به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران عباس آخوندی در نشست هماندیشی ارتقای صنعت حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه نبود تعادل بین شبکههای مختلف حمل و نقل کاملا مشهود است، گفت: شاید یک راهکار بنیادی در این زمینه تغییر مدل است.
*عامل جاده در کاهش تلفات فاکتور مهم است
وی با بیان اینکه 30 درصد تلفات جادهای عمدتا در 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع باید گفت حمل و نقل حومهای سر فصل مستقل از جادهای است و باید ببینیم چگونه میتوانیم این تغییر مدل را ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عامل جاده در کاهش تلفات فاکتور بسیار مهمی محسوب میشود، گفت: از جهت احداث جاده و بهره برداری از آن باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد و اگر بخواهیم تمام جادهها را استاندارد کنیم سرمایهگذاری چند هزار میلیارد تومانی نیاز است.
آخوندی با بیان اینکه حمل و نقل جادهای موضوعی مستقل از حمل و نقل بین شهری است، اظهار کرد: حمل و نقل حومهای باید موضوعی مستقل از بخش مسافری باشد و تلاش من این است که در بخش راهآهن برنامهریزی در سه سر فصل باری، مسافر بین شهری و مسافر حومهای صورت گیرد.
وی با اشاره به آزادراه تهران – قم گفت: روزانه حدود 50 هزار نفر از این آزادراه تردد میکنند و در ایام پیک، میزان تردد به 100 هزار مورد میرسد؛ بنابراین دو راهکار برای این موضوع وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راهکار اول این است که آزادراه دیگری راهاندازی شود و راه دوم این است که بخشی از این بار را به بخش حمل و نقل ریلی ببریم.
*تخصيص 2هزار مليارد تومان بودجه به راه ها آخوندی با بیان اینکه پروژههای در حال ساخت برای آزادراهها حدود 8000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، افزود: تکمیل کنارگذرها 1750 میلیارد تومان، تکمیل بزرگراهها 4300 میلیارد تومان، تکمیل راههای اصلی و بزرگراههای در حال ساخت مجموعا 17 هزار میلیارد تومان و راههای اصلی و فرعی که توسط استانها در حال اجراست 17 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که کل بودجهای که به حوزه راهها اختصاص دادهاند حدود 2000 میلیارد تومان است که با آماری که عنوان شد تناسبی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر نیز مجبوریم تغییر مدل کلی داشته باشیم، گفت: در برنامه پنجم به این موضوع توجه شده و قرار است 30 درصد از حمل بار و 18 درصد از حمل مسافر به ریل منتقل شود البته در برنامه پنجم مساله حمل و نقل حومهای اساسا مورد توجه نبوده و زیر مجموعه بخش مسافری است.
آخوندی خاطر نشان کرد: اگر بگوییم برای کاهش تلفات باید جاده ایجاد کنیم که برای این کار به حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و اگر بگوییم که بودجه مورد نیاز را نداریم این سوال مطرح میشود که چگونه باید جادهها را ایمن کرد و این یک سوال اساسی است.
انتهاي پيام/