سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، موضع این کشور در قبال شرکت ایران در نشست ژنو 2 تغیر نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان:"ماری هارف" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرد،جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده از ایران برای شرکت در اجلاس صلح سوریه موسوم به ژنو 2 دعوت به عمل نیاورده است.

این دیپلمات آمریکایی گفت:موضع واشنگتن در قبال ایران تغییر نکرده است و شرط حضور ایران در نشست ژنو 2 به رسمیت شناختن شرایط ژنو 1 است و این کشور باید از همه توافق ها پیرامون سوریه حمایت کند!

یادآوری می شود که کری پیش از این در دیدار سه جانبه با لاوروف و ابراهیمی گفته بود،« من از ایران برای پیوستن به 30 کشور شرکت کننده در ژنو 2 دعوت به عمل می آورم و این حرف همان دعوت است»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد صرف نظر از موضوع اتمی، نقش ایران در منطقه نقشی بی ثبات کننده است.

هارف درباره احتمال حضور ایران در نشست ژنو2 با وجود نگرانی های عربستان در این خصوص گفت فعلا درباره مسائل فرضی صحبت می کنید ولی نشانه ای در دست نیست که ایران متعهد به اصول ژنو1 باشد. از این رو من نمی دانم آیا آقای وزیر خارجه چنین صحبت هایی کرده باشد یا نه یا حتی اگر این موضع جان کری است؛ باید بگویم پذیرش اصول ژنو1 پیش شرط حضور هر طرفی است که می خواهد در نشست ژنو2 حاضر باشد.

هارف درباره اینکه حضور ایران می تواند برای حل و فصل بلند مدت بحران در سوریه مفید باشد گفت ما گفته ایم که ایران نقش بی ثبات کننده ای را در سوریه بازی می کند و نگرانی های عمده ای در این خصوص وجود دارد. از دیگر سو آنان تا کنون هیچ تمایلی برای تایید ژنو1 نشان نداده اند و افزون بر این، گام هایی روشن که نشان دهد نقش سازنده ای را در این کشور بازی می کنند، برنداشته اند. بنابراین نمی خواهیم وارد مسائل فرضی شویم که اگر آنان شرکت کنند چه روی می دهد.

خبرنگاری دیگر گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرده است که قرار است دسترسی گسترده تری را داشته باشد ولی هنوز با بررسی مناسب (و چیزی که نیاز دارد) فاصله دارد. شما خواهان چه نوع دسترسی هستید؟ اگر آنان دسترسی مناسبی نداشته باشند، موضع شما و کسانی که در کنگره خواستار تحریم های بیشتر هستند چه خواهد بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت چند موضوع مطرح است؛ اول اینکه من این اظهارات آژانس بین المللی انرژی اتمی را مشاهده نکرده ام. در خصوص ساز و کارهای راستی آزمایی، شفافیت و نظارت، باید بگویم که مربوط به بیستم ژانویه می شوند که طرح اقدام مشترک اجرایی می شود. قرار است ما بیشترین دسترسی را که تا کنون داشته ایم، به این سایت ها داشته باشیم. قرار است دسترسی به فوردو و نطنز داشته باشیم و دسترسی ماهیانه به اراک و اینها بیشتر از دسترسی هایی هستند که ما در گذشته داشتیم. 

وی افزود در خصوص موضوع کنگره نیز باید گفت ما گام های بسیار مهم و محسوسی را با اجرای این توافقنامه بر می داریم. شما درباره دسترسی صحبت کردید؛ همه کارهایی که ایران باید در خصوص توقف غنی سازی بیست درصدی اورانیوم و همه کارهای دیگری که باید انجام دهند، از بیستم ژانویه شروع می شود. ما این مساله را با کنگره در میان گذاشته ایم که برای همه کسانی که درباره دیپلماسی صحبت کرده اند و به دنبال راه حل دیپلماتیک برای این موضوع هستند باید گفت ما پیشرفت محسوسی را به دست آورده ایم. ما راهی طولانی پیش رو داریم ولی نباید کسی کاری بکند که احتمال می رود این فرایند را از مسیر خارج کند. این بهترین شانسی است که می توانیم برای حل و فصل دیپلماتیک برنامه اتمی ایران به دست آوریم و چه تضمینی وجود دارد که چنین فرصتی بار دیگر نیز تکرار شود.

وی گفت از این رو ما به کنگره گفته ایم که نباید کاری کنند که این فرایند، به هر دلیل از مسیر خود خارج شود.   وضعیت بسیار مناسبی از نظر دیپلماتیک به دست آمده است و باید به گروه ها و کارشناسان خود فرصت و زمان بدهیم که کارشان را انجام دهند.

هارف درباره اینکه چه میزان دسترسی برای انجام این کار نیاز هست گفت ما با طرح اقدام مشترک توافق کرده ایم؛ باور داریم که شفافیت بیشتری را به دست آورده ایم، می توانیم وارد برنامه اتمی ایران شویم و این موفقیت زیادی است. می توانیم به صورت روزانه از نطنز و فوردو و به صورت ماهیانه از اراک بازدید کنیم و به برنامه های طراحی دسترسی داشته باشیم. 

وی افزود بدیهی است که این در هیچکدام از حوزه ها کافی نیست و برای همین است که به گفتگو برای توافق جامع نیاز داریم ولی برای نخستین بار ما شاهد این درجه از شفافیت این برنامه اتمی هستیم. در خصوص طرح کنگره، چرا باید کسی کاری بکند که احتمال می رود این درها بسته و باعث شوند بازرسان نتوانند از سایت ها به صورت روزانه دیدار کنند، گفتگوها از مسیر خارج شوند؛ بخصوص وقتی که قرار نیست این کار در حال حاضر اجرایی شود. این کار با منطق همخوانی ندارد زیرا وقتی ادعا می شود که از دیپلماسی حمایت می شود، نباید کاری کرد که دیپلماسی را تضعیف کند. از این رو باور دارم اینها بحث هایی هستند که باید با کنگره در میان گذاشت.

وی گفت در نهایت، بر اساس توافق جامع، مشخص خواهیم کرد که ایران چه کارهایی می تواند انجام دهد و چه کارهایی نمی تواند؛ ما همواره گفته ایم که اگر ایرانیان به شکلی که می گویند، فقط به دنبال برنامه صلح آمیز هسته ای هستند، می توانند آن را اثبات کنند و این فرایند نیز برای همین است. در صورتی که آنان به تعهدات خود بر اساس طرح اقدام مشترک پایبند باشند، قطعا گامی در مسیر درست است که گامی جدی، محسوس و محکم به شمار می آید. با این حال سخن گفتن کافی نیست.

خبرنگاری دیگر درباره اظهارات مقامات ایرانی درباره ادامه غنی سازی بیست درصدی تا بیستم ژانویه پرسید؛ هارف گفت گام اول توافق از بیستم ژانویه اجرایی می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه اتمی ایران از جمله برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور و راکتور اراک گزارش می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما به خوبی از دشواری های این گفتگوها آگاه هستیم ولی آنان برای انجام این کارها متعهد شده اند. از این رو انتظار داریم روی حرف خود باشند و تعهداتشان را اجرا کنند. 

وی درباره سوال خبرنگاری دیگر درباره شش کشور وارد کننده نفت از ایران گفت بخشی از توافق این است که شش کشور، نیازی به کاستن واردات نفت خود از ایران ندارند ولی در خصوص مسائل فنی و جزئیات، باید کسب اطلاع کنم. در خصوص خط لوله ایران و پاکستان نیز باید بگویم تا جایی که اطلاع دارم، موضع آمریکا تغییری نکرده است و حتی در صورت اجرای تعهدات از سوی ایران، تحریم های اساسی در خصوص نفت و حوزه بانکی، به جای خود باقیست.


انتهای پیام/
برچسب ها: واشنگتن ، ایران ، تکذیب ، ژنو ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار