، تورم و بیکاری، فقر و اعتیاد و ... در یک جامعه می‌دانند.

دستاوردی که بسیاری ازعواقب ناگوار و ناپسند اجتماعی دیگر از جمله فساد، سرقت و اعتیاد را نیز به دنبال دارد و موجب افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد که ممکن است به همین واسطه اتفاقات ناگوار دیگری در جامعه شهروندان را تهدید کند.

بدیهی است، رشد چشمگیر قیمت‌ها و فشار مالی ناشی از تورم طی چند سال اخیر عاملی موثر در رشد این پدیده ناپسند در کشور به ویژه شهرستان‌های محروم‌تر شده است.

این درحالی است که مهاجرت ناگهانی و البته غیر قانونی بسیاری  از مردم کشورهای همسایه نظیر پاکستان به ایران نیز بر وخامت امر افزوده و به عبارت دیگر "قوز بالا قوز" شده است.

 یکی از مناطقی که علاوه بر دارا بودن تعداد چشمگیری از متکدیان تبدیل به مکانی امن برای این مهاجران شده، شهرستان شهریار و شهر جدید اندیشه است، به گونه‌ای که این روزها شهروندان  شهر جدید اندیشه و شهریار در رفت و آمدهای خود شاهد آمد و شد افراد غیر بومی هستند که عموما با دردست داشتن نوزاد از حال رفته‌ای ملتمسانه در خیابان‌های این شهر گام بر می‌دارند.

به طور قطع دیدن صحنه‌ای که در آن از کودکان و نوزادان برای تحریک احساسات مردم سوءاستفاده می شود از تحمل هموطنان نوع‌دوستمان خارج است و این خود بهترین عاملی است که فرصت‌طلبان از آن بهره می‌جویند.

به واقع شاید دیدن کودکان نیمه برهنه در زمستان و تابستان که بر تکه‌ای مقوا نشسته و با ظاهری بیمارگونه از رهگذران تمنای اندک پولی می‌کنند، صحنه‌ای نباشد که حتی با بارها دیدن آن تکراری شده و یا تاثیرگزاریش بر ذهن مردم کمرنگ شود.

نوزادان از حال رفته‌ای که در تابستان از فرط گرما در آغوش زنان کولی به خواب رفته و یا بهتر بگوییم خوابانده شده‌اند تا دل هر پدر و مادری را به درد بیاورد، براستی صحنه‌ای است دلخراش برای رهگذارانی که خود از صبح  تا شب در پی نان شبی برای فرزندانشان هستند.

شهرستان شهریار به خودی خود یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای کشور است که متاسفانه بسیاری از این مهاجرت‌ها به جرم‌ها و تخلفات زیادی نیز منتهی می‌شود و لذا ساماندهی امور اجتماعی شهرستان را برای مسئولان سخت می‌کند.

اما به طور قطع تمامی شهروندان این منطقه خواستار زندگی در شهری آرام، امن و بدون معضلات اجتماعی هستند و شاید جمع آوری متکدیان از سطح شهر یکی از ساده‌ترین و اولی‌ترین تقاضاهای این شهروندان است.

از این رو انتظار می‌رود، مسئولان شهرستانهای شهریار و اندیشه با توجه و نظارتی ویژه در این امر و اقدامی موثر و کارامد همچون اجرای طرح سلامت اجتماعی چهره شهر را از این متکدیان که اغلب آنها سودجویانی بیش نیستند، پاک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار