معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری اصفهان گفت: سالانه بیش از پنج میلیون مترمربع فرش دستباف در سطح کشور بافته می شود که از این میزان سهم استان اصفهان فقط 12 درصد است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، علیرضا همدانیان دیروزدر مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان با اشاره به کاهش سهم فرش دستباف از صادارت غیرنفتی کشور اضافه کرد: این نشان می دهد ما به جایگاه مطلوب و واقعی در صنعت فرش دستباف دست نیافته ایم.

به گفته وی در دولت یازدهم و قانون بودجه سال آینده تمهیداتی در راستای کاهش قیمت تمام شده فرش دستباف اتخاذ شده است که با تحقق این مهم بازار فروش فرش رونق بهتری می گیرد.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری اصفهان همچنین گفت: تا زمانیکه نگاره های اصیل اسلامی و ایرانی بر آثار باستانی این شهر برجسته است، فرش اصفهان هم فرهنگ و تمدن اصیل مکتب ایرانی اسلامی را پاسداری می کند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در این آیین گفت: شاه مهره زنجیره تولید فرش، بافندگان هستند و بعد از آن ها نقش صادرکنندکان این صنعت- هنر بسیار مهم است.
ˈ
باقر صیرفیانˈ اظهار کرد: اکنون 480 هزار بافنده در استان وجود دارد که از این تعداد تنها چهار هزار نفر بیمه شده اند.
وی افزود: سه رسته از هشت رسته شغلی فعال در صنعت فرش از جمله چله کش ها، رنگرزها، قالی شویان و ناظران فنی و پرداخت کاران هنوز بیمه نشده اند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان تاکید کرد: برخی از این قالیبافان سن بالایی دارند و فرصت برای بیمه کردن آن ها و بهره مندشدن آن ها از خدمات این تسهیلات محدود است که باید به موقع برای آن ها اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه چند سال قبل به تعدادی از قالیبافان مبلغ 30 میلیون ریال وام ارائه شد، گفت: با این تسهیلات حتی یک دار قالی هم بالا نرفت و این مبالغ صرف کار های دیگر شد.
وی افزود: به همین دلیل ذهنیت بدی در بانک ها به شاغلان این صنعت شکل گرفته که لازم اصلاح شود زیرا با همین ذهنیت منفی، بانک ها در برابر اختصاص وام های جدی به قالی بافان سنگ اندازی می کنند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مالیات صادرکنندگان فرش منصفانه تر محاسبه شود، با فروش فرش ایرانی در خارج از کشور علاوه بر انتقال فرهنگ، دلار نیز وارد کشور می شود.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد خانه فرش در استان گفت: با ایجاد خانه فرش امکان اجراشدن بهتر مصوبات دولت و ابلاغیه های مرکز ملی فرش ایران فراهم می شود.
در این نمایشگاه 147 مشارکت کننده از استان های اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، قم، فارس، تهران و کرمان آخرین تولیدات هنری خود را در زمینه هنر-صنعت فرش ایران به نمایش گذاشته اند.
تولید و عرضه نفیس ترین فرش های دستباف کرک و ابریشم اصفهان، فرش نایین، فرش تمام ابریشم قم، گبه، گلیم فرش، چرم فرش، فرش بیجار، قالی های روستایی و عشایری با رنگ های 100 درصد گیاهی و گلیم و گبه بختیاری زمینه های این نمایشگاه را تشکیل می دهند.
همچنین با همکاری انجمن طراحان، فعالیت های برخی کارگاه های فرش دستباف به فضای نمایشگاه منتقل شده است.
این نمایشگاه تا 27 دی در محل برگزاری نمایشگاه های اصفهان در پل تاریخی شهرستان دایر خواهد بود/س.

برچسب ها: اصفهان ، تولید ، فرش ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.