به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از مرکز مدیریت راه های کشور، پل ورسک از بزرگ ترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک درشهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد و این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب میآید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد و پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میكند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.
بر اساس این گزارش، پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود که در مهر ماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است و ورسک از جمله پل های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
شایان ذکر است، این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت و همچنین در ۲۳ تیر ماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.
گفتنی است، این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران- ساری و تهران- گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن میگذرند، همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور میکنند.
لازم به ذکر است، امروزه پل ورسك علاوه براهميت ويژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سياحتی ایران نيز محسوب میگردد و همچنین نام پل ورسک در كتاب ركورد گينس، در بخش پلهای با ارتفاع بيش از ۶۱ متر به ثبت رسيده است.
انتهای پیام/