اگر دوست دارید با یکی از صورت فلکی‌های معروف آسمان آشنا شوید و بتوانید به راحتی در آسمان آن را رصد کنید، این مطلب را بخوانید.

hdبه گزارش خبرنگار گروه فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران، یکی از صورت فلکی‌های بزرگ آسمان که در فصل زمستان به راحتی در آسمان دیده می‌شود صورت فلکی جبار یا شکارچی نام دارد که دارای ستارگان پر نوری آسمان تاریک است.

این صورت فلکی در این شب‌ها حدود ساعت ۲۲ بالای سرمان در آسمان جای گرفته و یافتن کمربند جبار بسیار در آسمان پر ستاره آسان است زیرا این کمربند از سه ستاره اصلی پر نور که در امتداد یکدیگر به صورت اریب جای گرفته‌اند، تشکیل شده و قدر آن‌ها با هم برابر است و از راست به چپ با نام‌های مِنطَقه، نِظام و نِطاق معرفی شده‌اند.






 زیر کمربند این شکارچی آسمانی شمشیر شکارچی جای گرفته که ستارگان آن در یک خط افقی طوری قرار گرفته‌اند که انگار این سه ستاره‌ از بقیه ستارگان آن پرنور‌تر است و پرنورترین‌ ستاره میان آن‌هاشان نَیِّرُ السیف نام دارد که پایین‌ترین ستاره در این خط افقی است و میان این سه ستاره دو سحابی M۴۳ و M۴۲ قرار گرفته که برخی از ناظران به دلیل پر نور بودن این سحابی‌ها آن‌ها را یکی از سه یا چهار ستاره شمشیر صورت فلکی جبار تصور می‌کنند.



پر نور‌ترین ستارگان این صورت فلکی عمود بر کمربند جبار جای گرفته‌اند که یکی از آن‌ها ستاره آبی‌و سفیدرنگ رِجْلُ الجبّار است که دقیقا در قسمت پایین و سمت راست کمربند و ستاره دیگر که رنگی مایل به قرمزرنگ دارد و با نام ابط الجوزا معرفی شده در قسمت بالا و در سمت چپ وجود دارد.

ستاره رِجْلُ الجبّار و ابط الجوزا به ترتیب هفتمین و دهمین ستاره درخشان آسمان محسوب می‌شوند که همراه با ستاره وسطی کمربند شکارچی تشکیل یک خط راست را می‌دهند.

ستاره ابط الجوزا همراه با دو ستاره ناجذ و هَقعه قسمت‌های سر و شانه‌های شکارچی را تشکیل می‌دهند، و «رِجلُ‌الجبار» همراه با ستارهٔ سیف دو پای او را می‌سازند که زیر رِجل‌الجبار ستاره دیگری قرار دارد، که زانوی راست اوست.





پنج ستاره‌ای که بالا‌تر از ابط الجوزا قرار گرفته‌اند ستارگان گرز نام دارند که در کنار هم شکلی شبیه گرزی در دست راست شکارچی را ترسیم می‌کنند و تقریبا روبروی آن‌ها سمت راست و در دست چپ شکارچی حدودا ۱۰ستاره نسبتا کوچک‌ شکلی هلالی را نقش بسته‌اند که سپر یا کمان شکارچی است که در میان آن‌ها ۳ستاره‌ کمی پرنورتراز بقیه به شمار می‌روند.





بزرگی صورت فلکی جبار به اندازه‌ای است که نیمی از آن در نیم‌کره جنوبی و نیم دیگر آن در نیم‌کره شمالی قرار دارد و به دلیل یافتن آن در آسمان شناخته‌شده‌ترین و زیبا‌ترین صورت فلکی در آسمان است و همچنین هیچ یک از صورت‌های فلکی دیگر تا این حد شباهت به نامش ندارد.





برچسب ها: ستاره ، رصد ، آسمان ، صورت فلکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۱
بسیار زیباس و من الان در حال تماشا درست بالای سرم ،، و اون پر نور سیاره مریخ که با چشم غیر مسلح میشه دیده که قبلا فکر میکردم ستاره نمیشه سیاره دید ...
آخرین اخبار